מכוני מחקר וחברות לייעוץ אסטרטגי מפרסמים תחזיות שלפיהן AI יוכל להחליף בתוך שנים ספורות כ־300 מיליון משרות באירופה ובארצות הברית, או במלים אחרות, הם סבורים שכחמישים אחוזים מעובדי הידע בארגונים יוחלפו ב”ישות” דיגיטלית.
כמי שפוגש מיזמים רבים המפתחים פתרונות AI ועוקב באדיקות אחר התחום, אני רוצה לשתף אתכם שאכן ישנו גידול דרמטי בהיקף ההשקעות במיזמי AI הממוקדים בסוכנים ועוזרים ארגוניים ועסקיים חכמים.
לנוכח התחזיות המדהימות או המפחידות (סמנו את הרלוונטי) שחקנים חדשים רבים (וגם ותיקים) נחפזים להציע ולפתח פתרונות הממוקדים בשילוב סוכנים ועוזרים ארגוניים ועסקיים במארג הארגוני, החל בפיתוח פלטפורמות גנריות וכלה בסוכנים מתמחים הממוקדים בפעילות ספציפית.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
למה סוכנים ארגוניים חכמים הם ידידותיים לארגון? הינה ארבע סיבות
- סוכנים ארגוניים מגשרים על הפערים שנפערים בין כלים נקודתיים ובין פתרונות ארגוניים מקיפים:
פתרונות אלו מאכלסים את החלל הארגוני שנוצר בפער שבין כלי Chat AI based productivity tools, דוגמת ChatGPT, ובין פתרונות ארגוניים “הוליסטיים” המצריכים פיתוח, התאמה, הטמעה ובשלות ארגונית וטכנולוגית מוכחת.
- סוכנים ארגוניים משתלבים בטבעיות בזרימת העבודה:
סוכני AI “משתלבים” בטבעיות בתהליכי העבודה שלנו (In the flow of work), כמעט כמו עובדים אנושיים. הם משדרגים את ה־Workflow הקיים ומשפרים אותו. אפשר להתאים במהירות ובקלות רבים מה־KPI שבהם אנו משתמשים כדי למדוד את האפקטיביות, האיכות ושאר הביצועים של עובד אנושי, ולמדוד גם את התועלת של “הסוכן”.
- האנשה של טכנולוגיה, אימוצה המהיר והאמון הרב בה:
הסוכנים משווים ל־AI חזות אנושית החל בכינויים ה”אנושיים” הניתנים להם (סוכן, עוזר אישי, טייס משנה וכו’), וכלה בהתנהגותו הפונקציונלית או בממשק הדמוי־אנושי שלו. זאת החזות האנושית שמאיצה את אימוץ הטכנולוגיה ואת האמון שהעובדים והארגונים נותנים לה.
- סוכנים ארגוניים “ידידותיים” למבנים ארגונים קיימים (וחדשים):
“זפזפו איתי” מעט קדימה בציר הזמן של העסק או הארגון שלכם… בואו נקפוץ רגע לשנים 2026 – 2027. אני משער שהסוכנים החכמים יוכלו להשתלב במבנים ארגונים קיימים; אבל הם יוכלו גם לשמש כאבני בניין חכמות במבנים ארגוניים גמישים וחדשניים (היברידיים) לצד (או במקום) עובדים אנושיים. התהליכים האלה מתרחשים כבר היום וצפויים להתעצם בעתיד הקרוב.
איך זה משפיע עליכם, מקבלי ההחלטות?
כל מנכ”ל, מקבל החלטות או מוביל טרנספורמציית AI צריך להכיר וללמוד את המגמה המתהווה של שילוב סוכנים חכמים ארגוניים ולשלב את התפיסה הטכנולוגית־תפעולית הזאת באסטרטגיה שלו ובמפת הדרכים שלו לאימוץ טכנולוגיות AI:
- למובילי AI: היכרות טובה עם מיזמים שגייסו סוכנים חכמים, היא מקור ידע מצוין, “בנק רעיונות לתיעדוף פיילוטים “מבית”, לאימוצם וכן לאימוץ תפיסת הפעלה עדכנית.
- למנהלי IT: סוכנים חכמים משפיעים על גיבוש ארכיטקטורת Data-AI-IT המתאימה לארגון, בעיקר כזו המאפשרת עבודה בטוחה ומפוקחת איתם, מטייבת ומנרמלת דאטה לתפעולם ומשלבת אותם באוטומציה, ב־Workflow ועוד.
- ל־CFO/CRO/CEO: עבודה עם סוכנים חכמים משפיעה על היעדים העסקיים, על אסטרטגיית הגיוס ועל החדשנות. דמיינו מה 400 עד 3,000 סוכנים ארגוניים חכמים המשתלבים בתהליכי ליבה תפעוליים ואחרים יכולים לתרום בראייה ארגונית.
- ל־CHRO/VP HR: סוכנים חכמים מעצבים את אסטרטגיית שדרוג הכישורים (Reskilling) המיטבית לעובדים ולמנהלים בסביבת העבודה ההיברידית. הם מיישמים מהלכי Buy-in, בונים אמון בעבודה היברידית, מעדכנים הגדרות תפקיד ועוד.
אז… איך “מרגיש” יישום חכם של סוכני AI עסקיים? דוגמאות להשקעות מהתקופה האחרונה
סוכנים ש”צופים” במשימות של עובדים ומייצרים אוטומציות
סוכנים אלו מסוגלים לצפות במשימות שמבצע עובד אנושי, ולגזור בעצמם אוטומציות לייעול ולחיסכון תוך כדי הסתגלות לשינויים ב־UI של האפליקציות, בדפוסי השימוש, וב־API.
דוגמאות למימוש היא Orby AI שגייסה 30M דולר בסבב A, או Standard Bots שגייסה 63M דולר בסבב B כדי לפתח סוכנים ובוטים חכמים שאפשר ללמד אותם באמצעות חיקוי המשימות שלנו.
סוכנים המשתלבים בעבודת צוות ובתהליכים שיתופיים
סוכני AI מסוגלים להשתתף בתהליכים מורכבים בעבודה של צוותים, לנהל יחד איתם חילוץ נתונים וחיפושים סמנטיים, להטמיע שינויים ולעצב תאום צוותי איכותי. חברת Dust שגייסה 16 מיליון דולר בסבבA היא דוגמה טובה לכך.
עוזרי AI קוליים ב־No-Code
סוכני AI מציעים פתרונות קוליים לעסקים קטנים ובינוניים. סוכני AI נותנים שירות ותמיכה ללקוחות במבחר שפות, משתלבים בתהליכי מכירה ועוד. חברת Synthflow, שגייסה 7.4 מיליון דולר בסבב Seed, היא דוגמה טובה לכך.
סוכני AI מפעילים תבניות התנהגות מוכנות לעסקים קטנים ובינוניים
פלטפורמות קלות ופשוטות להתאמת סוכני AI לעסקים קטנים ובינוניים מציעות ספרייה עשירה ומוכנה של תבניות התנהגות שימושיות ואינטגרציות מוכנות למבחר תעשיות ותחומים עסקיים. “ה־Monday/Wix של הסוכנים החכמים”, אם תרצו. Enso, שגייסה 6M דולר בסבב pre-seed, היא דוגמה טובה לכך.
סוכנים חכמים המשתלבים ביישומים היום־יומיים שלנו
סוכנים הפועלים בגיליונות הדאטה שלנו, מנתחים מידע מובנה ולא מובנה במגוון פורמטים וקבצים, מייעלים ניתוחים ומאיצים את קבלת התשובות. חברת Ebbia, שגייסה 130M דולר בסבב B ומפתחת מוצר בשם Matrix המאפשר בנייה של סוכנים עסקיים מבוססי נתונים מקבצים, היא דוגמה טובה לכך. גם כלי ה־CoPilot של מיקרוסופט לסביבת Office הוא דוגמה מעולה לכך.
סוכנים לניטור הציות לרגולציה ולנוהלי הארגון
סוכנים חכמים לומדים את נוהלי הארגון ואת הרגולציות החלות על הארגון, מנטרים את הציות לנהלים ולרגולציות ומתריעים בזמן אמת על אי־ציות או על הפרות. הם מסייעים לעובדים להימנע מלכתחילה מהפרה או מאי-ציות בשוגג.
לדוגמה, Norm AI גייסה 27 מיליון דולר בסבב A לצורך ניטור הציות לרגולציה. נורם יוצרת סוכנים ארגוניים אשר מנטרים ומתריעים על אי־ציות בשירות צוותי Compliance.
סוכנים חכמים המתחברים למערכות המידע ומגבשים דרכי שיחה בהתאם לדפוסי ההתנהגות של הצרכנים
חברת Decagon גייסה 35 מיליון דולר בסבב A. דקגון מפתחת סוכני AI חכמים לשירות לקוחות ולתמיכה. סוכנים אלה מבוססים על דפוסי ההתנהגות של הצרכנים בארגונים בינוניים וגדולים.
מדובר בעוזר אישי מקומי במחשב שצופה באינטראקצייה ובתוכן המופיע על מסך המשתמש ומשלב מודלי שפה מובילים כדי לענות או למכן משימה בהלימה לתוכן של המשתמש.
דוגמה נוספת: Medal , שגייסה 13M דולר לפיתוח עוזר אישי בשם Highlight שרץ במחשב המקומי של הלקוח, צופה בתכנים שלו, ומייעל מאות את התשובות הניתנות לו ממנועי LLM דוגמת Perplexity בהלימה לתוכן שלו ולהקשר.
מבט לעתיד הקרוב
בכתבה הקודמת שלי שיתפתי בתובנה שמרוץ החימוש של ענקיות ה־AI עובר למאבק על חוויית השימוש ועל ליבו של המשתמש. הגידול ביישום פתרונות מוכווני סוכנים ארגוניים חכמים משתלב ומאיץ את המגמה הזאת. אחרי הכול, סוכנים ועוזרים אישיים מתנהגים כ”אנושיים”, משתלבים בתהליכי עבודה קיימים ומנהלים אינטראקצייה עם העובדים לצורכי מדידה, פיקוח ולרכישת אמון.
בשולי הנושא – ההכרזות על הזמינות של מודלי שפה קטנים ומהירים (כדי לצמצם Latency) וזולים (כדי לאפשר סקלביליות בעלויות סבירות) משתלבות מעולה במגמה הזו. כלים כמו GPT-4o Mini או Groq יכולים להביא בשורה אמיתית בגזרה זו כיוון שהם זולים ומהירים מאוד.
כיצד לדעתכם הסוכנים העסקיים החכמים ישתלבו במפת הדרכים שלכם לאימוץ AI בטווח הקצר והארוך? איך הם ישתלבו באסטרטגיה העסקית שלכם? האם אתם מיישמים סוכנים חכמים בארגון שלכם?