× Send

העולם שמעבר לאלגוריתם: הקרב הסמוי של ענקיות ה־AI על לב המשתמש

מוטי קריספיל
תוכן עניינים

אמל”ק: הקרב האמיתי אינו רק על עוצמת המודלים אלא גם על החיבור הרגשי עם המשתמש.

 

קצת יותר בהרחבה…

בעידן הנוכחי המאופיין ב־AI, המנצחים בקרב על אימוץ הבינה המלאכותית, האמון בה, והשילוב שלה בתהליכי העבודה כנראה לא ייקבעו במעבדות המחקר ולא לפי כוח מחשוב גולמי או בזכות עוצמת מודל השפה. הם יוכרעו בחוויות היום־יומיות שלנו, ברגעי ה־Aha-moments והחסד, שבהם נשתכנע שהטכנולוגיה באמת מבינה את כוונתנו, מעצימה ומשלימה אותנו, יוצרת מכוונות מילוליות תוצאות אינטואיטיביות המשרתות את המטרה העסקית, וחוויות שימוש שלא רק מבצעות משימות אלא גם משנות את הדרך שבה אנו עובדים, חושבים, יוצרים ומקבלים החלטות. 

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

 

חווית משתמש – שדה הקרב החדש

חווית המשתמש במובנה הרחב ביותר היא שדה הקרב החדש אשר יקבע את גורלן של ענקיות הבינה המלאכותית היוצרת, אלה שיצליחו להפוך את הבינה המלאכותית לשותפה שלוב ופעיל בחיי היום־יום שלנו, לעומת האחרות שיחזיקו בתפיסה הטכנולוגיסטית אך המיושנת של: “הרגע שחררתי מודל חכם, מהיר וארוך יותר…”

  • חווית המשתמש עוברת לקדמת הבמה במרוץ החימוש שבין ענקיות הבינה המלאכותית. חוקי המשחק כאן יקבעו מי יצליח ליצור חיבור רגשי ופונקציונלי עם המשתמש ולהפוך לשותף שלוב, מעצים ובלתי מורגש  (seamless) שלו לעומת אלה שידברו בשפת Smarter, Faster, Longer.

 

  • מצ’טבוט לעוזר ומעוזר לשותף. הערך האמיתי של AI אינו רק באוטומציה של משימות אלא גם בהעצמת היכולות הקוגניטיביות שלנו בזרם העבודה או המשימה. זה לא עניין של טכנולוגיה, זה עניין של רגש ואמון.

 

  • כלכלת הקשב בעידן ה־AI. כלכלת הקשב מתמקדת ביכולת ללכוד, לכוון ולעצב את תשומת הלב האנושית בצורה יעילה וחדשנית תוך כדי יצירה, ביצוע משימות וקבלת החלטות. המהפכה מתרחשת לנגד עינינו, במסכים שלנו, ובאינטראקצייה היום־יומית שלנו, ויוצרת חוויה חדשה ועוצמתית שלא הכרנו בעבר.

 

  • Trust your Interface. ככל שה־AI משתלב בתהליך קבלת ההחלטות ובהשלמת המשימות, הצורך בהמחשה עשירה ואינטראקטיבית של תוצרים ומידע באופן נגיש ופשוט ייעשה מהותי בתהליך בניית האמון והאימוץ הנרחב של המשתמשים.

 

המדריכים תמיד חינמיים, אבל אם בא לכם להתמקצע - יש גם קורס AI בינה מלאכותית למנהלים ובכירים
קורס ai למנהלים

 

מעבר לביצועים ולאלגוריתמיקה: המאבק על הלב והאמון

עולם הבינה המלאכותית מתאפיין במה שמרגיש כמרוץ חימוש של מודלי השפה:  כולם מדברים על (או מדרגים את) עוצמת המודלים, את היקף חוות השרתים ואת צבא המעבדים, את גודל חלון הקונטקסט, את מהירות התגובה, את יכולת יצירת הקוד, את העומק המולטי־מודאלי, את יכולת השליפה המדויקת ממסמכים, ועוד. כן, Smarter, Faster, Larger הם תנאי הכרחי. אולם מתברר שהם לא תנאי מספק (תרתי משמע).

 

מסתמן שהקרב המרכזי עובר לזירה אחרת – הקרב על תשומת הלב שלנו; הקרב על החוויה. זהו סיפורו של המאבק הסמוי (שנעשה גלוי) המעצב מחדש את הדרך שבה אנו חווים את הבינה המופלאה והזמינה הזאת ומתקשרים איתה. זה לא עניין של ‘מי יפתור משוואות מהר יותר’, אלא ‘מי יצליח להפוך את הבינה המלאכותית לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו’.

 

מצ’אטבוט לשותף למשימה שמבין ומגשים

זוכרים את הימים הראשונים שבהם הממשק הפשוט והמינימליסטי של ChatGPT פרץ אל האקרנים וריגש את כולנו ביכולת שלו לנהל שיחה כמעט אנושית? ובכן, זה היה משחק מקדים. היום זה כבר מרגיש כמו היסטוריה עתיקה וחד־ממדית.

 

ברוכים הבאים למרוץ ה־AI הממוקד במשתמש: User-centric AI, המקום שבו טכנולוגיה ורגש נפגשים ליצירת חוויות משמעותיות.

 

בעוד ענקיות הטכנולוגיה דוגמת OpenAI ו־Google מתהדרות ביכולת של המודל שלהם ליצור קוד טוב יותר, לפתור משוואות דיפרנציאליות בקלילות ולכתוב סיפור מרגש בסגנון שייקספירי, חברות כמו Anthropic, Perplexity ו־Microsoft  מותחות את גבולות המעטפת של מה ש־AI יכול לעשות עבורנו. הן הופכות את הבינה המלאכותית למשהו הרבה יותר משמעותי – לשותף אמיתי ליצירה, לעבודה ולחשיבה.

 

חברת Anthropic, לדוגמה, השיקה לאחרונה את Claude 3.5 Sonnet המאופיין ביכולת חדשה המכונה “Artifacts“. במבט ראשון Artifacts עשוי להיראות כמו עדכון תכנה נחמד. תחשבו שוב.

 

היכולת החדשה הזו, Artifacts, היא מעין חלל יצירה והמחשה ייעודי שיושב לצד ממשק הצ’אט המסורתי של קלוד ומאפשר למשתמש לדמיין בזמן אמת איך נראה תוצר סופי של “יצירה” שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית, לשחק אתו, לשכלל אותו ולהתאים אותו. בעיניי, התוספת הפונקציונלית לכאורה הזאת מייצגת את יריית הפתיחה (מבחינת אנטרופיק) למה שעשוי להפוך לשדה הקרב החשוב ביותר של הבינה המלאכותית בשנים הקרובות: מלחמת הממשקים והחוויה.

 

זוהי תפיסה חדשה לגמרי את האינטראקצייה בין האדם למכונה. Artifacts מאפשר למשתמשים ליצור, לשפר איטרטיבית ולהפיח חיים דיגיטליים ביצירות בזמן אמת; ליצור משחקים וחוויות אינטראקטיביות, להחיות נתונים יבשים מקובץ PDF לדאשבורד אינטראקטיבי גרפי, ליצור ממשקי משתמש חיים, להמיר נוסחאות פיזיקליות לסימולציה גרפית מדהימה ועוד 5,901 חוויות aha-moments מרגשות ומעצימות.

 

והכמות העצומה של שימושים ויישומים, הנעים בין אולטרה־שימושיים לאזוטריים־קריפיים, שנולדה ממוחם הקודח של משתמשים בתוך שעות וימים מרגע ההכרזה, ממחישה שמדובר בהגדרה מחדש של היחסים בינינו ובין המכונות. משתמשים משתפים שזה מרגיש (ומרגש) כמו שותף היפר־אינטליגנטי, בלתי נלאה, שתמיד שמח לסיעור מוחות וליצירה של “דברים חיים שעובדים” מהסברים והנחיות פשוטות שלנו.

 

פתאום קלוד אהובנו הופך לשותף פעיל בתהליך היצירה והפיתוח – הוא מציע שיפורים, מתקן בעיות, מציג ושואל אם לזה שהתכוונו, מנהל גרסאות וטיוטות שונות של היצירה ואינו רק פולט תוכן, תמונה, או קטעי קוד ושולח אותנו לחפש את הריגוש בכלים זרים.

 

משיחה שהתמקדה בתוכן, בקוד ובתוצר הגולמי, מחייך אלינו כעת עוזר אישי ידידותי ואנרגטי שמפיח חיים ויזואליים ואינטראקטיביים בגחמות שלנו. והוא יצירתי, צבעוני, מגשים ומנכיח אפליקציות, ממשקי משתמש, ניתוחי דטה, גרפיקות והנפשות ובעצם כל דבר שאפשר להדגים ‘טרי, חי, על רטוב’ במקום פלט יבש.

 

 

מעבר לנוחות, מדובר ביתרון תחרותי אסטרטגי

למי שיביט לרגע מעבר למאות אלפי היצירות שיוצרים משתמשים, יבחין ב־Aha-Moment האמיתי: זה לא עניין של טכנולוגיה ושכל, מדובר בפסיכולוגיה, בחוויה, ובתשומת הלב. Anthropic הבינה משהו עמוק על הנפש האנושית – אנחנו לא רוצים רק כלי חכם, אנחנו רוצים שותף, חבר לצוות העבודה. לכן, לדעתי, יכולת ה־Artifacts של Anthropic עשויה להתברר כפריצת הדרך המשמעותית ביותר בתחום הבינה המלאכותית היוצרת שהוכרזה השנה. Anthropic ‘שוברת ימינה’ את מרוץ החימוש של Smarter, Faster, Longer, Omnier. היא רוצה להגדיר מחדש את השאלה הכי בסיסית: איך הופכים את הבינה המלאכותית מצ’טבוט חכם לשותף אמיתי. היא מציעה חווית שימוש “משבשת” , סביבת עבודה אלגנטית, ידידותית, חווייתית.

 

עוד מודל שפה או חבר חכם שעונה תשובות? סיפורו של Perplexity

למען הדיוק ההיסטורי, Anthropic הוא אולי הנסיך החדש בשכונה. אבל ודאי לא החלוץ בתחום המיקוד באסטרטגיה של ממשק וחווית משתמש תחילה. קדם לו שחקן נוסף שהוכיח שממשק המשתמש משמעותי אף יותר מעוצמת מודל השפה . שמו “פרפלקסיטי” (Perplexity).

פרפלקסיטי, כלי שאהוב עליי במיוחד (“העוזר השלישי הראשון שלי”), הוא מעין ‘מנוע תשובות’ מבוסס AI המשלב חיפוש חכם ועוצמתי עם מודל AI שמתכלל את כל מקורות המידע הכי אמינים ועדכניים כדי לתת תשובה מקיפה, מתוקפת ומובנית. הממשק של פרפלקסיטי מעולה למשימות מחקר שוק, לניתוח התחרות, לכתיבת תכנים תקפים, לקבלת תשובות לשאלות המבוססות על מסמכים ומחקרים ועוד.

 

פרפלקסיטי לקחה את עיצוב חווית המשתמש צעד קדימה והשקיעה ביצירת “מסע תשובות” ייעודי וייחודי המשנה את הדרך שבה שואלים ומקבלים תשובות אמינות בעזרת הבינה המלאכותית.

 

המנכ”ל של פרפלקסיטי – אדם מרתק בזכות עצמו – טוען שחווית קבלת התשובה היא מהפכנית ושלמעשה, אף על פי שאימנו בעצמם מודל יעיל מאד המבוסס על קוד פתוח, פרפלקסיטי ב־DNA שלו הוא אגנוסטי למודל השפה שרץ ‘בבטן’. בגרסת ה־PRO של פרפלקסיטי, לדוגמה, תוכלו לבחור באיזה מודל תרצו להשתמש כדי לענות על שאלה – ChatGPT 4o, Sonnet 3.5 ועוד – או לבחור במודל הבית שלהם שמציע ביצועים מהירים, ואופטימיזציה בתשובות ובמקורות מידע.

 

פרפלקסיטי הגדילה לעשות ובסוף מאי 2024 השיקה את “פייג’ז”. Pages, מאפשר לארוז תשובות ושיחות לתוכן מרהיב ומקיף מבחינה חזותית. בין שאתה יוצר מאמרים מעמיקים או דוחות מפורטים ובין שאתה יוצר מדריכים אינפורמטיביים, Pages מייעלים את התהליך כדי שתוכל להתמקד בדבר החשוב ביותר – שיתוף הידע שלך עם העולם. Pages מאפשר לכל אחד ליצור, לארגן ולשתף מידע ללא מאמץ. חפש בכל נושא וקבל מייד מאמר מובנה היטב ומעוצב להפליא. פרסם את עבודתך בספרייה ההולכת וגדלה שמונה מאות אלפי דפים של תוכן שנוצר בידי משתמשים ושתף אותה ישירות עם הקהל שלך בלחיצה אחת.

 

אבל נשוב לרגע ל־Anthropic. עוד לא יבש הדיו מההתלהבות מ־Artifacts, וזו שחררה לאחרונה את Claude Projects למשתמשים בתוכניות בתשלום שלהם (Pro ו־Team). זהו מעין שילוב של GPT מותאמים אישית של OpenAI, שיתוף שיחות בצ’אט ועבודה צוותית. תוכלו לכלול הן הוראות מותאמות אישית והן קבצים בפרויקט משלכם, והם יתאימו את תגובותיו של קלוד לידע ולסגנון של החברה שלכם. פרויקטים יכולים לכלול גם Artifacts, וכך אתם יכולים ליצור לעצמכם סביבה עוצמתית שכוללת שיחות, תכנים, קטעי קוד, דיאגרמות, אתרי אינטרנט ועוד ועוד.

 

חוויית משתמש

חוויית משתמש בעולם ה-AI

 

דרכה של מיקרוסופט לשלב חווית משתמש בערוצי ההפצה שלה…

ובואו נדבר גם על אסטרטגיית ה־CoPilot של חברת Microsoft. קופיילוט מבטיח להיות “עוזר AI יום־יומי”. בדרכה, מיקרוסופט מיישמת Vertical Integration (שילוב אנכי) חכם ואסרטיבי במערכת ההפעלה וביישומים העסקיים והארגוניים שלה בצורת עוזר AI יום־יומי (או קרוב ל־100 טייסי משנה שכאלו). מיקרוסופט משחקת “משחק כפול” – היא מציגה את ה־AI כמשהו לא מאיים, כטייס משנה לעבודה שלכם בתוך הסביבה המוכרת והיום־יומית שלכם במינימום חינוך שוק ובמקסימום שימור אמון עם טוויסט של AI.

 

אסטרטגית ה־CoPilot שמיקרוסופט מיישמת, נותנת לה יתרון משמעותי בקרב על חווית המשתמש (הארגוני בעיקר) אך במתכונת שונה הממנפת את השליטה המוחלטת שלה בסביבה הארגונית, החל בסביבת Windows, דרך Office 365, הדפדפן, וכלה בעשרות מערכות מידע וכלים עסקיים וארגוניים.

 

האסטרטגיה של “טייס משנה לכל יישום” היא הרבה מעבר לייעול ולמיכון של משימות שגרתיות; מדובר בשינוי יסודי בגישה שלנו לפתרון בעיות וליצירתיות במקום העבודה. הארגונים שיצליחו לרתום את “טייסי המשנה” הללו ביעילות, יזכו ביתרון משמעותי, בחדשנות, ביעילות ובגמישות.

 

גם Apple, כמו Apple…

גם אפל, בדרכה הייחודית, מצטרפת למרוץ החימוש על חוויית המשתמש עם אינטגרציה ורטיקלית אינטימית וחכמה של יכולות הבינה המלאכותית בתוך מערכת ההפעלה, האפליקציות, והעוזרים האישיים.

 

אפרופו ההכרזות האחרונות של אפל, היו כאלו שניתחו והשוו את עוצמות ה־LLM שלהם למודלים מובילים. לכל מי שקורא את המאמר הזה, כבר אמור להיות ברור שאלו המבקרים לא רק נובחים מתחת לעץ הלא נכון אלא גם לא מבינים את שטח היער ואת המפה שבה אפל מנווטת. השאיפה של אפל היא לרתום את ערוץ ההפצה המטורף שלה (בסיס המשתמשים העצום והמסור ביותר שלה) ולהעניק למאות מיליוני המשתמשים הנאמנים חווית משתמש עוצמתית, אחראית, משלימה ואינטואיטיבית בסביבה הטבעית שלהם.

 

הקרב על תשומת הלב: היתרון התחרותי האמיתי באימוץ ארגוני ומקצועי של בינה מלאכותית

ההשלכות על שוק ה־AI הארגוני הן עמוקות ומשמעותיות עד כי הן משנות את הדרך שבה ארגונים מתקשרים עם טכנולוגיות חדשות ויוצרים יתרון תחרותי. אם וכאשר תפיסת החוויה והממשק שמייצגת Artifacts, או ממשק משתמש דוגמת Perplexity לקבלת תשובות מתוקפות, יתפתחו, יאומצו ויבשילו, הם עשויים להוות איום ישיר לקונספט החתונה הקתולית של “מודל ה־LLM שלי עם הצ’אטבוט שלי”. זהו הבדל אידיאולוגי ותפיסתי של מה חשוב יותר לעובד הידע הארגוני.

 

מיותר לציין שהפוטנציאל המלא של יכולות דוגמת Artifacts או הממשק של Perplexity טרם הובן, וסביר להניח ששאר השחקנים לא יעמדו מנגד. אנו יכולים לצפות למבול של חדשנות בגזרת חווית המשתמש וסביבת העבודה השלובה שלו כאשר חברות AI אחרות יפנימו את החשיבות הארכימדית של חשיבה מחודשת על ממשק וחוויית המשתמש.

 

למנהלים ולמקבלי החלטות המשמעויות של מרוץ החימוש בקרב על חוויית המשתמש דרמטיות. בלי קשר לכך שהאינטליגנצייה של הבינה המלאכותית תבשיל ותשתפר בכל ציר התקדמות אפשרי, היכולת לשלב אותה עמוק יותר ויותר בזרימת העבודה שלנו (In the Flow of Work) כדי להגביר ולהעצים את יעילותו, חוכמתו ויצירתיותו של האדם היא בעלת ערך עצום וחיונית לא פחות. אנו פוסעים ואף טסים לתקופה שבה בינה מלאכותית היא הרבה יותר מחדשנות טכנולוגית או כלי לפרודוקטיביות. אנחנו נכנסים לעולם שבו הבינה המלאכותית היא שותף לחשיבה ולשיקול הדעת, המסוגל לא רק לבצע משימות אלא גם להגביר ולהעצים את תהליכי החשיבה ואת יכולתנו לקבל החלטות.

 

לקראת עתיד שבו AI הוא לא רק כלי אלא גם שותף

לסיכום: הקרב על המובילות בעידן ה־AI לא יוכרע במעבדות או בחוות השרתים האין־סופיות. הוא יוכרע ברגעים הקטנים של חוויות היום־יום שבהם נרגיש שהטכנולוגיה לא רק עונה על שאלות אלא ממש מבינה אותנו. האם אנחנו מוכנים לעתיד שבו ה־AI הוא שותף אמיתי לעבודה, לחשיבה, ליצירה ולקבלת ההחלטות? האם המנהלים והארגונים מבינים את ההשלכות העמוקות של שינוי זה ויודעים ואיך להכין את עצמם לעידן שבו חוויית המשתמש היא המלכה החדשה?

 

רוצים להתמקצע?

בואו ללמוד איתנו בינה מלאכותית בקורס המקיף, העשיר והמבוקש בשוק. הצטרפו לאלפים הרבים שכבר עברו את הקורסים והסדנאות שלנו. פרטים והרשמה באתר.

לקבלת הנחה במחיר הקורסים – הזינו את קוד הקופון LETSAI
הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של מוטי קריספיל?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

תפריט נגישות

letsAI - בינה מלאכותית

סוף סוף כנס AI בצפון!

העולם שמעבר לאלגוריתם: הקרב הסמוי של ענקיות ה־AI על לב המשתמש