בינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) הפכה לסט הכלים החשובים ביותר בעידן הדיגיטלי, אך השימוש המוצלח בארגז כלים מתקדם זה דורש הרבה מעבר ללחיצה על כפתור או שימוש בכלי יחיד. יש מעין תפיסה מוטעית שכל אחד יכול לעבוד עם בינה מלאכותית. יש בזה גרעין של אמת, אבל למרות שלכל אחד יש גישה לכלי GenAI, לא כל אחד יכול להביא כלים אלו למקסימום ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם (ובו). המפתח להצלחה אמיתית טמון באינטגרציה חכמה בין כלים שונים – שיטה שמבדילה בין משתמשים ויוצרים חובבים או מתחילים ובין אנשי מקצוע שמשתמשים בכלים אלו כדי לייצר לעצמם אפיקי הכנסה או כדי לקבל יתרון יחסי במקצוע הקיים שלהם. מאמר זה מתבסס על וובינר “GenAI Master”, ובעזרתו נבין את החשיבות של כלי AI מתקדמים ואת הדרך שבה הם מעצימים את היצירתיות האנושית. נבחן את ההשפעה ההיסטורית של AI ונעמוד על הרגעים המשמעותיים שהובילו למהפכה הג’נרטיבית של ימינו.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
צפו בקלטת הוובינר
לפני הכל, צפו בהקלטת הוובינר, אשר מרחיב על כל הנושאים המפורטים במאמר זה, בשילוב דוגמאות שיעיפו לכם את השכל!
הרציונל: כלי AI הם רק ההתחלה
כל אחד יכול להפעיל כלי בינה מלאכותית וליצור משהו – זה חלק מהקסם של הטכנולוגיה הזו. אך האם כל משתמש יכול להיחשב למאסטר אמיתי? התשובה היא חד משמעית: לא. בינה מלאכותית (AI) אינה חזות הכל, והיא לעולם לא תחליף את הדמיון האנושי – היא רק מעצימה אותו ואת היכולות של המשתמש. מאסטרים בתחום יודעים לשלב בין הטכנולוגיה ליכולות היצירתיות הייחודיות שלהם, ויוצרים תוצרים ששום אלגוריתם לא יכול לייצר לבדו. חשבו על זה כך: AI הוא המברשת, ואתם הצייר שאוחז בה, או אם תרצו דוגמה חלופית – זה שלמכונית יש מנוע ו-4 גלגלים, לא מייתר את הצורך בנהג (עדיין).
כלים כמו ChatGPT, Midjourney, Flux או Runway משנים את חוקי המשחק, אך בסופו של יום הם רק כלים. המשתמש שמבין את המנגנונים מאחוריהם, מתפעל אותם בצורה חכמה ומשלב את האינטואיציה האנושית בתהליך העבודה – הוא זה שמגיע לתוצאות יוצאות דופן. בינה מלאכותית היא העצמה של היצירתיות האנושית ולא תחליף לה.
טרנד או מהפכה?
יש הסבורים שההתלהבות סביב AI היא זמנית – סוג של שיגעון חולף. הייפ. אך המציאות (לדעתי) שונה בתכלית. בינה מלאכותית יוצרת מהווה מהפכה טכנולוגית בקנה מידה עולמי. ביל גייטס הגדיר זאת באופן מושלם כשהשווה את פיתוח ה-AI להמצאות ששינו את פני ההיסטוריה כמו הסמי-קונדקטורים, האינטרנט והטלפונים הניידים. לדבריו, “פיתוח הבינה המלאכותית הוא המקדם הטכנולוגי החשוב ביותר בעשורים האחרונים!“
אני חושב שזה אפילו יותר גדול מזה. יש פה התחלה של עת היסטורית חדשה. לא יודע איך יקראו לה – כנראה ש-50 או 100 שנה מהיום היסטוריונים יתווכחו אם זה “העת הג’נרטיבית החדשה”, או “העת החדשה עוד יותר”, אבל מה שבטוח – אתם ואני כבר מזמן לא חיים ב”עת החדשה”. פשוט אף אחד לא סיפר לכם את זה עדיין…
השפעת AI על העולם אינה רק עניין של תאגידים וחברות הייטק – היא גם זוכה להכרה רשמית ומדעית. בשנת 2024 הוענק לראשונה פרס נובל לפיזיקה לפרופסורים ג’פרי הינטון וג’ון הופפילד על תרומתם לפיתוח למידת המכונה ורשתות עצביות מלאכותיות. עבודתם סללה את הדרך לטכנולוגיות המתקדמות שמעצבות את עולמנו כיום, וההכרה הזו משקפת את מעמדה המרכזי של הבינה המלאכותית בעיצוב העתיד. ה-AI הוא טרנד, אולי כמו שטלפונים ניידים הם טרנד, או שהאינטרנט הוא טרנד.
מתי שמעתם לראשונה על AI?
חשוב לזכור: הבינה המלאכותית לא נולדה בשנתיים האחרונות. מדובר בטכנולוגיה שהתפתחה לאורך עשורים רבים, עם שורשים עמוקים בעולם המדע והטכנולוגיה. למעשה, הבינה המלאכותית היא לא טכנולוגיה אחת, אלא סט של כלים, שיטות ותחומים. היא כוללת תחומים כמו למידת מכונה (Machine learning), למידה עמוקה (Deep learning), בינה יוצרת, רשתות נוירונים מלאכותיות ושלל מונחים ונישות נוספים.
כולם מכירים את ChatGPT, אך כמה מכם מכירים את ELIZA? הצ’טבוט הראשון האמיתי, שנוצר עוד בשנת 1966 על ידי ג’וזף וייזנבאום מ-MIT. אליזה דימתה פסיכותרפיסט והשתמשה בטכניקות של התאמת תבניות כדי להגיב בצורה “אנושית”. על אף הפשטות שלה, היא פתחה צוהר לעולם הצ’טבוטים והשפיעה על עיבוד השפה הטבעית. תופעת “אפקט אליזה”, בה אנשים פיתחו קשר רגשי עם התוכנה, ממחישה עד כמה הטכנולוגיה הזו הייתה פורצת דרך בזמנה.
מה שמכונה “מהפכת ה-AI” הוא אירוע היסטורי שניתן להתחקות אחר שורשיו בשלהיי שנת 2022. לייתר דיוק בספטמבר ונובמבר 2022 עם שני אירועים מכוננים: השקת דאלי2 – מחולל התמונות המסחרי הראשון, והשקת ChatGPT 3.5. שני הכלים האלו, פרי פיתוחה של חברת שאז נחשבה דיי אלמונית – OpenAI, שינו את כללי המשחק, פתחו עולמות חדשים של יצירה וקבעו את הטון לשנים הבאות.
דאלי2 – פעם ראשונה שאפשר לדמיין משהו והוא קורם עור וגידים מול עיניך!
בספטמבר 2022 הושק דאלי2, מחולל התמונות המסחרי הראשון שפותח על ידי OpenAI, ושינה לעד את הדרך שבה אנו חושבים על יצירת תוכן ויזואלי. לראשונה, אנשים מכל תחומי החיים יכלו להפוך תיאורים טקסטואליים לתמונות מרהיבות ומדויקות תוך שניות. אם עד אז יצירת תמונות ברמה מקצועית דרשה הבנה עמוקה בעיצוב גרפי או בצילום, דאלי2 פתח דלת חדשה והנגיש את היכולת ליצור תמונות לכל אדם באשר הוא. היכולת לדמיין תיאור מופשט, להקליד אותו ולקבל תוצאה מדויקת ומעוררת השראה, הדהימה משתמשים ברחבי העולם. דאלי2 לא רק שינה את הדרך שבה יוצרים גרפיקה, אלא גם הרחיב את הגבולות של מה שאפשרי מבחינת יצירתיות ושימושיות. הוא היה הסנונית הראשונה לעולם של מחוללי תמונות ששימשו מגוון רחב של מקצועות: מעצבים גרפיים השתמשו בהם ליצירת סקיצות מהירות ותכנים מותאמים אישית, אנשי שיווק קיבלו גישה להפקת קמפיינים ויזואליים ייחודיים, ואמנים ויזואליים מצאו בו כלים שעוזרים להם לחקור כיוונים חדשים. מה שנראה בזמנו כמדע בדיוני הפך לפעולה פשוטה ונגישה, שהניחה את היסודות לעידן חדש של יצירה דיגיטלית.
מאז הגיע גם דאלי3, ואפילו הוא כבר נחשב מיושן, לעומת הכלים העוצמתיים שקיימים בשוק – אבל מה שבטוח – ההשקה שלו סימנה רגע מכונן! הרעיון שמכונה יכולה לתרגם מילים לתמונות לא רק שדחף את גבולות הדמיון, אלא גם הציב אתגר למחשבה על השפעת הבינה המלאכותית על יצירתיות אנושית. הפשטות שבה הטכנולוגיה הזו הפכה את הדמיון למציאות הייתה עדות לכוח העצום של ה-AI בעיצוב העתיד.
השקת ChatGPT 3.5 – מהפכה במערכת היחסים בין אדם למכונה
רק חודשיים אחרי דאלי2, בנובמבר 2022, הגיעה ההשקה של ChatGPT 3.5, מודל השפה הגדול (LLM) של OpenAI, לציבור הרחב – אירוע ששינה לעד את הדרך שבה אנו מתקשרים עם טכנולוגיה. זו הייתה הפעם הראשונה בה הציבור הרחב קיבל חוויית שיחה אינטואיטיבית וטבעית, כמעט כמו שיחה עם אדם. אנשים מכל העולם גילו פתאום כלי שיכול לא רק לענות לשאלות, אלא גם להבין הקשר, להציע רעיונות ולעזור במשימות מורכבות. מה שהפך את ChatGPT 3.5 לייחודי היה לא רק היכולת שלו לענות על שאלות, אלא הדרך שבה הפך לשותף אמיתי בעבודה ויצירה. סופרים ומפיקי תוכן השתמשו בו לכתיבת תסריטים ורעיונות יצירתיים. מתכנתים גילו שהוא יכול לפתור בעיות קוד מורכבות תוך שניות. אנאליסטים השתמשו בו לניתוח נתונים. תלמידים השתמשו בו ככלי עזר ללמידה, ולראשונה ראו בו לא רק תוכנה, אלא גם מורה ומנחה. זו הייתה חוויה ששינתה את התפיסה לגבי טכנולוגיה – לא עוד “מחשב” שרק עונה, אלא כלי שמבין, עוזר ועובד לצידנו.
ההשקה של ChatGPT 3.5 גם פתחה דלת לעולם שלא דמיינו. פתאום לא רק תאגידי ענק אלא גם אנשים פרטיים יכלו לגשת לטכנולוגיה שהייתה עד אז בגדר פנטזיה. חברות כמו קוקה-קולה והיינץ החלו להשתמש ב-AI למיתוג ופרסום, ומותגים כמו מקדונלד’ס ובורגר קינג הפכו את השאלה “מה חושב עלינו ה-AI?” לטרנד עולמי. זה לא היה רק שינוי טכנולוגי – זו הייתה מהפכה תרבותית.
שני אירועים אלו יצרו פיצוץ אטומי שהרעיד את העולם. פתאום כולם, בכל מקום, דיברו על בינה מלאכותית. כל אדם, החל ממומחים טכנולוגיים ועד לאדם הפשוט, הפך לחלק מהשיח על AI. אנחנו מכנים תופעה זו בשם “מבחן הסבתא” – מדד פשוט שבא לבחון עד כמה כלי הגיע למיינסטרים ותודעה ציבורית ובהיקף גלובלי: אם אתה עוצר סבתא אקראית ושואל אותה “שמעת על ChatGPT?” היא ככל הנראה תענה בהתלהבות: “כמובן!” זה לא היה סתם טרנד חולף – זו הייתה מהפכה מוחשית שנגעה בכל שכבות האוכלוסייה. האימפקט היה כה עמוק, עד שהשאלה כבר לא הייתה האם AI כאן כדי להישאר, אלא איך הוא ישנה את פני החברה, הכלכלה והתרבות. מהפכת ה-AI לא הייתה עוד עניין טכנולוגי בלבד; היא הפכה לנושא שיחה כלל עולמי, חוצה מגזרים וגילאים. השימוש ב-ChatGPT חרג מהגבולות של עולם העסקים והמדע והגיע למקום שבו כל אדם יכול לראות בו כלי שמשנה חיים – בין אם לשיפור יומיומי ובין אם לפתיחת אופקים חדשים. הפיצוץ הזה לא השאיר מקום לספק – העולם הישן נגמר, ואנחנו בעידן חדש.
מה הופך יוצר למאסטר בכלי בינה יוצרת?
להיות מאסטר בכלי בינה יוצרת דורש הרבה יותר מהיכרות בסיסית עם טכנולוגיות AI. ההבדל בין משתמש חובב לבין מקצוען הוא השליטה המוחלטת בעולמות הבינה היוצרת ותתי-הנישות שבהם. מאסטרים יודעים לשלב בין כלים, לעבוד באופן אינטגרטיבי ולשלוט בכל שלב של התהליך היצירתי, מהרעיון הראשוני ועד לביצוע המושלם.
הדרך להבין את תתי-הנישות של בינה יוצרת היא לדמיין אותן כמגדל רב-קומות. כל קומה בונה על זו שמתחתיה, ומאחדת תחומים שונים ליצירה אינטגרטיבית.
קומת הבסיס – “עולם הטקסט“: הקומה הראשונה כוללת את עולמות העבודה עם טקסט, שהם הליבה של כל תהליך ג’נרטיבי. השליטה בטקסט היא הבסיס לכלי AI.
- הנדסת פרומפטים: היכולת לנסח שאלות ומבנים טקסטואליים שיובילו לתוצאות הרצויות.
- בניית בוטים וסייענים: פיתוח ממשקים ועוזרים חכמים וידידותיים למשתמש שמקצרים תהליכים ומבצעים פעולות רפטטיביות.
- יצירת תוכן: מטקסטים שיווקיים ועד לכתיבה יצירתית.
- תסריטים וסטוריבורד: תכנון חזותי ותסריטאי לפרויקטים יצירתיים.
- מחקר ובניית ממשקים: שימוש בטקסט לניתוח נתונים ולבניית חוויות משתמש מתקדמות.
הקומה השנייה – “עולם התמונות“: כפי שראינו – הבסיס לכמעט כל מיומנות GenAI היא שליטה בעבודה עם מודלי שפה. בקומה השנייה תמצאו את את עולם מחוללי התמונות – כלים שמאפשרים לייצר תמונות AI בתהליכי דיפוזיה (הסרת רעש) ועורכי AI מתקדמים שמאפשרים לעשות מניפולציות לתמונות בעזרת טכנולוגיה מתקדמת. יכולות אלו היו בגדר חלום רחוק רק לפני שנתיים, והיום הן מציאות וחלק בלתי נפרד מתהליכי עבודה של יוצרים בכל העולם. מה אפשר לעשות עם כלים אלו?
- הפקת גרפיקות ומוצרי יח”צ: יצירת תכנים חזותיים לצרכים שיווקיים.
- אינפייטינג ואאוטפיינטינג: שימוש בעורכי AI להרחבת תמונות או למילוי פרטים חסרים.
- אימון LoRA: פיתוח מודלים ליצירת דמויות עקביות עם סגנון ברור.
- יצירת דמויות עקביות וסגנון קוהרנטי: מפתח חשוב לתהליכי מיתוג חזקים.
הקומה העליונה – “עולם הוידאו“: הקומה הגבוהה ביותר במגדל עוסקת בעולמות הווידאו הג’נרטיבי. שם תמצאו מחוללי וידאו, מחוללי אווטארים, כלי דיבוב, הנפשה וליפסינק.
- הנפשת תמונה סטטית: שימוש בכלים מאפשרים לג’נרט Image to Video.
- ג’ינרוט סרטונים: מחוללי Text to Video המאפשרים יצירת סרטונים מאפס, על בסיס טקסט.
- מניפולציה לסרטונים: עיבוד סרטונים קיימים עם Video to Video.
- מודלי קול ומוזיקה: בניית מודלי קול, הפקת פס קול עם מחוללי מוזיקה, יצירת סאונד, קריינות ואפקטים קוליים שמשדרגים כל פרויקט.
העולם השתנה – אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף עבור שירותי AI!
שוק העבודה עובר מהפכה מהירה, והבינה היוצרת נמצאת בלב השינוי הזה. הדרישות וההזדמנויות בתחום הולכות וגוברות, כאשר יותר ויותר חברות, ארגונים ופרטים מבינים את הערך העצום של שירותי AI בתהליכי עבודה יצירתיים. הדרישה למקצוענים בעלי שליטה מוחלטת בכלי הבינה היוצרת נמצאת בעלייה מתמדת. מי שישכיל לרתום את הכלים הללו בצורה יצירתית ומדויקת, לא רק ימצא את מקומו בעולם המשתנה – אלא גם יוביל אותו. מעבר לעניין הטכנולוגי, שירותי AI הופכים להזדמנות כלכלית אדירה. הנה הצצה לטווחי המחירים עבור שירותים פופולריים בתחום הבינה היוצרת:
-
בניית מודלים ולורות (LoRA) ודמות עקבית: תהליך מורכב הכולל אימון מודלים מותאמים אישית, עיצוב דמויות עקביות והוספת משקולות על מודלי תמנות קיימים. מחירים לשירות זה נעים בין 1,500 ל-5,000 ש”ח, תלוי במורכבות הדרישות ובכמות השינויים המבוקשים.
-
יצירת תמונות AI: בין אם מדובר ביצירת תמונה בודדת או בסדרת תמונות לפרויקט, המחיר משתנה בהתאם לאיכות ולרמת ההתאמה האישית. טווח המחירים נע בין 250 ל-1,500 ש”ח לתמונה. לעיתים לקוחות ישלמו גם אלפי שקלים על תמונה בודדת!
-
עיצוב ספר ילדים עם AI: פרויקטים הכוללים כתיבת סיפור עם AI, יצירת איורים בשפה גרפית אחידה ועם דמיות עקביות, הם מבין השירותים המבוקשים ביותר. מחירים עבור עיצוב ספר ילדים שלם נעים בין 5,000 ל-15,000 ש”ח, בהתאם להיקף העבודה ולמספר העמודים.
-
יצירת קליפ AI או פרסומת AI: פרויקטים המשלבים וידאו ג’נרטיבי, מניפולציות קוליות, קריינות ואפקטים חזותיים מציעים רמות ייחודיות של יצירתיות. עלות יצירת קליפ שיווקי נע בין 10,000 ל-50,000 ש”ח, בהתאם לאורכו, המורכבות הטכנית והתאמות המותג.
-
הפקת גרפיקות לפרינט עם AI: שירות הכולל עיצוב גרפיקות מותאמות לדפוס, כמו פוסטרים, חוברות או אריזות, נע בין 1,000 ל-4,000 ש”ח לפרויקט, בהתאם לגודל העבודה ולאיכות החומרים הדרושה.
שירותים אלו לא רק מדגישים את ערכו של ה-AI בתהליכים יצירתיים, אלא גם מציבים את אנשי המקצוע המיומנים בעמדה ייחודית בשוק. מי שיודע להציע פתרונות AI חדשניים, חכמים ומדויקים – ימצא עצמו בצמיחה מתמדת בעולם החדש.
איך נראה Workflow של תהליך מיתוג וקמפיין שיווקי?
כדי להבין איך תהליך עבודה מקצועי נראה בפועל, בואו נבחן תהליך יצירתי של מיתוג וקמפיין שיווקי מבוסס AI. דוגמה הבאה המטרה היא יצירת תכנים שיווקיים למוצר או מותג, על בסיס לוגו ופרזנטור.
שלב 1: יצירת שפה גרפית אחידה
הבסיס לקמפיין שיווקי מוצלח מתחיל בשפה גרפית אחידה. תהליך זה כולל:
- אימון LoRA ב-Fal: הכנת מודלים ליצירת דמויות עקביות.
- הפקת מוקאפים: שימוש בכלים כמו Freepik ו-Placeit.
- יצירת דאטה-סט מותאם אישית: כלים כמו Birme משמשים לבניית בסיס נתונים חזותי איכותי.
בניית דאטה סט לאימות לורה (LoRA) ב-Birme
שלב 2: ג’ינרוט תמונות
בשלב זה נעשה שימוש במחוללי תמונות כדי ליצור תוכן חזותי מותאם אישית:
- כלים מרכזיים: Leonardo, Ideogram, Midjourney, Flux.
- תמונות יח”צ ותמונות רפרנס: משמשות בסיס לשלבים הבאים.
שלב 3: שילוב פרזנטור או שחקן AI
כדי להוסיף רובד אנושי או ייחודי, משולבים שחקני AI או דמויות מותאמות:
- שימוש בלורות מרובות: שילוב של שתי לורות (LoRA) לעיצוב דמות מדויקת.
- אינפייטינג עם מסכות: עריכה מדויקת לשיפור התוצאה.
שילוב 2 לורות (LoRA) ב-Fal: לורה אחת של לוגו ולורה שנייה של פרזנטור (אני).
שלב 4: מניפולציה ויצירת מוקאפים
שלב נוסף בתהליך כולל שיפורים ומניפולציות חזותיות:
- עורכי AI מתקדמים: עבודה עם עורכי AI שמאפשרים לבצע תיקונים בתוך או מחוץ לתמונות, כמו העורכים החיצוניים של Ideogram ו-Midjourney.
- מוקאפים ב-Recraft: יצירת הדמיות למוצרים ושיווק.
יצירת תמונות יח”צ בעורך ה-AI של Midjourney.
יצירת מוקאפים בקליק ב-RECRAFT.
שלב 5: עריכת וידאו ויצירת תכנים דינמיים
השלב האחרון בתהליך מתמקד ביצירת סרטונים שיווקיים:
- שימוש במחוללי וידאו: כלים כמו Gen3, Kling ו-Luma ליצירת תוכן ויזואלי עשיר.
- עריכת סאונד: מודלי קול, מוזיקה ואפקטים קוליים משדרגים את הסרטון.
- הוספת כתוביות ואלמנטים דינמיים: הופכים את התוכן לנגיש ומשפיע יותר.
המפתח להצלחה
עולם הבינה היוצרת מתרחב ומשתנה בקצב מסחרר. כדי להצליח בו, על היוצרים לשלוט בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ולשלב אותן בצורה חכמה ואינטגרטיבית. העולם משתנה, ועם הכלים הנכונים – גם אתם יכולים להוביל את השינוי.