מה הקשר בין AI, ויסקי ועיצוב מוצר?

מה הקשר בין וויסקי ל-AI
תוכן עניינים

בינה מלאכותית לא מחליפה יצירתיות – היא נותנת לה כנפיים! אני באמת ובתמים מאמין בזה. וכדי להמחיש את הטענה הזו אני רוצה להראות לכם דוגמה מהשטח שתמחיש עד כמה כלים ג’נרטיביים יכולים להעצים יכולות של אנשי מקצוע ולשדרג אותן בין שמדובר במעצבים גרפיים, ובין שמדובר במנהלי מוצר, ובעצם אם אני חושב על זה, כמעט כל תפקיד או מקצוע יכול להפיק תועלת משימוש בכלי AI. אז – מה הקשר בין ויסקי, בינה מלאכותית ועיצוב מוצר?

 

אבל לפני הכול – הישארו מעודכנים! הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון, חידוש או מידע על כלי חדש שיוצא.

ממליצים לכם להצטרף גם לקהילות ה־AI של LetsAI בוואטסאפ ובטלגרם. רוצים לשמוע על הקורסים וסדנאות ה־AI שלנו? לחצו פה.

 

מי אני, ואיך מסלול חיי הוביל אותי לחבר בין ויסקי ובינה מלאכותית?

אני אייל רוזנטל. במקור למדתי הנדסה ועסקתי הרבה שנים בניהול מוצר ובפיתוח מערכות פיזיות ודיגיטליות. בד בבד תמיד טיפחתי את הצד העיצובי שחי ופועם בי. עיצבתי מוצרים, צעצועים וגופי תאורה והכי אהבתי לעסוק בעיצוב גרפי – עיצוב לוגואים, בניית מיתוג וכן הלאה. לאחרונה מצאתי את עצמי הולך ומעמיק בתוך עולם התוויות לבירות ולוויסקי. זה עולם שאני מאוד אוהב; ויסקי ובירה הם המשקאות האלכוהוליים האהובים עליי. יש בהם מגוון עצום ועולם שלם של תהליכים, טעמים והיסטוריה מרתקת. אך זה לא מאמר על ויסקי ובירה אלא על בינה מלאכותית.

 

הכול התחיל כשהחלטתי לעצב תווית לחבר שבישל בירה ביתית. משם זה התגלגל; הצטרפתי למספר קהילות אזוריות שמתמקדות בוויסקי, וכשרצו לבקבק וויסקי ייחודי לקבוצה, התנדבתי לעצב את התווית. אט אט פנו אליי עוד ועוד אנשים, וכיום אני עסוק במגוון פרויקטים מרתקים, וכלי ה־AI השונים והמגוונים משרתים אותי נאמנה.

 

‘מנוחת הלוחם’ – קפה, ויסקי ו־AI

אחד הפרויקטים הוא ‘מנוחת הלוחם’ – פרויקט שעלה במוחו הקודח של חברי דרור הרטמן, ששם את עינו על חבית מאוד מיוחדת של מזקקת ‘מילק אנד האני‘ (M&H distillery) הישראלית עטורת הפרסים, חבית מעץ אלון שהכילה קפה ולאחר ריקונה יישנו בה ויסקי. לא היה פשוט לשכנע את המזקקה, אבל ברגע שעלה הרעיון לעשות פרויקט שישמח חיילים בתקופה הקשה הזו, הם נעתרו בלי להניד עפעף. בהתחלה חיפשנו שם – שתים שלוש ק-פה, Strong army coffee, יחד ננצח ועוד.

 

AI לא מחליף יצירתיות, הוא נותן לה כנפיים

תמונה אומנותית של הוויסקי על חבית הקפה עם מעט פולי קפה שצילם דרור הרטמן

 

לאחר מחשבה עמוקה חיברנו את חבית הקפה עם הפינוק לחיילים ועלה הרעיון של פק”ל קפה. בשלב זה לכולם כבר היה ברור – שם הבקבוק יהיה ‘מנוחת הלוחם‘. אז התחלתי עם סבב רעיוני מול מידג’רני (Midjourney) ודאלי3 (Dall-E3). מידג’רני קצת אכזב בסגנון שהוא בחר והתעקש, לא משנה מה הפרומפט, להציע לי תוצרים שלא השביעו את רצוני. לעומת זאת, דאלי  הצטיין, ולאחר מספר ניסיונות כושלים זרק לי כמה כיוונים טובים אחד אחרי השני.

 

זו התמונה שנבחרה כמועמדת הראויה ביותר:

 

התמונה שנבחרה מתוך דאלי

התמונה שנבחרה מדאלי 

 

מסעה של תווית ויסקי ממחולל התמונות אל המדף

מכאן החלה מלאכה לא פשוטה. אומנם קיבלתי את מה שדמיינתי (תמונה של חייל על פק”ל קפה מזווית נמוכה שמתמקדת בקפה), אבל בתמונה הופיעה מקינטה וגזיה מוזרה, לצד כוס שנוזלת מלמטה.

כל זה היה צריך להשתנות. רציתי פינג’אן אותנטי (אולי עם סמל של מבצע ‘חרבות ברזל’); רציתי אדים שעולים מהפינג’אן (אולי בצורה של יונת שלום); רציתי כוס שאינה דולפת, ארגז תחמושת ישראלי, וכמובן בסוף הכול צריך להיכנס לטמפלט הייחודי של התוויות של המזקקה. משימה לא פשוטה כלל וכלל!

 

בעזרת vectorizer.ai המרתי את התמונה לקובץ וקטורי, ציירתי פינג’אן, ג’ינרטתי אדים בצורה של יונה (מה שהתברר גם כמשימה לא פשוטה). כל מחיקה של חלק מהתמונה המקורית הצריכה השלמה ידנית (כאן חסרה לי היכולת של מידג’רני, שעדיין לא הייתה זמינה, לעשות שינויים מקומיים. היום יש כבר את כפתור Vary Region לטובת משימה זו). עוד אתגר משמעותי היה להאריך את פלג הגוף העליון של החייל כדי שיתאים לקומפוזיציה של תווית המוצר. 

 

אחרי לא מעט תיקונים ושינויים הגענו לתווית הנכספת. בכל תווית ויסקי יש הרבה נתונים טכניים שאנו מחויבים להוסיף אותם, ויש לשלבם בצורה אסתטית ולא פולשנית מדי. עוד אתגר עיצובי.

 

הינה המקור המג’ונרט המקורי והלא מעובד לצד התוצר הסופי.

 

 

 

אישור סופי ותחילת בִּקבוק הוויסקי

לאחר אישור סופי של המזקקה החל תהליך הבִקבוק עם התווית החדשה שיצרתי. וכך סוף סוף ראה אור יום פרויקט מרגש המחבר בין קפה וחיילים ובין ויסקי ובינה מלאכותית; חיבור לא שגרתי, אך בסופו של יום אם זה עובד, זה עובד! בהפוגה הוויסקי מצא את דרכו אל חיילים רבים שקיבלו ביקורי הפתעה מפנקים ומוקירים. ‘מנוחת הלוחם’ הוטבע כשם דבר!

 

והינה המוצר הסופי. כך נצפה הוויסקי – משוחרר בסביבתו הטבעית:

 

RealBottles

‘מנוחת הלוחם’ גרסת המציאות

 

באחת החלוקות ‘מנוחת הלוחם’ הגיע לטל, לוחם שנפצע בפעילות מבצעית בצפון. טל הוא גם במקרה בנו של דוד ציבל, בעל מזקקת גולני המעולה שבצפון. נפל בחלקי המזל להיות שותף לעוד פרויקט מדהים; יחד הם רצו ליצור ביטוי ייחודי של בקבוק ייחודי כדי להוקיר את הגבורה, הנחישות והמורשת של הלוחמים שלחמו מאז השבעה באוקטובר. מבחינה ויזואלית הם רצו משהו דומה ל’מנוחת הלוחם’ אבל שונה מספיק וייחודי למזקקה. הם גם רצו לכנות אותו גולני חי – סיפורו של הלוחם מהפק”ל קפה שקם וממשיך בדרכו. לכל בקבוק יוצמד סיפור אחד מחמישה סיפורים אישיים של לוחמים שנפצעו.

 

לצערי באותו הזמן היכולת המדהימה של מידג’רני לייצר סגנון עקבי עם ‘סטייל רפרנס’ (פרמטר sref–) עוד לא הייתה זמינה. פיצ’ר זה מאפשר להשתמש בסגנון של תמונה אחת כדי ליצור אחרת (ולשמור על השפה הגרפית האחידה), אז חיפשתי כל מיני דרכים יצירתיות. להזכירכם התמונה של ‘מנוחת הלוחם’ נוצרה בדאלי, אז באופן טבעי חזרתי לשם. אבל לא משנה מה עשיתי לא הצלחתי ליצור משהו שישביע את רצוני. בשלב זה פניתי למידג’רני עם התמונה הזאת ואחרי לא מעט ניסיונות הצלחתי למצוא אימג’ קרוב מספיק כדי לצאת לדרך. מובן שגם פה הדרך הייתה פתלתלה, והעריכה של התמונה שנוצרה לא הייתה פשוטה והציבה לא מעט אתגרים.

 

GolaniChai

גולני חי של מזקקת גולני – פרויקט ‘אח’ למנוחת הלוחם של מזקקת מילק אנד האני

 

 

הנה עוד כמה תוויות שעיצבתי בעזרת כלי AI, ויש עוד כמה בדרך שעדיין אסור לגלות 🤫🤗:

 

Cherry

הדובדבן שבקצפת

 

‘הדובדבן שבקצפת’ הוא בירת סטאוט מחוזקת – שיתוף פעולה של מבשלת Hatch ושל קבוצת הוויסקי האזורית ‘וויסקי החוף הדרומי’ – בירה כהה המבושלת עם דובדבני אמרונה ומחוזקת בוויסקי. הקצף הלבן וטעם הדובדבנים הביא אותנו לחשוב על הביטוי הדובדבן שבקצפת. הטוויסט הגיע מהקמע של הקבוצה האזורית, הכריש, וכך יצא כריש־דובדבן־על־קצפת. גרפיקה שבקלות אפשר ליצור עם מחוללי תמונות, ובמקרה שלנו בעזרת שתי תוצאות שונות של דאלי3.

 

‘Levynstag – Desert Dram’, שיתוף פעולה בין מבקבק עצמאי ובין מזקקת מילק אנד האני בבִקבוק אקסקלוסיבי של ויסקי מעושן. הצמד אופיר לוי ושוהם דינסטאג (ומכאן Levynstag) הם חברים וותיקים. כל מפגש איתם הוא מצחיק וכיפי. כשהתחלנו לעצב את התווית, חשבנו על השפה העיצובית של המותג ורצינו שגם בעתיד הבקבוקים שהם יוציאו ידברו בשפה גרפית דומה. החלטנו שכל תווית תספר סיפור של משהו שהם אוהבים לעשות, במקרה הזה מדורה בלב מדבר. הסגנון יהיה איורי והשאר יהיה מינימליסטי ואלגנטי בצבעי בורדו קרם ואפור.

 

Levynstag

האיור נוצר באמצעות מידג’רני

 

‘Ex-Rye’, בקבוק של דרור הרטמן עם מזקקת מילק אנד האני; ויסקי שהתיישן בחבית שהכילה לפני כן ויסקי שיפון. בהתחלה רצינו תווית של שחור על שחור – כיתוב שחור מבריק על רקע שחור מט, אבל מסיבות טכניות זה לא צלח. אז הלכנו על הצבע הירוק שמופיע בלא מעט בקבוקי ויסקי שיפון. עיקר העיצוב פה הוא טיפוגרפי. קצת קשה לראות את הרקע, אבל יש בו דוגמה עדינה של קווים טופוגרפיים שיצרתי במידג’רני (האמת שזה היה שיא העצלות, כי זה משהו שאפשר די בקלות ליצור ידנית, אבל אם כבר יש AI שמקצר תהליכים, אז למה לא?). אגב הוויסקי מטורף!

 

ExRye

ExRye

 

הוויסקי של קבוצת הבית האזורית שלי, ‘ויסקי דרומי’, בִקבוק לקבוצה של שתי חביות שונות של מילק אנד האני. ויסקי טעים שמעיף את הסכך באחוז אלכוהול מפלצתי. הבריף שלי היה פשוט. קוראים לזה ‘Southern Dreams’; עכשיו לך ותעשה עם זה מה שבא לך. קפצתי על ההזדמנות, ומאחר שהקמע של הקבוצה הוא תנין, התחלתי לג’נרט כל מיני תנינים במועדון ויסקי של ג’נטלמנים. די מהר הגעתי למשהו שרציתי אבל מידג’רני של אז עדייו עיוות ידיים ורגליים. הייתי צריך לתקן אותן ידנית ולהוסיף את הכוס ואת הבקבוק עם הוויסקי. טאצ’ אחרון לבקשת אדמיני הקבוצה היה בועת ההרהור עם הלוגו של הקבוצה.

 

SothernDreams

Southern Dreams

 

תהליך העבודה והכלים שבהם אני משתמש

תהליך העבודה

  • תהליך העבודה לא משתנה מאוד בהשוואה לתהליך של עיצוב רגיל, אך השלבים שלו מושפעים מעט מהעבודה על כלי ה־AI. כמו בכל תהליך מתחילים בהבנת הרצונות של הלקוח ובסיעור מוחות ראשוני שיכול להיות מחוזק בעזרתChatGPT בכל הנוגע לרעיונות, למלל, לשמות ולתיאור הסגנונות. 

 

  • משם עוברים לשלב של חיפוש שפה ויזואלית. כאן ממש נוח להשתמש בכלים ג’נרטיביים כדי ליצור מנעד רחב של סגנונות. בשלב הזה גם אפשר לחתור מהר יותר למטרה באיטרציות שהולכות וסוגרות על הקונספט הסופי. נוח מאוד לעשות בכלים שינויים מהותיים בסגנון בזמן קצר. הקלות הבלתי נסבלת הזו והדיוק שהעבודה בכלי ה־AI מצריכה, יוצרים שלב בעבודה שעלול להיות ארוך אם לא מדייקים מספיק את מה שרוצים (ואז עלולות להיווצר עשרות אם לא מאות ורסיות בחיפוש אחר הקונספט הנכסף).

 

  • השלב הזה שונה מאוד מהתהליך הקלסי שבו צריך לבנות סקיצות ולחפש רפרנסים, ורק לאחר סגירה סופית של הסקיצה להתחיל לעבוד ביצירה ידנית של הציור או התמונה שיתנוססו ברקע.

 

  • השלב הבא בעבודה הוא שלב שעדיין אין בו יותר מדי קיצורי דרך – בנייה של התווית המלאה ומיקום של כל האלמנטים השונים (טקסטים, לוגו ואלמנטים שנדרשים בטמפלט).

 

  • כל מה שקשור בטיפוגרפיה: בחירת גופנים והתאמה ביניהם, בחירת מיקום, גודל וקומפוזיציה – לזה עדיין אין מספיק כלים, וצריך להשתמש בכלי עיצוב קלסיים.

 

  • מה שנשאר קבוע ובידי המעצב זה הטעם האסתטי, ההבנה העיצובית והחשיבה על מה שמספר נכון את הסיפור של הלקוח. בסוף אין תחליף לתקשורת בין אנשים ביצירה משותפת.

 

ChatGPT

כלי מעלף!!! כל פעם אני נדהם מחדש מהיכולות שלו ומהמנעד האפליקטיבי העצום שיש בו. בעיצוב אני נעזר בו למחקר, לעבודה על טקסטים, לתיאור של תמונות ולתיאור של סגנונות אומנותיים.

 

מידג’רני או דאלי (או אחרים)

אני משתמש במידג’רני ובדאלי3 (לא התחברתי לפלטפורמות אחרות). בשתיהן צריך לצעוד בדרך פתלתלה כדי להגיע לתוצר סופי. לכל פלטפורמה יש יתרונות וחסרונות, וכל אחת עולה על השנייה בנושאים שונים ובגרסאות שונות. בכל הנוגע אליי, היה שלב שבו הייתי סאקר רק של מידג’רני, אבל כשעלה דאלי3 ביטלתי את המנוי של מידג’רני לתקופה. לאחר שיצא מידג’רני 6 והביא עימו אפשרויות של שינויים לוקאליים (אינפיינטינג), הפעלתי שוב את המנוי, והפלטפורמה הזאת שבה להוביל במרוץ בכל הנוגע לדברים שאני מחפש.

 

לפעמים כדי למקסם את התוצר, אני עובד בצורה חוצת־פלטפורמות. כלומר אני יוצר בפלטפורמה אחת עד כמה שאני מצליח לדייק ולאחר מכן מעביר את התמונה כרפרנס לפלטפורמה שנייה כדי לשפר אותה. במידג’רני אני אוהב את התוצאות המדהימות שמתקבלות, את הגמישות בגודל הקנבס ואת היכולת לשנות אזורים מוגדרים. החיסרון הוא הקושי לדייק את הפרומפטים והצורך להכיר את ה’שפה’ של הפלטפורמה. עוד חיסרון הוא חוסר היכולת לעבוד לפי פרויקטים; צריך לעבוד בצ’אט ארוך מאוד עם הבוט בסביבה של דיסקורד (יש לחישות מספרות על השקת האתר הייעודי של מידג’רני לציבור הרחב, ממשק וובי מעודכן ומעוצב בתוך האתר שלהם. בינתיים הוא זמין רק למשתמשים שג’ינרטו מעל 1000 תמונות ומכונה ‘מידג’רני אלפא‘). יתרון אדיר נכנס לאחרונה דרך פקודת sref– שפתרה לי הרבה כאב ראש כשניסיתי לבנות אלמנטים שונים בסגנון דומה.

 

בדאלי3 מצאתי (לראשונה לאחר שתי גרסאות מאכזבות) פלטפורמה עם תוצאות ראויות, כזו שהצליחה לגרום לי אפילו לשחרר את מידג’רני לזמן מה. התוצאות יפות מאוד, והיתרון הגדול הוא היכולת לתקשר בשפה טבעית את מה שאני רוצה ולהמשיך ולדייק את התמונה עוד ועוד בשיח עם הפלטפורמה. החסרונות הם מגבלה על כמות התוצאות שמתקבלות (שתיים בכל פעם) וקושי משמעותי ליצור יחסי תצוגה טובים. לא פעם התוצאות מפספסות בענק.

 

Vectorizer.ai

וקטורייזר הוא כלי מדהים להמרת תמונות לקובץ וקטורי (אם רוצים לעבוד בתוכנות אילוסטרייטור ודומות לה). הוא נותן אפשרויות רבות להמרה ותוצאות טובות מאוד. הכלי חשוב למי שרוצה לערוך שינויים בתמונה שג’ונרטה ולהיות מסוגל לעבוד ברזולוציות גבוהות. אחרי שחודש חגגתי עליו בחינם ותהיתי איך מגיע לי כל הטוב הזה, קיבלתי דף הרשמה למנוי. עשו עבודה יפה ביצירת התמכרות והמרה. העלות סבירה: כ־10$ לחודש. יש עוד כלים דומים אבל לדעתי התוצאות של וקטורייזר הכי טובות.

 

אפליקציות ai לחידוד תמונה  – topaz/remini 

עד שיצאו כפתורי האפסקייל החדשים של מידג’רני, הייתי צריך לעבוד עם אפסקיילרים חיצוניים (ועדיין צריך בדאלי3), כי צריך תוצר ברזולוציה גבוהה כדי לעבוד עם התמונות המג’ונרטות ולהביאן לרזולוציה של פרינט (300 DPI). יש סקירה מעולה של אפסקיילרים פה, ואחת נוספת גם פה.

 

 

לסיכום

אני ממש נהנה מהנישה שלי בעיצוב תוויות ומיתוג. האם כלי ה־AI עשו לי את החיים קלים? כן ולא. מצד אחד, הם נתנו לי יכולות שלא היו לי לפני, אבל צריך לזכור שהעבודה עם AI היא לא מיידית; יש הרבה ניסוי וטעייה ודיוק – עבודה של חיפוש אוצרות שמצריכה הבנה של מה מחפשים, איך מחפשים והמון סבלנות. מצד שני, התהליך השלם של העיצוב לא השתנה מאוד ואף נמשך אותו זמן פחות או יותר (אני מעצב גם תוויות ללא AI אז יש לי נקודת השוואה). כדי לצייר בכל הסגנונות הייתי צריך לפתח סט מיומנויות משוכלל מאוד או להכיר בעלי מקצוע ייחודיים, ובזכות ה־AI יש לי בקצה האצבעות עולם ומלואו של אפשרויות שצריך ללמוד איך ללהטט בהן. 

 

האם זה גוזל את מלאכתם של אותם בעלי מקצוע ייחודיים המתמחים בתחום צר? זה בהחלט נוגס בחלק לא קטן מהכנסתם, אבל לתפיסתי הם יצטרכו להשתכלל כדי לעמוד בקצב של העולם. האם זה מייתר את עבודת העיצוב? ממש לא! זה מייעל רק חלק מסוים מאוד בתהליך העבודה, חלק שפותח דלת לעולם שלם של משחק באפשרויות ובסגנונות, מנסה ובוחן אותם במהירות כדי להגיע די מהר לקונספט. אבל התהליך המקדים והביצוע הסופי עדיין נתונים בידי המעצב, וזו עבודה איטית וידנית שאין בה הרבה דרכי קיצור. לדעתי AI לא מחליף יצירתיות, הוא נותן לה כנפיים.

 

מילה קטנה על זכויות יוצרים

העולם של זכויות יוצרים גועש מאוד בימנו, ואני משתדל להשאיר את האצבע על הדופק. להבנתי כל עוד רוכשים מנוי בתשלום יש רישיון לשימוש מסחרי בתוצרים, אך אין להם זכויות יוצרים (כיוון שלא אתם יצרתם אותם אלא הבוט). זה אומר שאני יכול להשתמש בגרפיקות בלי לחשוש מהפרה של זכויות יוצרים, אך אחרים יכולים לקבל השראה מהאימג’ים שלי, לראות את הפרומפטים שלי וגם את תמונות הרפרנס שלי. לעומת זאת, גם אם הם רכשו מנוי והחליטו לעבד אחת מהתמונות שלי, הם לא יכולים לקבל רישיון מסחרי על התוצר הסופי (גם אם הם ביצעו בו מניפולציה). הרישיון שייך למי שיצר את התמונה המקורית. כמו כן, על תוצר הסופי שלי יש לי זכויות יוצרים גם אם עיצבתי בעזרת כלים חיצוניים (זה לפחות הכיוון; אין עדיין תקדים משפטי בנושא). כלומר בתוצר הסופי (בתווית הסופית) אחרים לא יכולים להשתמש. וכאמור, גם על תמונה שג’ונרטה במחולל הם לא יקבלו רישיון לשימוש מסחרי או להפצה. הם רק יוכלו לעשות שינויים או עריכה מקומית בתוך הממשק של המחולל. דבר נוסף שאני מקפיד עליו, הוא  להימנע משימוש בפרומפטים המאופיינים בסגנונות של יוצרים ספציפיים, כדי להיזהר מדמיון מסוכן מדי לעבודת חייו של אומן או של מעצב אחר. גם בעניין זה אין עדיין תקדים משפטי, אבל לא בא לי להיות הראשון שיקבל תביעה 😜

רוצים להתמקצע?

בואו ללמוד איתנו בינה מלאכותית בקורס המקיף, העשיר והמבוקש בשוק. הצטרפו לאלפים הרבים שכבר עברו את הקורסים והסדנאות שלנו. פרטים והרשמה באתר.

לקבלת הנחה במחיר הקורסים – הזינו את קוד הקופון LETSAI
הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של אייל רוזנטל?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

תפריט נגישות

letsAI - בינה מלאכותית

מה הקשר בין AI, ויסקי ועיצוב מוצר?