בזמן שאתם קוראים את השורות האלה, אלפי סוכני AI עובדים מסביב לשעון ברחי העולם – מוכרים, מנתחים, משווקים ואפילו נותנים שירות לקוחות טוב יותר ממרבית בני האדם. זה לא עתיד רחוק ולא חזון מדע בדיוני, זו המציאות. חברות ענק כמו מודרנה, קלארנה ו-Air AI כבר למדו לרתום את הכוח הזה כדי לחסוך מיליארדים, להאיץ תהליכים ולשפר את חוויית הלקוח. השאלה היא לא אם זה יקרה, אלא האם אתם מוכנים להיות חלק מהשינוי או להישאר מאחור?
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
מה המומחים חושבים על סוכני AI?
ביום חמישי אירחנו בתוכנית שלנו “בינה אחרת” (ימי חמישי ב-22:00 בערוץ הכלכלה – ערוץ 10 בטלוויזיה) את ד”ר רועי צזנה, חוקר עתידים, ואת ליאור חקלאי, AI & DATA LEADER ב-IBM, לשיחה מרתקת על “העתיד האייג’נטלי”. אם המונח הזה זר לכם, ייתכן שאתם מחמיצים את אחת המהפכות הגדולות והמשמעותיות ביותר של התקופה האחרונה. חשוב להבין – הכותרת מעט מטעה: זה לא עתיד, אלא מציאות שמתרחשת כאן ועכשיו. אלפי חברות ברחבי העולם, ובפרט בישראל, כבר מטמיעות סוכני AI בתוך הארגונים שלהן, והתוצאה ברורה – ייעול תהליכים, האצת פיתוחים, שיפור ביצועים עסקיים והגדלה משמעותית של הרווחים.
איך סוכנים חכמים משנים את כללי המשחק?
חברות מובילות כבר הבינו את הפוטנציאל הטמון בסוכנים חכמים והחלו ליישם אותם בפועל. הנה כמה דוגמאות:
איך מודרנה חסכה 1.1 מיליארד דולר?
דוגמה מצוינת לכך היא מודרנה, אחת מחברות התרופות החדשניות בעולם, שהטמיעה מערכת של מאות בוטים (GPTs) המסייעים לעובדים לייעל את עבודתם ולהגביר את היעילות הארגונית. המהלך הזה לבדו הוביל לחיסכון עצום של 1.1 מיליארד דולר, קיצור זמני הפיתוח של תרופות ושיפור הפרודוקטיביות של אלפי עובדים. תוך חודשיים בלבד מאימוץ ChatGPT Enterprise, החברה יצרה לא פחות מ-750 GPTs, הממלאים מגוון רחב של משימות ומשפרים את היכולות האנליטיות של הצוותים המדעיים.
אחד התחומים המרכזיים שבהם הבינה המלאכותית מספקת ערך עצום הוא פיתוח תרופות mRNA, שבו ה-GPTs תורמים להאצת ניתוחי הנתונים המדעיים ולייעול תהליכי המחקר. השימוש בטכנולוגיה הזו מאפשר למודרנה להביא לשוק לא פחות מ-10 מוצרים חדשים עד 2027 – הישג משמעותי בעולם התרופות, שבו תהליכי הפיתוח ארוכים ומורכבים. השפעת ה-GPTs באה לידי ביטוי גם בהיבט הכלכלי. הודות להטמעת הבינה המלאכותית, מודרנה הצליחה להפחית את תקציב המחקר והפיתוח שלה מ-4.8 מיליארד דולר ל-3.6-3.8 מיליארד דולר, מהלך שמסייע לה לחסוך סכום חסר תקדים של 1.1 מיליארד דולר. לצד החיסכון העצום, החברה מציגה שיעורי הצלחה יוצאי דופן בפיתוח תרופות בשלבים מתקדמים, עם 66% הצלחה – נתון מרשים במיוחד, שהוא פי שלושה מהממוצע בתעשיית הפארמה.
עם זאת, יש לציין כי מניית מודרנה חוותה ירידה משמעותית לאחרונה. בתחילת 2025, החברה הורידה את תחזיות ההכנסות שלה לשנת 2025 בכמיליארד דולר, בעיקר בשל ירידה בביקוש לחיסוני הקורונה ואימוץ איטי של חיסון ה-RSV החדש שלה. כתוצאה מכך, מניית החברה ירדה בלמעלה מ-20% מתחילת השנה. חשוב להדגיש כי הירידה בשווי המניה אינה משקפת בהכרח את ההתקדמות הטכנולוגית והחדשנות בתוך הארגון עצמו. מודרנה ממשיכה להשקיע בטכנולוגיות AI שמאפשרות לעובדים לשפר ביצועים ולהוציא לשוק מוצרים חדשים במהירות וביעילות רבה יותר. שווי המניה עשוי להשתנות בהתאם לתנאי השוק ולביקוש למוצרים, אך ההשפעה של הבינה המלאכותית על תהליכי העבודה בארגון נותרת משמעותית ופורצת דרך.
קלארנה מדהימה עם רווחים של 40 מיליון דולר
אם מישהו עדיין חושב שבינה מלאכותית היא גימיק או צעצוע נחמד שמג’נרט תמונות – קלארנה, ענקית הפינטק השוודית, מוכיחה אחרת. החברה הזו שידרגה את שירות הלקוחות ומערך המכירות שלה באמצעות API של OpenAI, מה שאיפשר לה לפתח סוכן מבוסס בינה מלאכותית שמנהל שיחות עם לקוחות, מספק המלצות מותאמות אישית, מטפל בהחזרים ובבעיות תשלום, ומבצע אוטומציה של תהליכים מורכבים. והתוצאה? הכנסות נוספות של 40 מיליון דולר ב-2024 ו”נשירה טבעית” (בחירה מעניינת של מילים) של 1,200 עובדים. לא מדובר בעוד צ’אטבוט חביב – אלא בסוכן מכירות מתוחכם שיודע לדבר, להבין ולפתור בעיות במהירות ובדיוק של כירורג.
העוזר החכם של קלארנה כבר הספיק לנהל 2.3 מיליון שיחות, ולמעשה תפס את מקומם של 700 נציגי שירות אנושיים. הוא עושה את זה בלי להתעייף, בלי לבקש הפסקת קפה, ובזמן שחוסך לחברה 651,000 דולר. אם זה לא מספיק, הוא גם מקבל ציון שביעות רצון זהה לזה של נציגים אנושיים, כשהוא מפחית את מספר הפניות החוזרות ב-25% – כי בניגוד לבני אדם, הוא לא שוכח, לא מתבלבל, ולא צריך לשאול מנהל איך להמשיך את השיחה.
וזה לא רק שהוא חכם יותר – הוא גם מהיר. במקום שהלקוחות יחכו 11 דקות למענה, הם פותרים את הבעיות שלהם תוך פחות משתי דקות. הסוכן הזה פועל מסביב לשעון, ב-23 שווקים וב-35 שפות, בלי להתלונן על משמרות לילה. ואם חשבתם שזה שינוי רק עבור הלקוחות – תחשבו שוב. 90% מהעובדים בקלארנה כבר משתמשים בכלי AI גנרטיביים על בסיס יומי, מה שהופך אותם ליעילים יותר ומפנה להם זמן להתמקד במה שבאמת דורש יצירתיות וחשיבה אנושית.
קלארנה לא רק חסכה כסף – היא שינתה לחלוטין את חוקי המשחק. היא הוכיחה שהטמעת AI היא לא רק דרך להוריד עלויות, אלא מנוע צמיחה שמציב אותה בחזית החדשנות הפיננסית. השאלה היא כבר לא אם חברות יאמצו AI – אלא כמה מהר הן יעשו את זה, לפני שימצאו את עצמן מחוץ למשחק.
אגב, קלארנה מתקדמת לקראת הנפקה ציבורית בארצות הברית באפריל 2025, עם הערכת שווי נוכחית של כ-15 מיליארד דולר, המשקפת את התאוששותה הפיננסית ואת השפעתה הגוברת בשוק הפינטק העולמי.
דיברתם פעם עם רובוט?! חברת Air AI ממציאה מחדש את שירות הלקוחות
גם Air AI הצטרפה למגמה עם סוכנים קוליים חדשניים שמנהלים שיחות מורכבות עם לקוחות, מבצעים מכירות ומשפרים את חוויית הלקוח ללא התערבות אנושית ישירה. מדובר בטכנולוגיה שמשנה את חוקי המשחק ומאפשרת לעסקים להפוך ליעילים ורווחיים יותר מאי פעם.
ככה זה מרגיש כשאתה מדבר עם AI, אבל זה מרגיש לגמרי כמו שיחה עם אדם אמיתי:
שירות לקוחות אנושי? הצחקתם את Air AI. המערכת הזו לא רק עונה לטלפונים – היא מנהלת שיחות אמיתיות, עם זרימה טבעית, זיכרון אדיר, וסבלנות בלתי נגמרת. מדובר בבינה מלאכותית מתקדמת שמייתרת את הצורך בנציגים אנושיים, עם יכולת לנהל שיחות של 10 עד 40 דקות בלי למצמץ. כן, היא לא רק שומעת – היא מבינה, לומדת וזוכרת כל שיחה קודמת, כך שלקוחות לא צריכים לחזור על עצמם שוב ושוב.
מעבר ליכולת להבין אנשים טוב יותר מרוב המוקדנים, Air AI גם יודעת לפעול לבד. תיאום פגישות, סינון לידים, מענה לשאלות נפוצות – הכל קורה אוטומטית, בלי התערבות אנושית. היא גם מחוברת ליותר מ-5,000 אפליקציות ופעילה 24/7, כך שאין יותר “נא המתן, כל נציגינו עסוקים כרגע”. ולמה זה טוב לעסקים? כי זה חוסך כסף, והרבה. חברות שמשתמשות ב-Air AI מדווחות על שיפור בחוויית הלקוח, זמני תגובה קצרים יותר ושירות מותאם אישית – וכל זה בלי להחזיק צוות ענק של נציגים. המערכת אפילו יודעת להתאים את עצמה למותג, כך שהיא לא נשמעת כמו רובוט גנרי אלא כמו נציג שמדבר בדיוק בשפה של העסק.
כמובן, כמו בכל טכנולוגיה, יש גם חסרונות. נכון לעכשיו, מבחר הקולות ש-Air AI מציעה עדיין מוגבל בהשוואה למתחרים כמו ElevenLabs ו-PlayHT. וגם, למרות שהיא נשמעת די חלקה, לפעמים יש השהיות קלות בשיחה, מה שיכול לגרום לאינטראקציה להרגיש קצת רובוטית. אבל בואו נסתכל על התמונה הגדולה: עסקים קטנים ובינוניים יכולים להשתמש ב-Air AI כדי להפוך את שירות הלקוחות והמכירות שלהם לאוטומטיים לגמרי – לנהל שיחות מכירה, לספק תמיכה, לתאם פגישות ולעקוב אחרי לקוחות, בלי להעסיק צבא של עובדים. אמנם הכלי פחות מתאים לשימוש בארץ (עברית שפה קשה), אבל זה רק עניין של זמן עד שגם פה בארץ יהיו מערכות AI מתאימות. ועד אז, אפשר לייצר גם ידנית מערכות עם פונקציות דומות – פה יש מדריך שמסביר איך עושים את זה ידנית.
כיצד כל אחד יכול להפוך לסוכן שינוי?
החדשות הטובות הן שהמהפכה הזו אינה שמורה רק לחברות הענק. היא רלוונטית לכל אחד מאיתנו – בין אם אתם מנהלים, שכירים או עצמאיים, אתם יכולים (וצריכים) לנצל את הבינה המלאכותית כדי לשפר את היכולות שלכם ולשמור על רלוונטיות בשוק העבודה. הנה כמה המלצות – חשבו על זה כמעין To do list:
למנהלים: AI הוא כבר לא פריבילגיה – זה להיות או לחדול!
אם אתם מנהלים, ברור שאין זה עוד “טרנד” חולף, אלא הכרח של ממש. ארגונים שלא יטמיעו כלים מבוססי AI יתקשו לשמור על תחרותיות מול השוק המשתנה. סוכנים חכמים מאפשרים לייעל תהליכים, לשפר ביצועים, לצמצם עלויות ולהשיג יתרון עסקי משמעותי. היום, יותר מתמיד, מנהלים צריכים להבין כיצד ניתן לנצל את הכלים הללו ולשלב אותם בצורה חכמה בארגון. השאלה אינה “האם לשלב AI בארגון” אלא “איך”. ולגבי ה”מתי”… פה התשובה פשוטה: אתמול!
לשכירים: הפכו לבלתי ניתנים להחלפה
אם אתם שכירים, אתם חייבים להרחיב את סט הכישורים שלכם ולהכיר לעומק את עולם ה-Gen AI. בינה מלאכותית היא לא האויב – היא ההזדמנות הכי טובה שלכם להישאר במשחק. שליטה בטכנולוגיות אלו תאפשר לכם לשפר את האפקטיביות האישית שלכם, להספיק יותר בפחות זמן ולהפוך לגורם משמעותי בארגון שלכם – לסוכנים של שינוי, בעלי ערך למעסיקים שלהם ולארגון שבו הם עובדים. בעולם שבו תהליכים אוטומטיים תופסים תאוצה, מי שלא יתאים את עצמו – עלול למצוא את עצמו מחוץ למעגל העבודה. המעסיקים מחפשים עובדים שמסוגלים להביא ערך מוסף ולמנף את הבינה המלאכותית לטובת תהליכי עבודה חכמים ויעילים יותר.
לעצמאיים: תנו ל-AI לעבוד בשבילכם
אם אתם עצמאיים, אל תישארו מאחור. סוכני AI יכולים להפוך להיות הכלי הכי חזק שלכם – בין אם כמנטור פיננסי, יועץ שיווקי, אנליסט נתונים או אפילו מנהל משאבי אנוש וירטואלי. כלים אלו יכולים לחסוך לכם זמן רב, לשפר את קבלת ההחלטות ולייעל את העסק שלכם. בנוסף, הם יכולים לעזור לכם לשפר את הנראות שלכם ברשתות החברתיות ולהגיע לקהל היעד שלכם בצורה מדויקת ואפקטיבית יותר. ובינינו – אם אתם לא תנצלו את זה, המתחרים שלכם בטוח יעשו את זה קודם.
שתפו את המידע – זה יכול לשנות חיים
העולם משתנה בקצב מטורף – זו כבר עובדה מוגמרת. וכן – אתם יכולים להמשיך להתנהל כבעבר ולא לבצע שום שינוי. כנראה שהשמיים לא ייפלו. אבל אם אתם מצליחים לזהות את הדפוסים והמגמות (ואם אתם פה, כנראה שעשיתם כבר את הצעד הראשון), אז אתם בטח מבינים לאן כל זה הולך. בינה מלאכותית היא יתרון למי שמוסיף אותה לארגז הכלים שלו. היא לא חזות הכל! היא לא מטה קסם והיא לא יכולה לעשות כל דבר, אבל היא כן יכולה להעצים את היכולות הקיימות שלכם ובמקביל, היא גם מאפשרת לכם או לארגון שלכם לעשות דברים שלפני שנה או שנתיים היו בגדר חלום רחוק. היא מנגישה טכנולוגיית עילית להמונים – זה כאילו החייזרים נחתו, והם מוכנים לעבוד (כמעט) בחינם!
ולסיום, אם יש לכם חברים, קולגות או אנשים שאתם יודעים שעדיין תקועים בקונספציות של העולם הישן? זה של “פעם פעם” (כלומר – של לפני שנה או שנתיים), שלחו להם את הכתבה הזו. אולי זו בדיוק הדחיפה שהם צריכים כדי להרים את הראש ולהבין שאנחנו כבר חיים בעתיד. גם המומחים הגדולים שהביאו לעולם את הטכנולוגיות הללו, לא חשבו שנהיה פה כל כך מהר – הם העריכו שהרמה הטכנולוגית שהגענו אליה, תגיע רק עוד 30 עד 50 שנה (כן ג’פרי הינטון – אני מסתכל עליך). אבל הצמיחה האקספוננציאלית שאנחנו חווים מסוף 2022 הפתיעה גם אותם, וגרמה להם לעשות “חישוב מסלול מחדש”. מה שבטוח – אותו חבר ששלחתם לו את הכתבה הזו יודה לכם! יכול להיות שזה יהיה הקטליזטור שיניע את השינוי החיובי גם אצלו, ממש כמו שקרה לכם. שזה יהיה הטריגר שיגרום לו להבין שהעולם שהכיר כבר לא קיים. שאנחנו חיים בעידן חדש – בעת חדשה! תקופה בה יש שתי יישויות חושבות, סקרניות, ממציאות, בעלות דמיון, אינטליגנטיות, על כדור הארץ. לאחת רשת עצבית ביולוגית. ולאחרת – רשת עצבית מלאכותית.