אדובי ופיגמה נאלצות לבטל את עסקת המיזוג בשווי 20 מיליארד דולר בעקבות לחץ רגולטורי! כמה זה יעלה לאדובי… רמז: הרבה!
בספטמבר 2022 הודיעה חברת התוכנה האמריקאית אדובי (Adobe) על כוונתה לרכוש את חברת התוכנה פיגמה (Figma), מתחרתה הגדולה בתחום תוכנות העיצוב, בעסקה ששוויה 20 מיליארד דולר. אולם לאחר 15 חודשים של בחינה רגולטורית, הודיעו החברות כי הן מבטלות את העסקה בעקבות חוסר יכולת לקבל את אישור הרגולטורים באיחוד האירופי, בריטניה וארה”ב.
מדוע זה קרה?
הרגולטורים הביעו חשש כבד לפגיעה אפשרית בתחרות בתחום עיצוב ופיתוח ממשקי משתמש בעקבות מיזוג החברות. פיגמה נחשבת כיום לתוכנה הפופולרית ביותר בתחום זה, בעוד אדובי מפתחת את תוכנת XD המתחרה. אדובי ופיגמה טענו כי הן מאמינות ביתרונות התחרותיים של העסקה, אך הן החליטו לבסוף לוותר עליה נוכח חוסר הוודאות הרגולטורית. כחלק מתנאי ביטול העסקה, אדובי תשלם לפיגמה פיצוי בסך מיליארד דולר!
מנכ”ל אדובי שאנטאנו נאראיין (Shantanu Narayen) אמר כי למרות שהחברות חולקות על עמדת הרגולטורים, המשך עצמאי של כל חברה הוא האינטרס הטוב ביותר שלהן.
Adobe and Figma strongly disagree with the recent regulatory findings, but we believe it is in our respective best interests to move forward independently. While Adobe and Figma shared a vision to jointly redefine the future of creativity and productivity, we continue to be well positioned to capitalize on our massive market opportunity and mission to change the world through personalized digital experiences.
Shantanu Narayen, chair and CEO, Adobe
ההודעה הרשמית באתר של אדובי מ-18.12.23
גם מנכ”ל פיגמה דילן פילד (Dylan Field) הביע אכזבה מהתוצאה, וציין כי למרות אלפי השעות שבילו עם רגולטורים ברחבי העולם בנוגע לשוני בין הצד העסקי של שתי החברות, והשווקים שאליהם הן פונות, הם לא רואים מצב שבו העסקה תאושר על ידם. למרות זאת החברה ממשיכה במרץ לפתח ולשפר את המוצר שלה.
It’s not the outcome we had hoped for, but despite thousands of hours spent with regulators around the world detailing differences between our businesses, our products, and the markets we serve, we no longer see a path toward regulatory approval of the deal
Dylan Field, co-founder and CEO of Figma
ההודעה הרשמית באתר של פיגמה מ-18.12.23
הכישלון במיזוג מעורר שאלות לגבי כיוון התפתחות תחום תוכנות העיצוב והממשק בעידן הבינה המלאכותית. ייתכן שהתחרות בין אדובי לפיגמה תוביל לחדשנות מואצת שכולנו נרוויח ממנה. מצד שני אין לדעת אלו מוצרים היינו מקבלים כתוצאה ממיזוג זה. באופן כללי אנחנו תמיד תומכים בתחרות בשוק אבל רק הזמן יגיד מה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח של החלטה זו על ענף הטכנולוגיה והעיצוב הדיגיטלי.