שיטת חמשת ה-״ש״ לכתיבת פרומפטים בחינוך

The 5 step method
תוכן עניינים

כתיבת פרומפטים בתחום החינוך הוא תהליך חשוב שמשפיע באופן משמעותי על איכות ויעילות ההוראה והלמידה. בעידן בו טכנולוגיות חדשניות וכלים דיגיטליים הופכים לחלק בלתי נפרד מהמערכת החינוכית, היכולת לכתוב פרומפטים מדויקים וברורים הופכת להכרחית. כתבנו לכם מספר דגשים וטיפים וכמו שאנחנו אוהבים לעשות בכיתה, גם איחדנו אותם לראשי תיבות שקל לזכור. אז קבלו את שיטת חמשת ה-״ש״ לכתיבת פרומפטים בחינוך. מאמר חובה לכל מורה או איש/אשת חינוך!

 

אבל לפני הכל – הישארו מעודכנים! הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון, חידוש או מידע על כלי חדש שיוצא…

 

רגע אייל – מה זה בכלל פרומפט?

אצלנו ב-LetsAI אנחנו מבינים שלא כולם באותה רמה, ודברים שברורים לי או לאנשי חינוך אחרים הבקיאים בכלי AI, אולי לא יהיו ברורים לקולגות ואנשי מקצוע אחרים שפחות “שוחים” בתחום. בדיוק בשביל זה אני כאן, כדי לעשות סדר, להכווין ולסייע.

 

אז מה זה בעצם פרומפט? 

פרומפט הוא הנחייה טקסטואלית שנזין (לרוב) לתוך מערכת AI כזו או אחרת  – במקרה שלנו, לתוך איזשהו צ’אטבוט מבוסס AI כמו ChatGPT או Claude. או במילים אחרות – זה הקלט שלנו (Input). זו הבקשה או ההנחיה שאנחנו מזינים למערכת ושבעקבותיה הצ’אט יבצע פעולה מסוימת וייצור עבורנו קלט (Output). איזשהו תוצר – זו יכולה להיות פסקה, זו יכולה להיות תמונה וזה יכול להיות גם מידע/נתון/קובץ שהמערכת תיצור עבורנו.

 

 

The 5 step

תמונה של רובוט לאווירה… כי הרי זה מאמר על AI ובכל מאמר על AI מתבקש לשים רובוט 😜

 

 

איך כותבים פרומפט מוצלח בתחום החינוך?

פרומפט מוצלח בתחום החינוך צריך להיות מותאם בצורה מדויקת לצרכים ולמטרות הלימודיות. הוא צריך לקחת בחשבון לא רק את הנושא של השיעור, אלא גם את רמת ההבנה והעניין של התלמידים. כך, למשל, פרומפט לשיעור במתמטיקה לכיתה ג’ יהיה שונה מאוד מפרומפט לשיעור באותו הנושא לכיתה י’.

 

דיוק הפרומפט חשוב במיוחד כאשר משתמשים בכלים דיגיטליים או בצ’אטבוטים לצורך פיתוח משאבים חינוכיים. כלים אלו יכולים לייצר משאבים אדירים ומותאמים אישית, אך הם תלויים במידת הבהירות והמדויקות של ההוראות שהם מקבלים. לכן, כאשר מורה כותב פרומפט, עליו להיות ברור וממוקד ככל האפשר, מציין את המטרות הלימודיות, את רמת הקושי המתאימה, ואת הקהל היעד של השיעור.

 

החשיבות של פרומפטים מדויקים בחינוך אינה מוגבלת רק ליצירת תוכן לימודי. היא כוללת גם את היכולת להעביר בקשות לעזרה או הכוונה, לפתח מבחנים או פרויקטים, ואף לבנות תוכניות הוראה מפורטות. כאשר הפרומפטים מנוסחים באופן חד וברור, הם מאפשרים למורים להתמקד במהות הלמידה ולא בניסיונות פיתוח תוכן טכני שאינו מתאים.

 

בנוסף, פרומפטים מדויקים מסייעים לתלמידים להבין באופן ברור את המשימה ומה מצופה מהם. זה מקל עליהם להתמקד בתהליך הלמידה ולהגיב באופן יעיל ופרודוקטיבי. כך למשל, פרומפט ברור וממוקד לפרויקט מחקר יכול להכווין את התלמידים להבין את המטרה המחקרית, את השאלות המרכזיות ואת הדרך בה יש לבצע את המחקר.

 

סדנת AI למורים ואנשי חינוך

הצטרפו לסדנה ייעודית וממוקדת לצרכים ולשימושים של מורים, אנשי חינוך ועובדי הוראה שרוצים לשלב AI בחינוך והוראה. הסדנה בהיקף של כ-15 שעות אקדמאיות כוללת 3 סדנאות עומק בלייב זום, 8 תכני הרחבה והעשרה, מבחנים ומשימות תרגול. היא תיתן לכם את הכלים והידע שיאפשרו לכם ליצור סביבה לימודית וחינוכית מתקדמת, בעידן החדש, תוך שימוש בבינה מלאכותית ובמגוון של כלי AI ומתודות חינוכיות.

 

סדנת מורים

 

סדנת AI למורים ואנשי חינוך

 

 

כתיבת פרומפטים בחינוך בשיטת חמשת ה-״ש״

השיטה של חמשת ה-“ש” היא כלי יעיל ומסודר לכתיבת פרומפטים אפקטיביים וממוקדים, במיוחד בתחום החינוך וההוראה. השיטה עוזרת למורים ליצור פרומפטים חדים וברורים שמכוונים ומדייקים את התוכן והמשימה שהם מבקשים לבצע. כל שלב בשיטה תורם ליעילות ולאיכות התוצאה הסופית.

 

 

 

 The 5 step method info

 

 

1. שימוש בפרטי הסביבה והתמחות

לשלב הראשון בכתיבת פרומפטים לצ’אטבוט חשיבות גדולה ליצירת פלט איכותי וממוקד. בשלב זה, מספקים פרטים על הסביבה החינוכית, המשאבים הזמינים, ואת הניסיון או המומחיות הספציפית של המורה או המחנך. כל פרט נוסף יכול להשפיע על התוכן שמיוצר ולהפוך אותו ליותר רלוונטי ומועיל.

 

למשל, אם נתון פרומפט כמו:

 

“אתה מורה לביולוגיה בתיכון עם התמחות באקולוגיה. יש לך גישה לחדר מעבדה מאובזר ולגינה בית ספרית”

 

זה נותן לצ’אטבוט מסגרת מפורטת יותר לעבודה. הוא יודע שהתוכן צריך להתאים לתלמידי תיכון, להתמקד באקולוגיה, ולנצל את המשאבים הזמינים כמו המעבדה והגינה. זה יכול להוביל להצעות על ניסויים, פרויקטים מחקריים או פעילויות בחיק הטבע, שהן רלוונטיות יותר לסביבה הספציפית של הכיתה.

 

הכללת פרטים כמו המומחיות הספציפית של המורה או המשאבים הייחודיים בבית הספר מאפשרת לצ’אטבוט לסנכרן את התשובות שלו עם הצרכים המדויקים וההזדמנויות הקיימות בסביבה הלימודית. זה מקדם יצירת פעילויות או חומרי למידה שאינם רק חינוכיים ומעניינים, אלא גם מתאימים באופן מושלם לאופי ולאתגרים הייחודיים של הכיתה או הקורס.

 

 

2. שאלות ממוקדות

שלב זה הוא חיוני ליצירת הוראות ומשימות שיהיו יעילות ואפקטיביות. בשלב זה, חשוב להיות מאוד ספציפיים ומדויקים בהגדרת המשימה. זה כולל לא רק את נושא השיעור או הפעילות, אלא גם את משך הזמן, המטרות הלימודיות, ואפילו את סוג הפעילות או המשאבים הנדרשים.

 

לדוגמה, פרומפט שמבקש:

 

“תכנית שיעור לשעה אחת על מערכות אקולוגיות, המתמקדת באינטראקציות בין צמחים וחיות ביער גשם”

 

מספק מידע ספציפי למדי: הנושא (מערכות אקולוגיות), הקונטקסט הספציפי (יער גשם), משך הזמן (שעה אחת), והמטרה הלימודית (לימוד על אינטראקציות בין צמחים לחיות). הוראות ממוקדות כאלו מאפשרות לצ’אטבוט או לכל כלי דיגיטלי אחר לייצר תוכן או חומרים המתאימים בדיוק לדרישות.

 

היתרון של שאלות ממוקדות הוא שהן מקטינות את האפשרות לפירושים שונים או חוסר בהירות במשימה. כאשר מורה או מתכנן לימודים כותבים פרומפט עם הוראות ברורות וספציפיות, הם מסייעים לצ’אטבוט להתמקד במהות ולספק תוצאות שהן רלוונטיות ומועילות לסביבת הלמידה.

 

בנוסף, שאלות ממוקדות יכולות לעזור בתכנון שיעורים ופעילויות שמתאימות לצרכים המדויקים של התלמידים. לדוגמה, אם המטרה היא ליצור פעילות קבוצתית, חשוב לציין זאת בפרומפט, כמו גם את הציפיות מהתלמידים ואת המטרות הלימודיות של הפעילות. זה יכול להכווין את הצ’אטבוט ליצירת תוכן שמעודד שיתוף פעולה, דיון, והבנה מעמיקה של הנושא.

 

 

3. שפה ברורה ופשוטה

שלב זה הוא קריטי בכתיבת פרומפטים, במיוחד בתחום החינוך. הרעיון הוא להשתמש בשפה ישירה, שמנקה את הטקסט מז’רגון מיותר או מונחים מקצועיים כבדים שיכולים להסתיר את המסר המרכזי. המטרה היא להקל על ההבנה ולהבטיח שכל תשובה תהיה עניינת וקלה.

 

דוגמה לשימוש בשפה ברורה ופשוטה יכולה להיות פרומפט לפיתוח תרגיל לקריאה עבור כיתות בית ספר יסודי. במקום לומר:

 

“פתחו חומרים דידקטיים המשלבים מתודולוגיות חדשניות להעשרת הלקסיקון והפרספקטיבה הסמנטית”

 

אפשר לומר:

 

“צרו פעילות קריאה מהנה שעוזרת לתלמידים להרחיב את אוצר המילים שלהם ולהבין טוב יותר את משמעות המילים.”

 

שימוש בשפה ברורה ופשוטה מבטיח שהפרומפט יהיה יעיל יותר, מכיוון שהוא מקטין את הסיכון לבלבול או לאי הבנות. זה עוזר למורים להתמקד ביצירת חומרים איכותיים ומעניינים, במקום להתמודד עם אתגרים של תקשורת לא ברורה.

 

 

4. שיתוף כמה שיותר פרטים

בשלב זה, יש להעביר מידע מפורט ומדויק על פורמט המשימה, קהל היעד שלה, והתוכן הספציפי הנדרש. המטרה היא לספק לצ’אטבוט מסגרת ברורה וממוקדת שתאפשר לו לייצר תוצאות מותאמות ורלוונטיות.

 

לדוגמה, אם המטרה היא ליצור מבחן רב ברירתי בנושא המדעים, חשוב לציין פרטים כמו מספר השאלות במבחן, רמת הקושי של כל שאלה, ואת הנושאים הספציפיים שעליהם יתמקד המבחן. האם המבחן יתמקד בביולוגיה, כימיה, פיזיקה, או נושא אחר? האם השאלות יהיו ממוקדות בהבנה בסיסית או בחשיבה ביקורתית?

 

כמו כן, חשוב לציין את קהל היעד של המבחן. האם המבחן מיועד לתלמידי כיתה ג’, כיתה ח’, או תלמידי תיכון? ידיעת רמת הקושי והתוכן המתאים לקהל היעד תעזור לצ’אטבוט לייצר שאלות המתאימות לרמת הידע והכישורים של התלמידים.

 

בנוסף, יש לציין את הפורמט המבוקש. למשל, במקרה של מבחן, האם יש צורך בהסברים או הנחיות מפורטות לכל שאלה? האם יש לכלול משוב אוטומטי או הפניות לחומרי למידה נוספים? כל אלה הם פרטים שיכולים לשפר את איכות המבחן ולהפוך אותו ליותר יעיל ומועיל לתלמידים.

 

שלב זה של שיתוף כמה שיותר פרטים חיוני ליצירת משימות וחומרים חינוכיים ממוקדים ואפקטיביים. ככל שהפרטים יהיו מדויקים ומפורטים יותר, כך התוצאה הסופית שמייצר הצ’אטבוט תהיה מותאמת טוב יותר לצרכים הספציפיים של המורה והתלמידים.

 

 

5. שליחת משוב

המשוב מאפשר לצ’אטבוט ללמוד ולהשתפר בהתאם לצרכים המסוימים של המשתמש. בשלב זה, חשוב לבצע ביקורת על התוצאות שהצ’אטבוט מייצר ולספק משוב מפורט על מה צריך לשפר, להוסיף או לשנות.

 

משוב יכול להיות כללי או מפורט. לדוגמה, אם צ’אטבוט ייצר שיעור או מבחן שלא עונה על ציפיות המורה, המשוב יכול לכלול הערות על רמת הקושי, אופן הניסוח של השאלות, או אף על חסר בתוכן החינוכי. למשל, אם המבחן שנוצר היה קל מדי לרמת הכיתה, המורה יכול להעיר שיש להגביר את רמת הקושי ולהוסיף שאלות דינמיות יותר.

 

משוב אינו רק כלי לתיקון טעויות או לשיפור תוכן. הוא גם מאפשר למורים להתאים את הפלט לסגנון ההוראה שלהם ולצרכים המיוחדים של התלמידים שלהם. כך, למשל, אם מורה רוצה להדגיש את החשיבה הביקורתית במקום זכירת עובדות במבחן, הוא יכול לציין זאת במשוב ולבקש שהשאלות ישופרו בהתאם.

 

משוב הוא גם כלי ליצירת שיח דו-כיווני בין המורה לצ’אטבוט, מה שמאפשר לצ’אטבוט להיות יותר מותאם ויעיל עבור צרכים חינוכיים עתידיים. כך למשל, אם צ’אטבוט ייצר פעילות קבוצתית שלא עבדה היטב בפועל, המורה יכול לספק משוב על הצורך בשינויים או התאמות, כדי שפעילויות דומות בעתיד יהיו מוצלחות יותר.

 

דוגמאות לחמשת השלבים של שיטת ה-״ש״

 

1. שימוש בפרטי הסביבה והתמחות

דוגמה:

“אתה מורה לביולוגיה בתיכון עם התמחות באקולוגיה. יש לך גישה לחדר מעבדה מאובזר ולגינה בית ספרית.”

המורה מספק הקשר מדויק של תחום ההתמחות והמשאבים הזמינים, מה שמאפשר לצ’אטבוט לספק פתרונות והצעות יעילות יותר.

 

2. שאלות ממוקדות

דוגמה:

“הכן תכנית שיעור לשעה אחת על מערכות אקולוגיות, המתמקדת באינטראקציות בין צמחים וחיות ביער גשם.”

כאן, המורה מגדיר בבירור את נושא השיעור, משך הזמן והמטרה הלימודית, מה שמקל על יצירת שיעור ממוקד ויעיל.

 

3. שפה ברורה ופשוטה

דוגמה:

“צור פעילות קבוצתית שבה תלמידים יחקרו דוגמאות לשרשרת מזון בסביבתם.”

ההוראה פשוטה וישירה, מבלי להשתמש במונחים מקצועיים מורכבים, מה שמאפשר לכל המעורבים להבין בבירור את המשימה.

 

4. שיתוף כמה שיותר פרטים

דוגמה:

“אני זקוק לתכנית שיעור בפורמט PowerPoint, שכוללת מצגת ופעילות פרקטית, לתלמידי כיתה ז’ על נושא הכוחות והתנועה.”

בדוגמה זו, המורה מספק פרטים על הפורמט (PowerPoint), סוג הפעילות (מצגת ופרקטית), וקהל היעד (כיתה ז’), מה שמאפשר לצ’אטבוט ליצור תוכן מותאם בצורה מדויקת יותר.

 

5. שליחת משוב

דוגמה:

“הרובריקה שיצרת עבור הפרויקט של תלמידי הכיתה ט’ נראית טוב, אבל יש להוסיף קטגוריה לחדשנות ויצירתיות בעבודה.”

המורה מעביר משוב ספציפי על הפלט שקיבל, מה שמאפשר שיפור והתאמה של המשימה לצרכים הספציפיים שלו.

 

לסיכום

באמצעות שימוש בשיטה זו, מורים ומחנכים יכולים ליצור בקלות פרומפטים יעילים שמשפרים את את התהליך החינוכי. השימוש בשיטה זו יכול לעזור למתכנן השיעור לשמור על קו מחשבה ברור, להבטיח שהמשימות רלוונטיות ומותאמות לקהל היעד, ולהגביר את הסיכוי שהתלמידים יפיקו הכי הרבה מהחוויה הלימודית. שיטת חמשת ה”ש” מספקות מסגרת עבודה חזקה עבור מורים ומחנכים בכל היבט של תכנון וביצוע שיעורים ופעילויות לימודיות. היא מאפשרת להם להיות יעילים יותר, מדויקים יותר בהוראות שלהם, ולעצב חוויות לימוד שהן גם מעניינות וגם אפקטיביות.

 

אל תישארו בתקופת האבן… התקדמו!

אנחנו מביאים לקהילת המורים ואנשי החינוך וההוראה את אותה הרמה שאנחנו מביאים בקורסים ובהכשרות שאנחנו עושים לעובדים ומנהלים בחברות הבכירות במשק ובעולם (מיקרוסופט, פייבר, שטראוס ועוד). זו לא עוד השתלמות של הפסגה – זה קורס פרטי ברמה הכי גבוה שיש בשוק שממוקד לצרכים ולשימושים של מורים, ושמועבר ע”י אנשים עם ניסיון בשטח. כל המרצים שלנו הם גם מומחי AI וגם מורים ומחנכים בפועל, כך שהם מכירים את השטח מבפנים! לקוראי LetsAI יש גם הטבה: הנחה ייחודית בהזנת קוד קופון LetsAI באתר הקורס.

 

קורס מורים

סדנת AI למורים ואנשי חינוך והוראה

 

אולי גם זה יעניין אתכם…

מדריך מקיף על כתיבת הערות לגיליון ציונים בעזרת AI. תעודות עם נגיעה אישית.

 
 
הערות לתעודה

 

מדריך מקיף: Perplexity AI בחינוך: הממשק של Perplexity AI ידידותי ואינטואיטיבי ומעודד גילוי וסקרנות. בין אם מדובר בתלמיד המחפש מידע על נושא מסוים, או מורה המעוניין במשאבים לשיעור, Perplexity AI מספקת גישה יעילה וממוקדת למידע ותוכן רלוונטי. ממליץ לכם בחום להכיר גם את הכלי הזה (אגב, גם עליו אני מלמד בסדנת המורים שלי).

 

כלי Perplexity AI

 
 
המדריך המלא ל-ChatGPT.
 
 
chatgpt הוראות שימוש

המדריך המלא ל-ChatGPT

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של אייל עזרא?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...

תפריט נגישות

letsAI - בינה מלאכותית