טסלה חשפה השבוע את תוכנית המאסטר חלק IV שלה, והיא מסמנת שינוי דרמטי בכיוון החברה. במקום להתמקד במכוניות חשמליות כמו בתוכניות הקודמות, התוכנית החדשה מעמידה בלבה בינה מלאכותית ורובוטיקה. אילון מאסק, מנכ”ל טסלה, טוען כי כ-80% מהערך העתידי של החברה יגיע מפרויקט הרובוט ההומנואידי אופטימוס. התוכנית החדשה מדברת על “שפע בר-קיימא” דרך שילוב AI במערכות פיזיות, ורואה עתיד שבו רובוטים מטפלים במשימות מסוכנות ומשעממות. כפי שטסלה מציגה זאת: “אנו בונים את המוצרים והשירותים שמביאים בינה מלאכותית לעולם הפיזי”. למרות הביקורת, התוכנית זוכה לתמיכה ממשקיעים שרואים בה פוטנציאל לצמיחה אינסופית בכלכלה, עם דגש על AI שכבר מראה התקדמות במעבדים מתקדמים.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
ירידה במכירות וכישלונות תפעוליים
השינוי האסטרטגי הזה מגיע בתקופה קשה במיוחד לטסלה. החברה מתמודדת עם ירידה משמעותית במכירות הרכבים החשמליים – ליבת העסק שלה עד כה. בחצי הראשון של 2025, המסירות העולמיות ירדו ב-13%. באירופה, התמונה חמורה יותר: במדינות כמו שבדיה נרשמה ירידה של 86% ביולי, בדנמרק ירידה של 52%, ובצרפת ירידה של 27% באוגוסט.
בסין, המצב דומה: ירידה של כ-22% ב”סין פלוס” (סין + יצוא) וכ-20% במכירות הביתיות במחצית הראשונה של 2025. אנליסטים מצפים לירידה כוללת של כ-8% במכירות ב-2025 כולה. המניה של טסלה ירדה ב-22% מתחילת 2025, ועומדת על כ-333 דולר. למרות זאת, שווי השוק של החברה הוא עדיין כ-1.06-1.08 טריליון דולר, מה שמציב אותה במקום ה-11 בעולם לפי שווי שוק.
בין הייפ למציאות מביכה
הרובוט ההומנואידי אופטימוס הוא הכוכב של התוכנית החדשה, אבל המציאות רחוקה מההבטחות. כרגע, הרובוטים מבצעים רק “משימות פשוטות במפעל” במתקני טסלה, ויעילותם פחותה ב-50% מזו של עובדים אנושיים.
מאסק, שמודל הבינה המלאכותית שלו (גרוק 4) בהחלט מצליח בשוק הצ׳אטבוטים הרותח, צופה שאופטימוס יתרום 80% מהערך של טסלה, ומעריך שהחברה יכולה להגיע לשווי של 25 טריליון דולר, כאשר 20 טריליון מהם יגיעו מאופטימוס. התוכניות כוללות ייצור של 5,000 יחידות ב-2025, אבל החברה מאחרת בצורה משמעותית עם דיווח על ייצור של מאות יחידות במקום אלפים עד יולי 2025 .
האתגרים בפרויקט אופטימוס הם גם ניהוליים וגם טכנולוגיים. בחודש יוני 2025, טסלה עצרה את הייצור לאחר שמילן קובאץ’ (Milan Kovac), מנהל הפרויקט המקורי, עזב את החברה. אשוק אלוסוואמי (Ashok Elluswamy), סגן נשיא AI באופטימוס, השתלט על הפרויקט והחליט על עיצוב כולל מחדש.
כישלונות טכניים ותקווה לשיפור
הדגמות אופטימוס עד עכשיו מוגבלות ולעיתים אף מביכות. הרובוט מתקשה אפילו להגיש פופקורן במסעדה של טסלה בלוס אנג’לס ומתמודד עם בעיות חמורות כמו התחממות יתר במנועי המפרקים, יכולת נשיאה נמוכה של הידיים, חיי סוללה קצרים ובעיות בעיבוד נתונים.
התוכנית זכתה לביקורת קשה ממומחי התעשייה. פרד למברט, עורך ראשי של Electrek, כינה אותה “לא יותר ממבחר הבטחות AI על רובוט הומנואידי, שלא מסוגל אפילו להגיש פופקורן”. TechCrunch תיארה אותה כ”שטויות שנוצרו על ידי מודל שפה גדול”, והשוותה אותה לרעה מול התוכניות הקודמות שהיו יותר קונקרטיות.
עם זאת, דגמים עדכניים מ-2025 מראים שיפור, כמו ניווט בסביבות מורכבות והרמת חפצים כבדים יותר, והפרויקט צפוי לתרום לשוק רובוטיקה הומנואידית עולמי עם הזדמנות הכנסות של כ-26 טריליון דולר, לפי הערכות אנליסטים כמו ARK Invest.
.
מאסק עצמו הודה בביקורת ב-X, ואמר שהיעדר פרטים קונקרטיים – כמו לוחות זמנים, מחירים ומפרטים טכניים – הוא “נקודה הוגנת”. אבל גם אז הוא לא הציע מתי בדיוק יפורסמו הפרטים החסרים, והשאיר את הקוראים עם אותן שאלות פתוחות.
מה קורה עם רובוטקסי
גם פרויקט הרובוטקסי של טסלה סובל מעיכובים. החברה דחתה את השקת הרובוטקסי מאוגוסט לאוקטובר 2024, ואפילו ההשקה המצומצמת באוסטין בקיץ 2025 נדחתה לספטמבר בגלל חששות רגולטוריים.
למרות העיכובים, ההשקה באוסטין ביוני 2025 כללה כ-10 רכבים עם נהגי בטיחות, והתרחבה בהדרגה עם הרחבה של אזורי שירות, בפוטנציאל לשוק עולמי של כ-10 טריליון דולר. טסלה מתמודדת עם תחרות קשה בתחום. Waymo של גוגל כבר מפעילה שירות בתשלום במספר ערים, עם כ-250,000 נסיעות שבועיות, והשיגה 10 מיליון נסיעות עד מאי. גם בסין, Apollo Go של Baidu כבר פעיל.
האמת מאחורי השינוי
השינוי של טסלה הוא לא רק אסטרטגי, אלא בעיקר תגובה למציאות השוק הקשה. החברה, שהייתה מובילה במכוניות חשמליות, רואה עכשיו ירידה חדה במכירות בגלל תחרות גוברת מיצרנים סיניים כמו BYD, בעיות כלכליות גלובליות, והשפעה שלילית של עמדותיו הפוליטיות השנויות במחלוקת של מאסק.
על ידי מעבר ל-AI ורובוטיקה, טסלה מנסה להמציא את עצמה מחדש ולהפוך למובילה בתחומים חדשים. אבל בניגוד לתוכניות המאסטר הקודמות שכללו יעדים קונקרטיים ולוחות זמנים מפורטים, חלק IV הוא יותר חזון פילוסופי מאשר תוכנית עסקית מבוססת.
הימור מחושב עם פוטנציאל עצום
ההצלחה של השינוי תלויה לחלוטין בהגשמת ההבטחות הגרנדיוזיות. אם אופטימוס יצליח להפוך לרובוט שימושי וניתן לשיווק, טסלה יכולה אכן להפוך לענקית AI. אבל אם לא, זה עלול להיות סיכון רציני לחברה. שינוי כזה הוא הימור גדול וסופר מעניין, אבל הביקורת על היעדר פרטים קונקרטיים מוצדקת לחלוטין. לאחר שנים של הבטחות שלא קוימו בלוחות הזמנים המובטחים, משקיעים וציבור התעשייה זכאים לקבל תוכנית מפורטת ומעשית, ולא רק חזון פילוסופי על “שפע בר-קיימא”.
מצד שני, יש משקיעים שרואים ברובוטקסי ובאופטימוס כ-90% משווי טסלה העתידי, עם פוטנציאל שוק עולמי של כ-10 טריליון דולר לרובוטקסי (TAM) וכ-26 טריליון דולר לרובוטיקה הומנואידית (הזדמנות הכנסות), מה שמעיד על הימור מבטיח אם יצליח. העתיד יראה האם טסלה תצליח לבצע את המעבר המורכב הזה, או שהיא תישאר חברת רכב חשמליים עם שווי מנופח שמבוסס על הבטחות שלא התממשו.