במשך חודשים ארוכים נדמה היה שראנוויי (Runway) קפאה על שמריה. בזמן שחברות כמו פיקה (Pika) הפציצו בעדכונים, גוגל השיקה את VEO2, ו-OpenAI הציבה את הרף מחדש עם Sora – ראנוויי פשוט… שתקה. גם RAY2 של לומה הפגין ביצועים מרשימים, ולמרות ש-Gen3 אמנם היה מודל מצוין, בעולם שבו הקצב מכתיב את היוקרה, ראנוויי התחילה להיראות כמו חברה שמתבוננת בתחרות מהיציע. אבל עכשיו – כך נראה – היא חוזרת למגרש, ובגדול. עם השקת Gen-4, ראנוויי לא רק מגיבה למתחרות, אלא מציגה חזון חדש ליצירת מדיה מבוססת בינה מלאכותית. זה לא רק שדרוג טכנולוגי. זו הצהרה. אבל האם זה מספיק כדי לחזור לפסגה?
שימו לב לסרטון המרהיב הזה שיצר ניקולס ניוברט בעזרת Gen4 – אחד מיוצרי ה-AI האהובים עלי:
Welcome to a new frontier of generative storytelling.
Gen-4 is available now. pic.twitter.com/AvVXN0L88q
— Nicolas Neubert (@iamneubert) March 31, 2025
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
חזרה לזירה עם מטרה ברורה
לפני הכל, מוזמנים לצפות בסרטון ההשקה שפרסמה החברה.
Credit: runwayml.com
Gen-4 של ראנוויי מציג לא רק שיפור טכני על פני קודמיו, אלא מיצוב ברור של החברה כמובילה פוטנציאלית בכל הקשור ליצירת וידאו מבוסס AI. המודל הושק היום (31 במרץ 2025) לוותה בקמפיין נרטיבי מהוקצע, המדגיש את הפיכתו של המודל לאמצעי אמנותי אמיתי – כלי שמאפשר ליצור סרטים, קליפים וסצנות שלמות על סמך שילוב של תמונות, טקסטים והנחיות, בצורה אחידה וקולנועית.
אבל חשוב מהכל – מדובר במודל שפונה ללב של הקולנוע: היכולת לספר סיפור.
עקביות היא שם המשחק
אחת מהבעיות הבולטות ביצירת תוכן וידאו בעזרת AI עד כה הייתה העקביות – או יותר נכון, היעדרה. שינויי תאורה לא צפויים, דמויות שמשנות תווי פנים בין פריים לפריים, רקעים שקורסים לתוך עצמם. Gen-4 מנסה לפתור בדיוק את זה. המודל שומר על עקביות של דמויות, אובייקטים ורקעים לאורך זמן, גם בתנאי תאורה משתנים, בזוויות שונות ובשינויים סגנוניים.
זה אולי נשמע טכני, אבל המשמעות היא עצומה: יוצר שרוצה לספר סיפור, יוכל להישען על אותו פרוטג’ ולערוך אותו מכל כיוון – בלי לחשוש מהתפוררות של המציאות.
למשל, בתמונה מטה אפשר לראות איך אותה דמות (המיוצגת בתמונות שונות אך עקביות), משתלבת בסרטון אחד קוהרנטי וטבעי:
וזה הסרטון, בו אפשר לראות הדמות “בפעולה”:
Credit: runwayml.com
שליטה יצירתית, בלי קוד ובלי מאמץ
ב-Gen-4, היוצרים לא נדרשים “לאמן” את המודל או לבצע התאמות קוד מסובכות. כל מה שצריך זה תמונת רפרנס אחת והנחיה טקסטואלית ברורה. מכאן, האלגוריתם יודע לשמר את הדמות, להלביש אותה בכל סצנה שתבחר – ולשמור על הסגנון, התאורה והקונסיסטנטיות. למעשה, מדובר במעבר מתפיסה של יצירת קטעים – ליצירה של עולמות שלמים. או במילים אחרות: לא עוד “סרטון”, אלא קולנוע מונחה בינה מלאכותית.
ככה מספרים היום סיפורים בעזרת בינה מלאכותית. את הסרט הקצר הזה יצר Timmy Highley.
והנה עוד דוגמה חמודה להעביר רגש ולספר סיפור בעזרת הרבה יצירתיות וקצת AI. זכרו – הכלי הכי חשוב בארגז הכלים שלכם הוא הדמיון!
בימוי: Dion Lee
וגם פוטוריאליזם מרהיב. אין ספר שאנחנו כבר לגמרי בשלב שבו יוצרים מוכשרים יכולים לייצר סרטים קצרים (ובהמשך גם סרטים באורך מלא) עם כלים כמו ראנוויי ו-Gen4.
בימוי: Jiri Kilevnik
בין פרקטיקה לפואטיקה: מה אפשר לעשות עם Gen-4?
ראנוויי מדגימה את היכולות Gen-4 באמצעות סדרת סרטים קצרים וקליפים שנוצרו כולם בתוך המערכת. הדגש הוא על נרטיב – אבל הפרקטיקה היא זו שמרשימה באמת אם תסתכלו על הסרטונים מעלה, לבטח תבחינו בקפיצת המדרגה:
עבודה מול זוויות מרובות
המשתמשים יכולים להזין תמונות רפרנס, להגדיר קומפוזיציה, והמנוע ידאג לכל היתר – כולל תנועה בין זוויות צילום שונות.
Credit: runwayml.com
הצבת אובייקטים ודמויות
כל אובייקט, בכל רקע, בכל מצב – לפי הנחיית היוצר. בין אם מדובר בפרסומת למוצר או סצנה עלילתית מורכבת.
Credit: runwayml.com
אפקטים ויזואליים מהירים (GVFX)
האפקטים שמייצר Gen-4 יכולים להשתלב בקלות בתוך תכנים מצולמים, מונפשים או משולבים – ברמת איכות מספקת להפקות מקצועיות.
Credit: runwayml.com
שימוש בפיזיקה אמיתית
יכולת הדמיה של תנועה פיזיקלית ריאליסטית, בין אם מדובר בתנועת מצלמה או באינטראקציה של עצמים בעולם הווידאו. אנחנו ממש צעד אחד לפני “מודלי עולם כלליים” שבאמת עובדים ובאמת מדמים את חוקי הפיזיקה, או חוקיות של סיבה ותוצאה. מדהים!
Credit: runwayml.com
יצירתיות בזמן אמת
אחד הפיצ’רים המשמעותיים ביותר ב-Gen-4 הוא העריכה הדינמית בזמן אמת. באמצעות הנחיות טקסט – לא קוד – ניתן לשנות רקעים, להוסיף אפקטים, להסיר פריטים לא רצויים, ואפילו להתאים את הווידאו לפלטפורמות שונות כמו אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב. המודל יודע להתאים באופן אוטומטי את יחסי הממדים מבלי לפגוע באיכות או בקומפוזיציה. הוא יודע להישען על תמונות רפרנס והנחיות מילוליות, ובכך לשמר את העולם שהיוצר מנסה ליצור, ואת השפה הגרפית האחידה.
למי המודל זמין ואיפה?
ב-Runway בחרו להנגיש את Gen-4 ישירות דרך הפלטפורמה הרגילה שלהם. המשמעות היא שכל יוצר – מקצועי או חובבן – יכול להתנסות ולבדוק בעצמו מה אפשר להפיק מהמודל. אין צורך במחשב חזק או בהרצה לוקאלית של המודל – הכל קורה בתוך האתר של ראנוויי, בדומה לרוב מחוללי הוידאו האחרים כיום. חשוב לציין שהמודל משוחרר בהדרגה למשתמשים, ואין לו חבילה חינמית. הוא זמין הן למשתמשים פרטיים והן ללקוחות עסקיים. בנוסף, המודל זמין גם ללקוחות ארגוניים כחלק מהשירותים המורחבים של החברה, הכוללים גישה מוקדמת לפיצ’רים חדשים ותמיכה מותאמת אישית.
תחרות, חידוש, ומה שביניהם
השקת Gen-4 היא הרבה יותר מעדכון גרסה. מדובר בניסיון מוצהר של ראנויי להחזיר לעצמה את המוניטין של חלוצה אמנותית וטכנולוגית. אחרי שהובילה את השוק בשנים הראשונות לגל הווידאו מבוסס AI, נדמה שהיא מנסה כעת להחזיר לעצמה את כתר החדשנות. המודל לא מושלם – והוא יצטרך להוכיח את עצמו לאורך זמן, בעיקר מול התחרות העזה בשוק. אך אין ספק שמדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית, כזו שמציבה את ראנויי שוב בין השחקניות המרכזיות של התחום. חשוב לציין שראנוויי זה הרבה יותר ממודל כזה או אחר (טוב ככל שיהיה) – זו פלטפורמה ורסטילית, אמינה ויציבה במיוחד, שמכילה עשרות כלי עריכה ג’נרטיביים וכלי יצירה. שלם שעולה על סך חלקיו. וזה אחד מהדברים שהופך אותה רלוונטית גם בשוק שמשתנה במהירות.
העולם שייך למספרי הסיפורים
בתוך כל הרעש והטכנולוגיה, אולי המסר החשוב ביותר של Gen-4 הוא הפשטות שבה הוא מחזיר את תשומת הלב למהות – לסיפור. יוצרי קולנוע, מעצבים, אנשי קריאייטיב – כל אחד מהם יכול להשתמש בכלי הזה כדי לא רק ליצור, אלא באמת לספר. עם עקביות, שליטה ותחכום – אבל גם בלי להתפשר על אינטואיציה ואסתטיקה. השאלה כעת היא לא האם Gen-4 יצליח, אלא כיצד התעשייה תבחר להשתמש בו. האם נראה בו כעוד מודל טוב אחד מני רבים, או שנראה בו תחילתה של תקופה חדשה, בה הקולנוע כבר לא זקוק למצלמה? כך או כך, אני בטוח אמשיך להשתמש בו – ראנוויי מאז ומתמיד הייתה הפייבוריטית שלי, והיום יותר מתמיד! אז אם תהיתם לאן הם נעלמו – הם לא נרדמו בשמירה – הם פשוט עבדו מאוד קשה על מודל מרשים, עם פוטנציאל אדיר!
Credit: runwayml.com