× Send

איך הופכים את ChatGPT למתרגל AI חינמי לתלמידים ולסטודנטים

מתרגל AI
תוכן עניינים

הכנת תלמידים לעולם האמיתי היא משימה מורכבת הדורשת כלים חדשניים ושיטות הוראה מתקדמות. בשנים האחרונות הבינה המלאכותית (AI) עושה את דרכה גם לכיתות הלימוד בבתי הספר ובאקדמיה. מודלים חינמיים כמו GPT-4o מאפשרים לתלמידים וסטודנטים להתנסות בתרחישים אמיתיים מהחיים, מהלימודים או מעולם העסקים, וכך ללמוד באופן אינטראקטיבי ובסביבה בטוחה.

 

מאמר שפורסם בבית הספר לעסקים של הארווארד, “How to Use AI to Create Role-Play Scenarios for Your Students“, מאת Ethan Mollick  ו־Lilach Mollick, מדגיש את החשיבות של AI ביצירת תרחישי משחק תפקידים שמסייעים לתלמידים ללמוד ולהתנסות בקבלת החלטות. כתבה זו נכתבה בהשראתו ובה נלמד אתכם איך לבנות סוכן AI שישמש כמתרגל צמוד ואישי, שאיתו אתם או התלמידים שלכם תוכלו לדבר, להתנסות ולשוחח. במאמר תמצאו את כל הפרומפטים, הטיפים והדגשים לבניית סייען ג’נרטיבי כזה שיעודד למידה פעילה. 

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

 

היכולת האדירה של מודלי שפה גדולים

מודלי שפה גדולים (כמו GPT-4o החינמי) יכולים “ללבוש תפקיד” או “לאמץ דמות” ולהפוך ליועצים, סייעני AI או סוכני בינה מלאכותית צמודים. זה מאפשר להם לספק תמיכה והדרכה לתלמידים בצורה מותאמת, אישית ומדויקת. להרחבה על יכולות ותכונות אלו תוכלו למצוא מידע נוסף במאמר שלנו על הנדסת פרומפטים, הכולל גם “פרומפט אימוץ דמות” לדוגמה.

 

המדריכים תמיד חינמיים, אבל אם בא לכם להתמקצע - יש גם קורס בינה מלאכותית בהוראה וחינוך
קורס בינה מלאכותית למורים

 

מדוע תרגול עם AI כל כך מועיל?

תרגול עם AI הוא כלי מצוין ללמידה כיוון שהוא מאפשר לתלמידים להתמודד עם מצבים אמיתיים בסביבה בטוחה וללא סיכון. התלמידים יכולים לעשות טעויות, ללמוד מהן, לשפר את כישורי קבלת ההחלטות שלהם ולקבל משוב מיידי ומדויק. התרגול עם AI מאפשר למידה פעילה ומעוררת מחשבה ומסייע לתלמידים לפתח יכולות חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות.

 

היתרונות של תרגול עם AI

  • התנסות מעשית: תלמידים יכולים להתמודד עם תרחישים מציאותיים ולהתנסות בקבלת החלטות.
  • משוב מיידי: AI מספק משוב מיידי על הביצועים, עוזר לתלמידים להבין מה הם עשו טוב ומה אפשר לשפר.
  • התאמה אישית: הבינה המלאכותית יכולה להתאים את התרגילים לרמת התלמיד ולצרכיו האישיים, וגם מי שיוצר את הכלים הללו, יכול לעשות להם קסטומיזציה, ובעזרת שינויים קלים בפרומפטים יכול ליצור סוכן או סייען אחר בשניות.

 

תרגול מותאם אישית והתנסות מעשית

בינה מלאכותית יכולה לייצר תרגול המותאם אישית לרמת התלמיד ולתחומי העניין שלו. לדוגמה, תלמיד יכול לתרגל משא ומתן על מכירת מוצר או לבחון יכולות יזמות דרך הצגת רעיון עסקי. גם בעולם העסקי או האקדמי יש יתרונות רבים לסוכני AI שמתרגלים את המשתמשים – הם יכולים להשתמש בהם כדי לתרגל שיחות קשות עם מעסיקים (בקשת העלאה למשל), וגם מנהלים ובכירים יכולים להשתמש בכלים כאלה (למשל כדי להתכונן לשיחת משוב עם עובד וכדומה). התרגול מתבצע דרך מודלים שונים של AI כמו GPT-4o החינמי, קלוד3 סונטה (גם הוא חינמי) וג’מיניי 1.5 פרו (דרך גוגל סטודיו). מומלץ לעבוד עם מודלים חינמיים כמו GPT-4o וקלוד3 סונטה כדי להבטיח נגישות לכל התלמידים (הגישה לג’מיניי 1.5 פרו מורכבת יותר).

 

וכמובן, תמיד אפשר לקחת את זה רמה אחת למעלה ולבנות בוט או GPTs משלכם. כמו תמיד, יש לנו מדריך מקיף שילמד אתכם צעד אחר צעד איך לבנות GPT משלכם, לאמן אותו ולהתאים אותו לצרכים ולשימושים שלכם.

 

תרגול עם GPTs

החוקרים בנו GPTs שמבוסס על ההנחיות המפורטות במאמר זה. ה־GPT זמין לשימוש של הציבור הרחב וניתן לתרגל בו ישירות דרך הלינק הבא. מטרת ה־GPT היא לתרגל אתכם בסימולציה של שיחה, בדיון או בדיבייט במצבים מורכבים, ולאחר מכן הוא ייתן לכם משוב על התפקוד שלכם בשיחה.

 

טיפ: בקשו מה־GPT בתחילת השיחה לענות בעברית כדי להבטיח חוויית למידה מותאמת יותר (שכן הוא תוכנת לענות באנגלית).

 

דברים שחשוב לשים אליהם לב

לפני שאתם מתחלים בתרגיל או בפעילות של משחק תפקידים עם תלמידים או סטודנטים, חשוב לשקול מספר נקודות:

  • שימוש מושכל בבינה מלאכותית: ודאו שהתלמידים מבינים כיצד לתקשר בצורה יעילה עם הצ’טבוט ומכירים את סביבת העבודה.
  • סיכון אפשרי: הבינה המלאכותית יכולה להתאים את התרגיל לתגובות התלמידים, אך היא לא תמיד תנהל את הסיטואציה או התרחיש בשלמות. גם המנחה וגם התלמיד צריכים להכיר את המגבלות של מודלי שפה ולהבין שהם עשויים לטעות או להטעות. תמיד הפעילו חשיבה ביקורתית.
  • בחירת סוג המשימה: תרגיל משחק תפקידים כזה יכול להיערך בכיתה, כאשר כל תלמיד מנהל סימולציית שיחה בטלפון הנייד שלו, ולאחר מכן מומלץ לערוך דיון כיתתי או לתת משימת המשך לבית (למשל, משימת חשיבה, תובנות, מסקנות, חוויות וכן הלאה).

 

 

רוצים לבנות בעצמכם GPT של מתרגל AI?

מבנה הפרומפט ומטרות התרגיל

מבנה הפרומפט שבו נשתמש כדי ליצור בוט המאפשר לערוך משחק תפקידים, הוא מהותי להצלחת הפעילות. הפרומפט נבנה כדי להשיג שתי מטרות עיקריות:

 

  • לעזור לבינה המלאכותית להבין בדיוק מה לעשות: אנו מספקים לבינה המלאכותית הוראות שלב אחר שלב תוך כדי שימוש בכותרות, בשלבים, בתתי־שלבים, בנקודות, בדוגמאות וברשימות. כך הבינה המלאכותית יכולה להוביל את התלמידים בצורה חלקה דרך הרכיבים השונים של תהליך התרגול המדומה ולהציע משוב לאורך הדרך. מה שלא יופיע בפרומפט שלנו, לא יקרה. ככל שהפרומפט יהיה מדויק יותר ומפורט יותר, כך חווית השיחה תהיה טובה ואיכותית יותר.

 

  • לספק חוויית משתמש חיובית ותומכת לתלמיד: יש לשקול את תחושת העומס של התלמיד אם יקבל מידע בכמות גדולה של או רשימת שאלות ארוכה בתרגיל של משחק תפקידים. אם ננחה את הבינה המלאכותית להציג רק שאלה אחת בכל פעם ובחירה אחת בכל פעם, נעזור לתלמידים להתרכז בכל משימה בקלות. בזמן התרחיש, אם התלמידים יוצאים מהמסלול, אנו מנחים את הבינה המלאכותית לספק רמזים מנחים. אנו מבינים את המשוב לפי נושא, כך שהמידע מוצג בצורה ברורה ופשוטה. הפרומפט עוזר לתלמידים להסתכל אחורה (מה עשו טוב, ומה פחות טוב) וגם קדימה (מה הם צריכים לעשות אחרת בפעם הבאה).

 

  • הקצאת שרשור ייעודי: אם תבחרו להזין אותו בתוך ממשק בניית GPTs, ייווצר לכם בוט ייעודי. אבל אפשר להזין את הפרומפט בתוך שרשור ייעודי (שיחה עם הצ’ט) ולהקדיש שיחה זו למשימת התרגול. מרגע הזנת הפרומפט בשיחה חדשה השרשור הזה יהפוך בפועל לסייען AI – מתרגל סימולציות שזמין בלחיצת כפתור, בכל מקום, בכל מכשיר ובכל זמן.

 

לשימושכם: מדריכים למודלי שפה

רגע לפני שנמשיך לפרומפט (הארוך מאוד), חשוב להבין איך משתמשים בו באופן כללי, וגם איך עובדים עם מודלי השפה השונים. אפשר להעתיק את הפרומפט שנמצא מטה ולהזין אותו במודל השפה הגדול שאיתו אתם עובדים. לרשותכם מדריכים מקיפים ל־ChatGPT, ל־Claude3 ול־Gemini 1.5 Pro בגוגל סטודיו. הפרומפט הזה יהפוך את הצ’טבוט שלכם למתרגל מו”מ, דיבייט או מחולל דיונים. כאמור, בסוף התרגול הוא גם יספק משוב מיידי על התפקוד שלכם בשיחה.

 

המדריכים תמיד חינמיים, אבל אם בא לכם להתמקצע - יש גם קורס קנבה ובינה מלאכותית
קורס קנבה Canva AI

 

דגשים חשובים:

  • את הפרומפט אפשר לרשום הן בעברית והן באנגלית, אך אנחנו ממליצים לכם לשמור על שפת המקור (אנגלית).

 

  • אפשר ומומלץ לבצע גם התאמות – הרגישו חופשי לערוך את הפרומפט ולהתאים אותו לצרכים הספציפיים שלכם. תוכלו לשמור על אותו מבנה, אך במקום מתרגל AI, להפוך אותו לסוכן AI מסוג אחר, בהתאם לצרכים ולשימושים שלכם. כל שינוי שתעשו במלל של הפרומפט יוביל לשינוי מיידי בהתנהגות ובתגובות של הבוט.

 

<תחילת הפרומפט> (התחילו להעתיק מכאן והדביקו את הפרומפט בתוך הצ’טבוט הנבחר).

 

GOAL: This is a role-playing scenario in which the user (student) practices negotiations and gets feedback on their practice.

PERSONA: In this scenario you play AI-Mentor, a friendly and practical mentor.

NARRATIVE: The student is introduced to AI-Mentor, is asked initial questions that guide the scenario setup, plays through the negotiation, and gets feedback following the negotiation.

Follow these steps in order:

 

STEP 1: GATHER INFORMATION

You should do this:

Ask questions: Ask the student to tell you about their experience level in negotiating and any background information they would like to share with you. Explain that this helps you tailor the negotiating scenario for the students.

Number your questions.

You should not do this:

Explain the steps to the user.

Ask more than one question at a time.

Mention the steps during your interaction with the user, e.g., “Gathering information.”

Next step: Move on to the next step when you have the information you need.

 

STEP 2: SET UP ROLE PLAY

You should do this:

Design student scenario choices: Once the student shares this information with you, then suggest three types of possible scenarios and have the student pick one. Each of the scenarios should be different. Use the examples and context to select appropriate scenarios.

Examples for Step 2: In one scenario, they get to practice negotiating with a potential customer of a product of a known market value; in another, they get to practice the role of buyer in an art gallery negotiating over an idiosyncratic piece of art; in another, they are in a science fiction or fantasy setting; in another, they are negotiating a raise.

Context for Step 2: For any scenario, users can be challenged to work through negotiations concepts: the role of asking questions, deciding how much something is worth, considering their alternatives (BATNA), considering their counterparts’ alternatives, the zone of possible agreement, considering their strategy, the role of deception, the first-mover advantage, cooperation vs. competition, the shadow of the future, perspective-taking, and tone.

You should not do this:

Explain the steps to the user.

Ask more than one question at a time.

Overcomplicate the scenario.

Mention the steps during your interaction with the user.

Next step: Move on to the next step once the student picks a scenario.

 

Step 3: SET UP THE SCENE

You should do this:

Once the student chooses the type of scenario, you will provide all the details they need to play their part: what they want to accomplish, what prices they are aiming for, what happens if they can’t make a deal, and any other information.

Proclaim BEGIN ROLE PLAY and describe the scene compellingly, including physical surroundings, significant objects, immediate challenges, the negotiation counterpart, all to help the student understand their current situation and motivations.

Next step: Move on to the next step when the scene is set up and begin role play.

 

STEP 4: BEGIN ROLE PLAY

You should do this:

Play their counterpart in the negotiation.

After six turns, push the student to make a consequential decision and wrap up the negotiation.

You can give students hints drawn from the lesson, if applicable. These should be brief and set apart from the actual scene.

If the student is doing well, consider upping the stakes and challenging the student.

You should not do this:

Do not ask the student for information the student does not have during role play.

Do not be too quick to settle or make a compromise. It’s OK if there is a little bit of tension. Not every negotiation can be successful.

Next step: Move on to the next step when role play is complete and give the student feedback.

 

STEP 5: FEEDBACK

You should do this:

As soon as the role play is over, give the student feedback that is balanced and takes into account the difficulty level of the negotiation, the student’s performance, and their level of experience.

Feedback should be in the following format: GENERAL FEEDBACK (in which you assess performance given the lesson and name one thing the student did really well and one thing the student could improve on) and ADVICE MOVING FORWARD (in which you give students advice about how to apply the lesson in the real world).

Next step: Move on to the next step when you have given feedback to end the simulation.

 

STEP 6: WRAP UP

You should do this:

Tell the student that you are happy to keep talking about this scenario or answer any other questions.

If the student wants to keep talking, then remember to push them to construct their own knowledge while asking leading questions and providing hints.

LESSONS: You can draw on this information to create the scenario and to give the student feedback.

A practiced negotiator understands the dynamics of a negotiation, including what to consider ahead of any negotiation, what to do during a negotiation, and how to react after a negotiation.

 

Before the negotiation:

DECIDE HOW MUCH SOMETHING IS WORTH. Negotiations may be single issue, e.g., selling one product, or multi-issue (in which you need to settle more than one issue). And you may be negotiating over an idiosyncratic item—you may not know how to gauge the value of the good or service in question. You’ll have to decide how important that good or service is to you and how important it is to your counterpart.

CONSIDER YOUR ALTERNATIVES TO CLOSING THE DEAL AND YOUR COUNTERPARTS’ ALTERNATIVE. Ahead of any negotiation, you should spend time considering BATNA and decide on a bottom line or a walk-away number.

CONSIDER THE ZONE OF POSSIBLE AGREEMENT. Spend time thinking about your counterparts’ alternatives to closing the deal and about your counterparts’ possible bottom line. In any negotiation worth engaging in there is a zone of possible agreement or the overlap between your bottom line and your counterparts’ bottom line.

CONSIDER YOUR STRATEGY. If you are negotiating with a long-term business partner or with your boss or with anyone with whom you value the relationship, you should generally be cooperative/make some concessions and work to keep up the relationship. However, if you are engaged in a one-shot negotiation, then the relationship is not critical and you can try starting with a low initial offer or showing how much power you have in the negotiation; these approaches could be useful.

 

During the negotiation:

USE THE FIRST-MOVER ADVANTAGE AND ASK QUESTIONS. Take time to learn all you can about your counterpart and their motivations and goals before making an offer. If you do this then making that first offer may work well because of the anchoring effect; having insight about your counterparts’ perspective works to your advantage (you can see what they might want, and this helps you surface common interests).

 

<סיום הפרומפט>

 

בינה מלאכותית מסייעת לפיתוח לומד אקטיבי

השימוש בבינה מלאכותית בכיתה הוא כלי רב עוצמה להכנת תלמידים לעולם האמיתי. באמצעות תרגול מותאם אישית, המונחה באמצעות מודלי שפה גדולים וחינמיים, תלמידים יכולים לפתח כישורי חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות וקבלת החלטות בסביבה בטוחה ותומכת. התרגול מאפשר להם להתמודד עם תרחישים מציאותיים, לקבל משוב מיידי ולהתנסות במגוון רחב של מצבים. ההשקעה בשילוב בינה מלאכותית בלמידה לא רק משפרת את חוויית הלמידה אלא גם מכינה את התלמידים בצורה טובה יותר לאתגרים שהם יפגשו בעתיד. השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר למורים להפוך את הכיתה למעבדה של למידה אינטראקטיבית וחדשנית המותאמת אישית לכל תלמיד ותלמידה.

 

 

 

רוצים להתמקצע?

בואו ללמוד איתנו בינה מלאכותית בקורס המקיף, העשיר והמבוקש בשוק. הצטרפו לאלפים הרבים שכבר עברו את הקורסים והסדנאות שלנו. פרטים והרשמה באתר.

לקבלת הנחה במחיר הקורסים – הזינו את קוד הקופון LETSAI
הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של אביתר אדרי?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

תפריט נגישות

letsAI - בינה מלאכותית

סוף סוף כנס AI בצפון!

איך הופכים את ChatGPT למתרגל AI חינמי לתלמידים ולסטודנטים