תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
× Send

ההצעה המפתיעה של פרפלקסיטי לרכישת כרום

ההצעה המפתיעה של פרפלקסיטי לרכישת כרום
תוכן עניינים

פרפלקסיטי, חברת הסטארט-אפ בתחום הבינה המלאכותית, הגישה הצעת רכש מפתיעה של 34.5 מיליארד דולר לרכישת דפדפן כרום (Chrome) של גוגל. מדובר במהלך נועז במיוחד, שכן שווי השוק של פרפלקסיטי עצמו מוערך כיום סביב 18-20 מיליארד דולר בלבד שזה פחות מחצי מגובה ההצעה. לפי הדיווחים, העסקה אמורה להיות ממומנת במלואה על ידי קרנות הון סיכון ומשקיעים מוסדיים. עם זאת, לא נחשפו שמות המשקיעים, וחלק מהדיווחים אף רומזים שגם בקרנות עצמן הופתעו מהמהלך. כלומר, ייתכן שקיים פער בין ההצהרה על מימון מלא לבין היכולת המעשית לגייס את הסכום.

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

הרקע המשפטי והתזמון האסטרטגי

העיתוי אינו מקרי. השופט הפדרלי אמית מהטה (Amit Mehta) צפוי לפרסם עד סוף אוגוסט 2025 את החלטתו בתיק ההגבלים העסקיים (Antitrust) נגד גוגל. משרד המשפטים האמריקני דורש שגוגל תמכור את כרום, בטענה שהדפדפן נבנה מלכתחילה כדי לשמר את המונופול שלה בתחום החיפוש. גוגל מתנגדת בחריפות לכל צעד כזה ומבהירה שתערער על כל ניסיון לכפות מכירה.

 

כרום הפך בינתיים לאחת מנקודות המיקוד המרכזיות של הרגולטור, שמציג אותו ככלי אסטרטגי שבאמצעותו גוגל “תופרת” את השוק כך שתמשיך להחזיק ביתרון ברור בהכנסות מפרסום ובשליטה בחיפוש המקוון.

כמה כרום באמת שווה?

הערכות השווי לכרום נעות בטווחים דרמטיים:

  • הערכות שמרניות: 20-50 מיליארד דולר

  • הערכות ביניים: לפחות 50 מיליארד דולר (דן איבס, Wedbush)

  • הערכות אגרסיביות: מעל 100 מיליארד דולר

חלק מהאנליסטים מעריכים ששוויו האמיתי של כרום (Chrome) עשוי להגיע אף למאות מיליארדי דולרים – אם אכן יימכר בפועל.

 

תומס טונגוז (Tomasz Tunguz) מקרן Theory Ventures הסביר: “ערכו של כרום עבור גוגל גבוה פי כמה מהצעה של 34.5 מיליארד דולר. הסיבה היא הקשר הישיר בין השליטה בדפדפן, דאטה המשתמשים והכנסות הפרסום. רק לשם השוואה – גוגל משלמת לאפל (Apple) 18-20 מיליארד דולר מדי שנה כדי להישאר מנוע החיפוש ברירת המחדל בספארי (Safari)”.

 

 

 

כרום כשער לאינטרנט

כרום שולט בשוק הדפדפנים עם יותר מ-65% נתח שוק וכ-3.5 מיליארד משתמשים פעילים. לשם השוואה: ספארי מחזיק פחות מ-19%, אדג’ 5%, ופיירפוקס 2.5%. מעבר לנתח השוק, כרום הוא לא רק דפדפן אלא גם תשתית מרכזית להפעלת אפליקציות, הרחבות ושירותי ענן. זהו למעשה שער הכניסה של רוב העולם לאינטרנט ולמערכת הפרסום שמניעה את הכנסות הענק של גוגל.

מה פרפלקסיטי תעשה עם כרום?

גם אם תיאורטית ההצעה תאושר, עולה שאלה קשה: כיצד סטארט-אפ יחסית צעיר יוכל לנהל תשתית עצומה עם מיליארדי משתמשים, רשת מפתחים, עדכוני אבטחה, ושירותי ענן חובקי עולם? אנליסטים מציינים כי האתגר התפעולי לבדו הופך את המהלך לבלתי מציאותי כמעט, גם אם הכסף היה זורם. ניהול כרום דורש משאבים ותשתיות שאין לפרפלקסיטי כיום.

יחצנות או אסטרטגיה אמיתית?

רוב ההתייחסויות בתעשייה נעות בין סקפטיות לביטול מוחלט:

  • האייט ארנס (Hayet Arens), משקיע טכנולוגיה, הגדיר את המהלך כ”פעלול יחצני” והדגיש כי כרום כלל לא עומד למכירה.

  • אנליסטים בבית ההשקעות Baird כתבו כי מדובר בצעד “לא רציני”, שמטרתו להשפיע בעיקר על ההליך המשפטי המתנהל נגד גוגל.

  • M.G. זיגלר (M.G. Siegler), משקיע ותיק, תיאר זאת כ”מהלך יחצני שקוף”.

בוול סטריט הגדירו את המהלך כ-long shot לכל היותר, וחלק מהפרשנים כינו אותו בפשטות “גימיק” שנועד להציב את פרפלקסיטי במרכז השיח הציבורי.

העמדה של פרפלקסיטי

החברה עצמה מנסה להציג את המהלך כצעד לטובת הציבור: “המהלך משקף מחויבות לשמור על רשת פתוחה ועל בחירת המשתמש”, נמסר בהצהרה רשמית. יחד עם זאת, החברה התחייבה להשאיר את גוגל כמנוע ברירת המחדל בכרום – צעד שזכה לאירוניה ותגובות ביקורת: “אם פרפלקסיטי רוצה ליצור תחרות אמיתית, מדוע לשמר את יתרונה של גוגל?” תהו אנליסטים.

למה זה חשוב?

עבורנו המשתמשים, כרום הוא לא עוד תוכנה אלא שער מרכזי לאינטרנט. אם גוגל תאבד את כרום – המודל העסקי שלה, שמבוסס על 265 מיליארד דולר מהכנסות פרסום – עלול להתערער באופן דרמטי. לא מדובר רק בעתידה של גוגל, אלא בטלטלה אפשרית של כל שוק הפרסום הדיגיטלי.

 

מעבר לכך, ההצעה חושפת את המתחים של עידן ה-AI: סטארט-אפים אגרסיביים מנסים לערער על ענקיות הטכנולוגיה לא בהכרח כדי לרכוש נכסים בפועל, אלא כדי להציב עצמם כאלטרנטיבה בזירה הציבורית והמשפטית.

מהלך דרמטי עם סיכוי זעום

כמעט כל המומחים מסכימים: הסיכוי שהצעה כזו תתקבל שואף לאפס. גם אם גוגל תחויב למכור את כרום, שווי העסקה יהיה גבוה בהרבה, והיכולת של פרפלקסיטי לנהל נכס כזה מוטלת בספק. אבל מבחינת פרפלקסיטי – המהלך כבר הצליח. החברה זכתה לחשיפה עולמית עצומה, מיתגה את עצמה כמי שמעזה לאתגר את גוגל, והכניסה את שמה לשיח בדיוק ברגע קריטי.

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
Let's update

רוצים לקבל עדכונים על כל מה שחדש ומעניין בעולם ה-AI? הרשמו לניוזלטר שלנו!

אירועי AI קרובים

תפריט נגישות

תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ההצעה המפתיעה של פרפלקסיטי לרכישת כרום