אנחנו מדברים המון על כך שהבינה המלאכותית הגנרטיבית (Generative AI) משנה את עולם העבודה, ומביאה איתה הזדמנויות תעסוקה חדשות בתחומים שלא היו קיימים עד כה. עבור אלו שמבינים כיצד לנצל את הטכנולוגיה הזו, נפתח עולם שלם של אפשרויות לקריירה משמעותית בתחום דינמי ומרתק. מה הן ההזדמנויות התעסוקתיות החדשות שמציעה הבינה המלאכותית הגנרטיבית? אילו כלים וכישורים יכולים לסייע לכניסה מוצלחת לעולם העבודה החדש?
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
השפעת הבינה המלאכותית הגנרטיבית על עולם העבודה
בינה מלאכותית גנרטיבית, המאפשרת יצירה אוטומטית של תוכן, קוד, תמונות וטקסטים באמצעות כלים כמו ChatGPT וקלוד (Claude), משנה את הדרכים שבהן חברות יוצרות ערך ומניעות חדשנות. בעוד שבעבר כלים אלו שימשו בעיקר למטרות שיפור יעילות, כיום הם יוצרים מהפכה של ממש בתחומי קריאייטיב, שיווק, חוויית לקוח ועוד.
במהלך השנים האחרונות, השימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית הפך נפוץ יותר ויותר במקומות עבודה, דבר שהביא ליצירת תפקידים ייחודיים ומרגשים. מעצבים גרפיים, כותבי תוכן ומפתחים מוצאים עצמם עובדים עם כלים המרחיבים את אפשרויות היצירה ומאפשרים מענה רחב יותר לצרכי השוק. הבינה המלאכותית מסייעת גם להרחיב את האופקים המקצועיים של מומחי נתונים, חוקרי טכנולוגיה, ואנשי שיווק.
משרות חדשות בעידן הבינה המלאכותית הגנרטיבית
עם התפתחות תחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, מתפתחים תפקידים חדשים שמאפשרים לנצל את כוחה הייחודי של טכנולוגיה זו ליצירת תוכן ולשיפור חוויית הלקוח. להלן חלק מהתפקידים המובילים בעידן הבינה המלאכותית הגנרטיבית.
מומחי ניהול תוכן בעזרת בינה מלאכותית
אחד מהתחומים הצומחים במהירות הוא ניהול תוכן מבוסס בינה מלאכותית. מנהלי תוכן בעזרת בינה מלאכותית הם אנשי מקצוע האחראים לפיתוח, ניהול וביצוע תוכניות תוכן המשלבות כלים גנרטיביים. בתפקיד זה, עליהם להבין כיצד לנצל את היכולות של הבינה המלאכותית כדי ליצור תכנים מותאמים אישית ולשפר את חוויית המשתמש.
מיומנויות נדרשות: שליטה בכלים כמו ChatGPT, הבנת ניתוח נתונים בסיסי, וידע בתכנון אסטרטגי של תוכן.
מפתחי בינה מלאכותית גנרטיבית
עם הביקוש הגובר למערכות גנרטיביות מותאמות אישית, מתפתחת גם דרישה למתכנתי בינה מלאכותית גנרטיבית. תפקיד זה כולל בניית מודלים גנרטיביים מותאמים, אימון מודלים וכן עבודה על שיפור דיוק ומקצועיות של המערכות. על המתכנתים להבין לעומק את המודלים שעליהם בנויה הבינה המלאכותית, וכיצד למנוע טעויות ואתגרים במערכת.
מיומנויות נדרשות: הבנה מעמיקה בלמידת מכונה, ניסיון עם פלטפורמות כמו פייתון (Python) וטנזורפלואו (TensorFlow), כישורי תכנות חזקים וחשיבה אסטרטגית.
מומחי פיתוח חוויית משתמש (UX) מבוססת AI
בינה מלאכותית גנרטיבית יוצרת אפשרויות חדשות לחוויית משתמש מותאמת אישית. מומחי UX המתמקדים בבינה מלאכותית מפתחים חוויות משתמש המסתמכות על התאמה אישית בזמן אמת ועל תובנות מהנתונים. הם מתכננים ממשקים המשלבים בינה מלאכותית בתהליך היצירה, ומוודאים שהאינטראקציה עם הכלים תהיה ידידותית ואפקטיבית.
מיומנויות נדרשות: הבנה ב-UX/UI, ידע בניתוח נתונים, יכולת לנהל פרויקטים מורכבים, הבנת תחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית ושליטה בכלים מתאימים (ובראשם מחוללי תמונות).
מומחי שיווק מבוסס בינה מלאכותית גנרטיבית
מחלקת השיווק על כל זרועותיה היא כנראה ה״מרוויחה״ הגדולה ביותר מהמהפכה. סט הכלים הקיים היום נותן מענה לכל אחד מרבדי השיווק בארגון, ביניהם:
- בניית אסטרטגיות שיווק, תכניות עבודה וגאנטים על כל סוגיהם.
- מחקרי שוק, מחקרי מתחרים וניתוח ביקושים.
- אפיון קהלים והתאמת קמפיינים עבורם.
- קריאייטיב ותוכן כתוב.
- ניתוח ביצועים, אנליזה של קמפיינים והפקת תובנות.
- גרפיקה, תמונות וחומרים שיווקיים.
- יצירת וידאו: משלב האפיון והתסריט, דרך סטוריבורד ועד לתוצר הסופי.
- שימוש באוואטרים דיגיטליים.
לצד שדרוג המשרות הוותיקות במחלקות השיווק והפרסום, כלים גנרטיביים מציעים כלים ייחודיים ואפקטיביים לאנשי שיווק, ומובילים ליצירת משרות חדשות בתחום. מומחי שיווק מבוסס AI משתמשים בבינה מלאכותית גנרטיבית כדי לנתח התנהגות צרכנים, ליצור קמפיינים מותאמים אישית, ולשפר את יעילות ההודעות השיווקיות. תפקידים אלו מתמקדים בחיבור הטכנולוגיה לשוק על ידי יצירת תובנות שיווקיות מתקדמות המנחות את הכיוון האסטרטגי.
בנימה אישית, אנחנו עובדים צמוד עם מחלקות שיווק רבות, משרדי פרסום וסטודיואים, והמגמה ברורה – מועמדים עם יכולות ושליטה בכלי AI עדיפים על פני מועמדים עם ניסיון. זה חסר תקדים ומנוגד לכל מה שאנחנו מכירים, אבל זה המצב.
מיומנויות נדרשות: ידע בניתוח נתונים ושיווק, שליטה בכלי בינה מלאכותית גנרטיבית, ויכולת לחשוב בצורה יצירתית ואסטרטגית.
מחלקת Generative AI בארגונים
עוד ועוד ארגונים מבינים את עוצמתה של המהפכה שאנחנו מצויים בעיצומה, ומקימים מחלקות בינה מלאכותית גנרטיבית בארגון בעיקר כדי להכניס ולפתח את הידע בתחום אל תוך הארגון. בחברות אחרות צוותי ה-GenAI יהיו בעלי אוריינטציה לפיתוח ואימון מודלים, והכל כתלות בצרכים ובאג׳נדה הארגונית.
אני מניח שאם אתם עוקבים אחרינו אתם כבר יודעים שאנחנו מלווים ארגונים וחברות בהקמה של מחלקות וצוותי GenAI, כך נראה היום-יום שלנו וזה אתגר מרתק בכל ארגון מחדש.
המחלקות הללו מורכבות בדרך כלל משני סוגים של פונקציות:
* מומחי בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI Experts): יודעים לתת מענה ראשוני לצרכים שעולים משאר המחלקות בארגון, פיתוח הון אנושי (הכשרות, סדנאות), עבודה מול ספקים בתחום, הטמעת כלים ומוצרי מדף ווידוא עמידתם במדיניות בטחון המידע של הארגון, עדכון ושליטה בנעשה בתעשייה הכל-כך דינמית הזו, כך שהארגון תמיד יישאר בקדמת הבמה, מעודכן ורלוונטי. (למסלול לימוד GenAI Expert)
* מנהלים/ות GenAI Leaders: מובילים את צוות ה-GenAI תוך סנכרון מול הנהלת החברה ושמירה על המטרות שהארגון הציב לעצמו בהטמעה ובפרויקטים שונים בתחום הבינה המלאכותית (למסלול הכשרה GenAI Leader)
מהנדסי/ות פרומפטים – (Prompt Engineer)
מהנדס פרומפטים הוא מקצוע חדש יחסית בתחום הבינה המלאכותית, המתמקד בתכנון והכוונה של אינטראקציות עם מודלי שפה גדולים כמו ChatGPT ומודלים גנרטיביים אחרים. התפקיד של מהנדס פרומפטים הוא להוציא מהמכונה את התשובות או התוצאות המדויקות והאפקטיביות ביותר, באמצעות ניסוח והצבת הפרומפטים בצורה חכמה ומחושבת.
כמה היבטים מרכזיים בתפקיד של מהנדס פרומפטים:
-
עיצוב ודיוק הפרומפטים: מהנדס פרומפטים מתנסה בפרומפטים שונים כדי להבין איך המודל מגיב אליהם ומשפר אותם כדי להשיג את התוצאה המדויקת ביותר. לעיתים קרובות מדובר בתהליך חזרתי של ניסוי וטעייה, כדי ללמוד אילו פרומפטים מביאים לתשובות האיכותיות ביותר.
-
התאמה אישית לצרכים עסקיים: מהנדס פרומפטים עובד מול לקוחות או מחלקות שונות בארגון, כדי להבין את המטרות והצרכים הייחודיים שלהם. לדוגמה, עבור חברה בתחום שירות הלקוחות, המהנדס עשוי לעצב פרומפטים שיעזרו למערכת לתת תשובות ברורות ושירותיות לשאלות נפוצות.
-
פתרון בעיות של הטיות ואתיות: מהנדסי פרומפטים מתמודדים עם האתגרים של הטיות קיימות במודל, ועובדים כדי למזער אותן ככל האפשר. למשל, הם עשויים לעבוד עם פרומפטים המיועדים להנחות את המודל לתשובות חסרות הטיה מגדרית או תרבותית.
-
פיתוח אסטרטגיות למטלות מורכבות: לעיתים ישנם פרומפטים שישמשו למשימות מרובות שלבים. לדוגמה, אם יש צורך בתשובה שיש בה ניתוח מעמיק וכוללת כמה מרכיבים, המהנדס ייצור סדרת פרומפטים שיביאו לתשובות מסודרות ומובנות יותר.
-
כלי אנליזה ומדידת ביצועים: כדי לדעת אילו פרומפטים הם היעילים ביותר, מהנדסי פרומפטים משתמשים בכלי אנליזה ובנתונים סטטיסטיים כדי להעריך את ביצועי הפרומפטים ולמדוד את רמת שביעות הרצון של המשתמשים.
התפקיד הופך להיות חיוני ככל שהשימוש במודלים של שפה גנרטיבית מתרחב, במיוחד בתחומים כמו שיווק, שירות לקוחות, יצירת תוכן, וחינוך.
המיומנויות הנדרשות לעבודה עם בינה מלאכותית גנרטיבית
בעוד שהבינה המלאכותית משנה את אופי המשרות, היא דורשת גם מיומנויות חדשות וייחודיות. מקצועות רבים בעידן הבינה המלאכותית הגנרטיבית מחייבים הבנה מעמיקה בטכנולוגיה לצד יכולות קריאייטיביות. להלן חלק מהמפתחות להצלחה בתפקידים בתחום זה.
הבנה מעמיקה ושליטה בכלי Generative AI
על מועמדים להיות בעלי היכרות עם הכלים העדכניים בתחום, כגון ChatGPT, קלוד, מידג’רני (Midjourney) וכלים נוספים שפותחו במיוחד לצרכים עסקיים. הבנה מעמיקה של הכלים הללו חיונית לעבודה מקצועית.
מיומנויות ניתוח נתונים
בינה מלאכותית גנרטיבית מצריכה הבנה בניתוח נתונים בסיסי ומתקדם. יכולת לקרוא נתונים, להסיק מסקנות ולהבין מגמות מאפשרת למקצוענים לנצל את יתרונות הכלים הגנרטיביים לטובת שיפור תהליכי עבודה וקבלת החלטות מושכלות. אפשר להשתמש בבינה גם בלי היכולות האלה כמובן, אבל הן ללא ספק יעזרו למשתמש להפיק הרבה יותר.
יכולות קריאייטיביות ויצירתיות
העבודה עם כלי בינה מלאכותית גנרטיבית דורשת שילוב של יצירתיות וטכנולוגיה. אנשי מקצוע בתחומים אלו זקוקים ליכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהציע רעיונות חדשים לשימוש בכלים הגנרטיביים במגוון רחב של תרחישים עסקיים.
הבנה באתיקה, בפרטיות ובסכנות הטמונות ב-AI
כיוון שהבינה המלאכותית מטפלת בכמויות עצומות של מידע, חלקו רגיש (למשל מידע עסקי, פיננסי או אפילו רפואי) נדרשת הבנה באתיקה ובשמירה על פרטיות. על אנשי מקצוע בתחום להיות מודעים להשפעת הטכנולוגיה על פרטיות המשתמשים ולעבוד לפי תקנות מחמירות בתחום. טכניקות ושיטות לשמירה על הפרטיות דוגמת רישוי מתאים והלבנת נתונים הן כלים שכל משתמש מקצועי מוכרח להכיר. בעולם הארגוני, על המשתמש כמובן לבדוק את מדיניות בטחון המידע של הארגון, ולפני כל שימוש או הכנסת כלי חדש לארגון – לעבוד תמיד מול הגורם המתאים בחברה (מחלקת בטחון / בטחון מידע / סייבר).
כיצד להתכונן לקריירה בעידן הבינה המלאכותית הגנרטיבית
כניסה לעולם הבינה המלאכותית הגנרטיבית דורשת השקעה בלמידה מתמדת. מעבר לשליטה בסיסית בכלים, חשוב לפתח הבנה אסטרטגית לגבי כיצד לשלב את הבינה המלאכותית בשוק. קיימות הכשרות רבות, קורסים ותוכניות מיוחדות ללימוד התחום, לצד קהילות מקצועיות שמציעות תמיכה וידע.
אם אתם מבקשים לפתח קריירה חדשה, או להרחיב את ארגז הכלים שלכם בהתאם לצרכים, לכשרון וליכולות שברשותכם (ויזואליזציה, קריאייטיביות, נתונים וכו׳…) – חשוב מאוד שתצמדו להכשרה שתואמת את הצורך שלכם:
1. אם אתם מתחילים, חסרי רקע או בעלי הכרות בסיסית עם AI: מוזמנים לצלול אל העולם המרתק הזה ולמצוא את ההכשרה המתאימה לכם ביותר בעמוד הקורסים שלנו מבין קורסים שונים ומגוונים: קורס בינה מלאכותית למתחילים, קורס מקיף – מאסטר בינה מלאכותית, מחוללי תמונות, יצירת סרטים ווידאו, בינה מלאכותית לשימושים משרדיים, קאנבה AI, קורס למנהלים ועוד רבים וטובים.
2. למתקדמים: אם אתם מנוסים במוצרי מדף ויודעים לעבוד עם המודלים ועם כלי הבינה המלאכותית לשימושים ״רכים״ – בנייה ואימון מודלים גנרטיביים, תוכניות למידת מכונה (Machine Learning), וכתיבת קוד ב-Python הם דרך מצוינת להתקדם.
3. בניית פורטפוליו: דרך נוספת למשוך תשומת לב של מעסיקים היא הצגת פרויקטים שבהם נעשה שימוש בכלים גנרטיביים. בניית פורטפוליו המשלב יצירות מבוססות בינה מלאכותית, בין אם בתחום הוויזואלי, השיווקי או הפיתוחי, תיק עבודות יוצר רושם מקצועי ומדגים את היכולת ליישם את הטכנולוגיה.
צפו – אביתר אדרי ועומר הררי על עולם התעסוקה החדש בפודקאסט ״AI פשוט״ של בני פרבר:
לסיכום, הבינה המלאכותית הגנרטיבית משנה את פני שוק העבודה, ויוצרת הזדמנויות חדשות ומגוונות. בעידן זה, הצלחה בקריירה מצריכה הבנה טכנולוגית לצד כישורים יצירתיים, ומיומנויות כמו ניתוח נתונים והבנה אתית. אלו שמאמצים את הטכנולוגיה ומבינים כיצד להשתמש בה למטרות עסקיות ואסטרטגיות יכולים להצליח ובגדול. עבור אלו המחפשים הזדמנויות חדשות, הבינה המלאכותית הגנרטיבית מציעה דרך לא רק להעצים את התהליכים בארגונים, אלא גם לפתוח דלת לעולם חדש של יצירתיות, חדשנות ופיתוח קריירה משמעותית.