צ׳אטבוט כעוזר הוראה

chatgpt in education
תוכן עניינים

השימוש בטכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית הולך וגדל בתחומים רבים, והחינוך אינו יוצא דופן. מודלים מתקדמים לעיבוד שפה טבעית כמו ChatGPT פותחים אפשרויות חדשות ומרתקות עבור מורים ומחנכים. מחקרים ראשוניים מצביעים על מגוון יתרונות שעשויים לנבוע משילוב כלים אלו בהוראה, ביניהם: סיוע בהכנת חומרי לימוד, מתן משוב אישי לתלמידים, אבחון פערים בהבנה ועוד. מאמר זה יתמקד בשלוש דרכים מרכזיות לשילוב הצ’אט GPT בכיתה על מנת לשפר את החשיבה הביקורתית של התלמידים: הזנת שאלות פתוחות וניתוח תשובות הצ’אט, השוואת כתיבת תלמידים לתוצר הצ’אט, וניסיון לאתגר את הצ’אט בעזרת שאלות מורכבות. עם זאת, יש לשמור על איזון בין הטכנולוגיה לבין ערכים חינוכיים, ולהבטיח שהיא משמשת ככלי משלים ולא מחליף.

 

אבל לפני הכל – הישארו מעודכנים! הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון, חידוש או מידע על כלי חדש שיוצא…

ממליצים לכם להצטרף גם לקהילות ה-AI של LetsAI בוואטסאפ ובטלגרם.

 

Chatgpt בחינוך – תרגילים לשילוב מודלי שפה בכתה ובהוראה

 

פתרון בעיות בעזרת chatgpt

 

פתרון בעיות עם ChatGPT בכיתה יכול להתבצע באופן איטרטיבי כאשר התלמידים, המורה וה-ChatGPT מקיימים דיאלוג משולש. התלמידים מעלים רעיונות לפתרון בעיה נתונה, המורה בוחר את הרעיונות הטובים ביותר ומזין אותם ל-ChatGPT שמספק פתרונות שונים ומגוונים. התלמידים בוחנים את הפתרונות בצורה ביקורתית וכך מעמיקים את הבנתם בנושא, בהנחיית המורה.

 

יתרונות הגישה: משפרת חשיבה ביקורתית ויכולות פתרון בעיות; תורמת ללמידה שיתופית ולמעורבות התלמידים; מספקת פרספקטיבות ופתרונות מגוונות בזמן אמת; מאפשרת הבנה מעמיקה יותר באמצעות ניתוח ביקורתי של תפוקות ה-AI.

 

עם זאת, נדרשים תכנון והובלה זהירים של המורה; איכות פלט ה-ChatGPT תלויה באיכות הקלט; ויש לשמור על איזון מול הסתמכות יתר על הטכנולוגיה.

 

דוגמא לפתרון בעיות בעזרת chatgpt

 

הגדרת הבעיה: המורה מציג בפני התלמידים את הבעיה, לדוגמה, “כיצד לשפר את איכות האוויר בערים גדולות”.

 

חשיבה קבוצתית: התלמידים חושבים על פתרונות אפשריים בקבוצות קטנות או בכיתה כולה, לדוגמא: הגברת שימוש בתחבורה ציבורית ידידותית לסביבה, תוכניות להפחתת פליטות מתעשיות, מיסוי על פליטות פחמן, קידום רכב חשמלי, תכנון עירוני ירוק, תוכניות למיחזור וצמצום פסולת.

 

בחירת רעיונות: המורה בוחר ברעיונות המובילים שהתלמידים הציעו.

 

שימוש ב-ChatGPT: המורה מזין את הרעיונות ל-ChatGPT ומקבל פתרונות מגוונים. דוגמא לשני פתרונות של Chatgpt מתוך כלל הרעיונות:

 

הגברת שימוש בתחבורה ציבורית ידידותית לסביבה: פיתוח תוכנית להגברת המודעות והנגישות של תחבורה ציבורית ירוקה יכול לכלול הקמת תחנות נוחות ואטרקטיביות, הגדלת תדירות הנסיעות, והצעת מחירים מוזלים למנויים. יתרה מכך, ניתן להשקיע ברכבות ואוטובוסים חשמליים או היברידיים, מה שיפחית את פליטת הגזים המזהמים ויעודד שימוש נרחב יותר באפשרויות תחבורה ידידותיות לסביבה.

 

תכנון עירוני ירוק: יצירת מרחבים ירוקים בעיר יכולה לתרום לספיגת מזהמים ולהפחתת הטמפרטורה העירונית. זה יכול לכלול הקמת פארקים וגנים קהילתיים, כמו גם התקנת גגות וקירות ירוקים בבניינים. תכנית כזו תעודד גם פיתוח של אזורי הולכי רגל ושבילי אופניים, מה שיעודד אנשים לבחור באמצעי תחבורה ידידותיים לסביבה ולהפחית את התלות ברכב הפרטי.

 

הערכה ביקורתית: התלמידים בוחנים את הפתרונות ש-ChatGPT הציע באופן ביקורתי.

 

ניהול דיון על ידי המורה: במהלך הדיון, המורה תפקידו להוביל ולתמוך, כאשר הוא עוזר לתלמידים להעמיק את הבנתם ולגבש פתרון מועדף.

 

סיכום והערכה: הכיתה מסכמת את התהליך ואת הפתרונות שנחשבו לטובים ביותר, ומעריכה את הלמידה שהתרחשה.

 

כיצד לשפר את איכות האוויר בערים גדולות

כיצד לשפר את איכות האוויר בערים גדולות

 

סיעור מוחות למחקר יצירתי בעזרת chatgpt

 

המורה מציג נושא מחקר רחב או מטרה מחקרית לתלמידים, שאינם בקיאים במורכבות של הנושא. התלמידים משתמשים ב-ChatGPT כדי ללמוד על המושגים הבסיסיים, להבין יישומים ומשמעותם במחקר. עם התפתחות הבנתם, הם מתבקשים לחקור שאלות ספציפיות יותר על ניסוי שהם בוחרים, כולל זיהוי חומרים וטכניקות מדידה. המורה מנחה את הדיון, מקבל משוב ומשתמש בשאלות ותשובות לחידוד ההבנה והערכה ביקורתית. התהליך האיטרטיבי זה מזמין יצירת רעיונות חדשים ומעודד חשיבה יצירתית ואינטגרציה של מושגים להצעות מחקר מקיפות, תוך שילוב תפקיד ה-AI כמקור ידע בתהליך.

 

דוגמא לסיעור מוחות למחקר יצירתי בעזרת chatgpt

 

הצגת הנושא: המורה מציג נושא מחקר, “השפעת זיהום אוויר על בריאות האדם”.

 

שאלות ראשוניות: תלמידים שואלים ב-ChatGPT שאלות בסיסיות על זיהום אוויר והשפעותיו, לדוגמא:  מהם המקורות העיקריים לזיהום אוויר?, האם ילדים יותר פגיעים להשפעות זיהום האוויר? אילו מחלות נפוצות נגרמות מחשיפה לזיהום אוויר? כיצד זיהום אוויר משפיע על בעיות נשימה כמו אסתמה?

 

העמקת הבנה: התלמידים משתמשים ב-ChatGPT לשאלות מתקדמות יותר, כגון כיצד ניתן להשתמש בנתוני זיהום אוויר כדי לחזות את הסיכון לפתח אסתמה באזורים שונים? האם קיים קשר סטטיסטי מובהק בין חשיפה לדיוקסיד חנקן באוויר להתפרצויות של מחלת לב? מהן השיטות המדעיות המובילות למדידת השפעת זיהום אוויר על קצב התפתחות סרטן הריאות?

 

עיצוב הניסוי: בעזרת chatgpt  הם מתכננים את הניסוי, לדוגמא לעיצוב הניסוי שבודק את הקשר בין זיהום לאסתמה, התלמידים יצטרכו לקבוע פרמטרים חשובים. ראשית, יש לבחור קבוצת נבדקים שתחולק לקבוצת בקרה וקבוצת ניסוי. קבוצת הניסוי תחשוף לרמות זיהום מוגדרות, בעוד קבוצת הבקרה לא תחשוף או תחשוף לרמות נמוכות יותר. לאחר מכן, יש לקבוע משתני בקרה כמו גיל, מין, רקע גנטי והרגלי חיים, כדי להבטיח שההשפעות שנמדדות נובעות אך ורק מזיהום האוויר. יש למדוד את השפעת הזיהום על האסתמה באמצעות פרמטרים כגון תדירות וחומרת התקפי האסתמה, נפח הנשימה, ומדדים אחרים הקשורים לתפקוד הריאות.

 

הדרכה והערכה: המורה מנחה את התלמידים, מעריך את התהליך ומסייע בפיתוח הצעת המחקר.

 

Brainstorm creative research with chatgpt

השפעת זיהום אוויר על בריאות האדם

 

דיון וטיעון (דיבייט) עם ChatGPT

 

כל תלמיד בוחר נושא ומשתמש ב-ChatGPT כדי לייצר עמדות מנוגדות ולקיים ביקורת עמיתים. תרגיל זה מתאים לכיתות הממוקדות בפיתוח מיומנויות דיון או חשיבה ביקורתית, או קורסים בהם הבנת נקודות מבט מגוונות חיונית.

 

אופן ביצוע התרגיל: התלמידים מנחים את ChatGPT לספק טיעונים בעד ונגד הנושא שנבחר. לאחר מכן הם מסכמים את העמדות ומציגים אותן בכיתה, תוך הוספת הפרספקטיבה האישית שלהם לדיון. גישה זו מקדמת הבנה מקיפה של הנושא, מכיוון שהתלמידים נחשפים לטיעונים שייתכן שלא שקלו בעצמם. בשלב הבא, תלמידים אחרים דנים ומבקרים את סיכומי חבריהם לכיתה, מה שמשפר את חוויית הלמידה באמצעות אינטראקציה עמיתים וניתוח שיתופי.

 

יתרונות: חושף פרספקטיבות מגוונות ומאפשר הבנה מאוזנת של נושאים מורכבים; משפר מיומנויות חשיבה ביקורתית וטיעון; מקדם יכולות תקשורת והצגה; עוזר ללמידה עמיתים ולמתן משוב בונה.

 

שיקולים: סיכון שתלמידים יסתמכו יותר על טיעונים שהציע ChatGPT; דורש הנחיה של המורה להבטחת דיון תרבותי ופורה; איכות הדיון תלויה בעומק ורלוונטיות של ההנחיות ל-ChatGPT.

 

 

דוגמא לדיון וטיעון (דיבייט) עם ChatGPT

 

בחירת נושא: השפעת מדיה חברתית על בריאות הנפש.

 

יצירת עמדות באמצעות ChatGPT (אפשרות להרחבה בעזרת הצ׳אט).

 

בעד: מדיה חברתית יכולה להוביל לחרדה, דיכאון, והשוואות לא ריאליות של עצמי לאחרים.

 

נגד: מדיה חברתית מאפשרת תמיכה חברתית, חיבור לקהילות עם עניינים דומים, וגישה למידע חיובי.

 

דוגמה להרחבה של בעד: השפעת המדיה החברתית על חרדה מתבטאת בכמה מישורים. ההשוואות הבלתי פוסקות לאחרים, הצפייה בתמונות וסרטונים שמציגים רק את הצדדים החיוביים של חיי אנשים, והצורך התמידי לקבל אישור וחיזוק חברתי דרך לייקים ותגובות, יכולים ליצור לחץ נפשי ותחושות של חוסר. זה יכול להוביל לחרדה כאשר משתמשים מרגישים שהם לא מספיק טובים, לא מוצלחים או לא פופולריים כמו אחרים ברשתות החברתיות.

 

דוגמה להרחבה של נגד: מדיה חברתית תורמת לתמיכה חברתית על ידי הקלת גישה לקהילות וקבוצות עם עניינים משותפים, מה שמאפשר לאנשים למצוא חברים, תמיכה והבנה. היא מספקת פלטפורמה לשיתוף חוויות, קשיים והישגים, ולקבלת תמיכה מיידית ממשתמשים אחרים. זה יכול להיות משמעותי במיוחד עבור אנשים המרגישים מבודדים בחייהם האמיתיים או עבור מי שמתמודד עם קשיים ספציפיים ומחפש קהילה תומכת.

 

ביקורת עמיתים: חברי הכיתה מוזמנים לדון ולבקר את הטיעונים, ולחלוק את חוויותיהם האישיות עם המדיה החברתית.

 

Discussion and argument (debate) with ChatGPT

השפעת מדיה חברתית על בריאות הנפש

 

 

לסיכום

עם שילוב כלים מבוססי בינה מלאכותית כמו ChatGPT במערכת החינוך, נפתחות אפשרויות חדשות ומרגשות של שיטות הוראה ולמידה חדשניות. הדוגמאות שהוצגו מראות את הפוטנציאל של ChatGPT לשפר חשיבה ביקורתית, יצירתיות ומעורבות של תלמידים בכיתה. על ידי אימוץ טכנולוגיות AI, מורים יכולים הן לגוון את דרכי ההוראה שלהם והן להכין תלמידים לעתיד שבו AI תהיה חלק בלתי נפרד מפתרון בעיות ומחקר. עם זאת, המפתח הוא לשמור על איזון בין הסתמכות על טכנולוגיה לבין ערכים חינוכיים מסורתיים, ולהבטיח ש-AI משמשת כתוספת ולא כתחליף לאלמנט האנושי הייחודי בחינוך. יש לרתום את היתרונות של הטכנולוגיות החדשות תוך שמירה על עקרונות וערכים חינוכיים שפותחו לאורך ההיסטוריה על ידי בני האדם.

 

 

סדנת AI למורים ואנשי חינוך

הצטרפו לסדנה ייעודית וממוקדת לצרכים ולשימושים של מורים, אנשי חינוך ועובדי הוראה שרוצים לשלב AI בחינוך והוראה. הסדנה בהיקף של כ-15 שעות אקדמאיות כוללת 3 סדנאות עומק בלייב זום, 8 תכני הרחבה והעשרה, מבחנים ומשימות תרגול. היא תיתן לכם את הכלים והידע שיאפשרו לכם ליצור סביבה לימודית וחינוכית מתקדמת, בעידן החדש, תוך שימוש בבינה מלאכותית ובמגוון של כלי AI ומתודות חינוכיות.

 

סדנת מורים

סדנת AI למורים ואנשי חינוך

 

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של אייל עזרא?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...

תפריט נגישות

letsAI - בינה מלאכותית