בעולם הטכנולוגיה המתפתח במהירות, חברות מובילות מחפשות דרכים חדשניות להרחיב את יכולותיהן ולהישאר בחזית החדשנות. ב-30.7.24, הכריזה חברת קאנבה (Canva), פלטפורמת העיצוב המקוון הפופולרית, על רכישת Leonardo.ai, סטארט-אפ אוסטרלי המתמחה בבינה מלאכותית יצירתית (כדאי לדעת שגם קאנבה היא חברה אוסטרלית). מהלך זה מסמן נקודת ציון משמעותית בהתפתחותה של קאנבה ומדגיש את החשיבות הגוברת של טכנולוגיות AI בתעשיית העיצוב והיצירה הדיגיטלית. מדובר בשתי חברות חזקות מאוד בתחומן – קאנבה בתחום העיצוב, עם קריצה לעולמות ה-AI, ולאונרדו שהצליחה לבסס את עצמה כאחד משני מחוללי התמונות המובילים בעולם (לצד מידג’רני כמובן). מה משמעות הרכישה עבורנו הצרכנים, ואיך היא תשפיע על חוויית השימוש בשתי הפלטפורמות, שכה שונות אחת מהשנייה? הכל בכתבה הבאה…
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
הרקע לרכישה
קאנבה, שנוסדה ב-2013, הפכה במהירות לאחת הפלטפורמות המובילות לעיצוב גרפי, עם יותר מ-190 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש. החברה ידועה בממשק הידידותי למשתמש שלה ובמגוון הכלים העשיר, אשר מאפשר ליוצרים מכל הרמות לעצב תוכן ויזואלי מרשים. בתחילה נתפסה קאנבה כ”פוטושופ להמונים”, אבל מהר מאוד הרחיבה את השירותים והמוצרים שלה והפכה לאלטרנטיבה רצינית במיוחד לכלים כמו פאוורפויינט (עיצוב מצגות), פוטושופ ואילוסטרייטור (עיצוב לפרינט) ולאחרונה גם לכלים ג’נרטיביים כמו מידג’רני או לאונרדו (שנתפסו כמסובכים ו”כבדים” למשתמש המתחיל).
מצד שני לאונרדו, שנוסדה רק בשנת 2022, כבר הספיקה לצבור למעלה מ-19 מיליון משתמשים רשומים ולייצר למעלה ממיליארד תמונות באמצעות הטכנולוגיה הג’נרטיבית שלה (בתחילת הדרך התבססה לאונרדו על מודלים בקוד פתוח של סטייבל דיפיוז’ן, אך השנה השיקה מודל ייחודי שפיתחה בעצמה – מודל פניקס, וכך החלה לפלס את דרכה כמובילת שוק עצמאית).
הרכישה מגיעה בעיתוי אסטרטגי עבור קאנבה, שמנסה להרחיב את יכולותיה בתחום הבינה המלאכותית היצירתית. בשנים האחרונות, קאנבה השקיעה משאבים רבים בפיתוח כלי AI, כולל Magic Studio שלה, המציע מגוון כלים מבוססי בינה מלאכותית ליצירת תוכן. הרכישה של Leonardo.ai צפויה להאיץ משמעותית את המאמצים הללו ולחזק את מעמדה של קאנבה בשוק התחרותי של כלי עיצוב ויצירה דיגיטליים. אין ספק שמבחינתה זו השקעה חכמה מאוד, שנותנת לה גישה לטכנולוגיות AI מהמתקדמות שיש היום בשוק.
שתי החברות הללו מייצגות את תעשיית הטכנולוגיה המתפתחת באוסטרליה, ובפרט את המיקוד הגובר בתחום הבינה המלאכותית והעיצוב הדיגיטלי. העובדה ששתיהן מבוססות באותה עיר – סידני – עשויה להקל על תהליך האינטגרציה לאחר הרכישה, מכיוון שיש להן רקע תרבותי ועסקי דומה.
היתרונות הטכנולוגיים
לאונרדו (Leonardo.ai) מביאה לשולחן טכנולוגיה מתקדמת בתחום הבינה המלאכותית היוצרת. החברה פיתחה מודל בסיס חדש בשם Phoenix, המציע יכולות מתקדמות ביצירת תמונות וסרטונים באמצעות טקסט. המודל מתהדר ביכולת גבוהה במיוחד להבין ולבצע הוראות מדויקות (קוהרנטיות), ליצור טקסט ומדויק בתוך תמונות (ג’ינרוט טקסט באנגלית בלבד), ולייצר נכסים ויזואליים מוכנים לשימוש בפעולה אחת. יתרון נוסף של פניקס, הוא היכולת לערוך את התמונות בעזרת ממשק טקסט דמוי מודל שפה – הנחיות מילוליות כמו “החלף את צבע החולצה מכחול לאדום” מקלות על השימוש בפלטפורמה ומייתרות את הצורך באינפיינטינג בממשק הקאנבס (ממש מורכב הרבה יותר שלא מתאים לכל אחד). תוכלו לקרוא עוד על המודל החדש והייחודי הזה כאן.
הטכנולוגיה של Leonardo.ai מאפשרת למשתמשים ליצור תמונות מקצועיות בסגנונות שונים, החל מפוטוריאליזם מרהיב ועד לסגנונות גרפיים ואמנותיים יותר כמו אנימה, עיצוב וקטורי או רישום ידני. המשתמשים יכולים להזין הנחיות פשוטות, לשרטט תמונות חדשות בעזרת AI ואפילו לאמן מודלים מותאמים אישית לפרויקטים ספציפיים.
שילוב הטכנולוגיה של Leonardo.ai עם הפלטפורמה הקיימת והאינטואיטיבית של קאנבה צפוי ליצור סינרגיה משמעותית. קאנבה מתכננת לשלב במהירות את הטכנולוגיה ואת מודל הבסיס Phoenix לתוך מוצרי Magic Studio הקיימים שלה, כולל מחולל המדיה Magic Media ליצירת תמונות וסרטונים.
ההשפעה על השוק
הרכישה של Leonardo.ai על ידי קאנבה צפויה להשפיע באופן דרמטי על שוק כלי העיצוב והיצירה הדיגיטליים וגם על שוק כלי ה-AI הג’נרטיביים. ראשית, היא מחזקת את מעמדה של קאנבה כמתחרה רצינית לחברות כמו Adobe, שגם היא משקיעה רבות בפיתוח כלי AI יצירתיים, בדגש על Firefly. שנית, היא מדגישה את החשיבות הגוברת של טכנולוגיות AI בתעשייה זו, ועשויה לדרבן חברות אחרות להשקיע יותר בתחום.
הרכישה גם מרחיבה את קהל היעד הפוטנציאלי של קאנבה. בעוד שקאנבה התמקדה בעבר בעיקר במשתמשים לא מקצועיים ובעסקים קטנים ובינוניים, הטכנולוגיה של Leonardo.ai עשויה למשוך גם מקצוענים יצירתיים ועסקים גדולים יותר, בדגש על יוצרי AI ומשתמשים כבדים. זה מתיישב עם המאמצים האחרונים של קאנבה להרחיב את בסיס הלקוחות העסקיים שלה, כאשר כיום היא משמשת אנשים ב-95% מחברות ה-Fortune 500.
השפעות על המשתמשים – האם זה הסוף של לאונרדו As we know it?
עבור המשתמשים הקיימים של קאנבה, הרכישה מבטיחה גישה לכלי AI מתקדמים יותר ליצירת תוכן ויזואלי. זה עשוי לאפשר למשתמשים ליצור תוכן מורכב ומרשים יותר בקלות רבה יותר, ולהרחיב את האפשרויות היצירתיות שלהם.
מצד שני, למשתמשים הקיימים של Leonardo.ai, קאנבה הבטיחה כי הפלטפורמה תמשיך לפעול כמוצר עצמאי, בדומה לאופן שבו טיפלה קאנבה ברכישה הקודמת שלה של חבילת התוכנות היצירתיות Affinity. זה אומר שהמשתמשים יוכלו להמשיך ליהנות מהכלים והתכונות שהם מכירים ואוהבים, תוך שהם נהנים מהיתרונות של השקעה מוגברת במחקר ופיתוח.
בהודעה רשמית באתר החברה, הדגישה לאונרדו את הדמיון בין שתי החברות, שנוסדו שתיהן בסידני ושחולקות חזון משותף לגבי יצירתיות ופוטנציאל הבינה המלאכותית. לדברי החברה, הרכישה תאפשר להם להאיץ את קצב הפיתוח של מוצרים ומודלים חדשים, תיתן לה גישה למשאבים גדולים הרבה יותר, ותאפשר לה להרחיב משמעותית את יכולות המחקר שלה. החברה הבטיחה למשתמשיה כי תמשיך לפעול כפלטפורמה עצמאית, תוך שמירה על הצוות והמשרדים הקיימים בצפון סידני. הם הדגישו שכל הכלים של לאונרדו ימשיכו להיות נגישים באותה פלטפורמה, עם אותן תוכניות ומחירים. בנוסף, Leonardo.ai צופה כי חלק מהתכונות שלה יופיעו גם בפלטפורמה של Canva, מה שיפתח את הכלים לקהל חדש של יוצרים.
בטווח הארוך, המשתמשים של שתי הפלטפורמות עשויים ליהנות מסינרגיה בין הטכנולוגיות. כאמור – סביר שבקרוב מאוד נראה שילוב של כלי AI של Leonardo.ai בתוך ממשק העיצוב של קאנבה, מה שיאפשר למשתמשים ליצור ולערוך תוכן AI בצורה חלקה, מהירה ויעילה הרבה יותר.
ההשפעה על התעשייה
הרכישה של Leonardo.ai על ידי קאנבה מסמנת מגמה רחבה יותר בתעשיית היצירה הדיגיטלית. ככל שכלי AI הופכים למתקדמים יותר, הם משנים את האופן שבו תוכן ויזואלי נוצר ומעובד. זה מעלה שאלות מעניינות לגבי עתיד היצירתיות והתפקיד של יוצרים אנושיים בעידן של AI. מצד אחד, כלים אלה מאפשרים ליותר אנשים ליצור תוכן ויזואלי איכותי, מה שיכול להוביל לדמוקרטיזציה של היצירה. מצד שני, יש חששות לגבי ההשפעה על מעצבים ואמנים מקצועיים, ועל האיכות והמקוריות של התוכן המיוצר.
קאנבה ו-Leonardo.ai מדגישים את הפוטנציאל של AI לתמוך ולהעצים יוצרים אנושיים, ולא להחליף אותם. הם רואים את הטכנולוגיה ככלי שיכול לשחרר יוצרים ממטלות שגרתיות ולאפשר להם להתמקד ביצירתיות ברמה גבוהה יותר.
תגובות השוק והתעשייה ומבט לעתיד
הרכישה של Leonardo.ai על ידי Canva עוררה עניין רב בתעשיית הטכנולוגיה והעיצוב הדיגיטלי. למרות שCanva היא חברה פרטית ואין לנו מידע על תנודות במחיר מניותיה, המהלך נתפס באופן כללי כצעד אסטרטגי משמעותי. הרכישה מדגישה את החשיבות הגוברת של טכנולוגיות בינה מלאכותית בתחום היצירה הדיגיטלית ומחזקת את מעמדה של Canva בשוק התחרותי של כלי עיצוב ויצירה.
בתעשייה יש ציפייה שהמיזוג יוביל לחדשנות מואצת, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית. אין ספר שהמהלך עשוי לשפר את יכולתה של Canva להתחרות עם חברות מובילות אחרות (כמו Adobe בזירת העיצוב וכמו Midjourney בזירת מחוללי התמונות). ההשפעה המדויקת של הרכישה על מעמדה של Canva בשוק ועל ביצועיה העסקיים תתברר רק בטווח הארוך יותר. אנחנו כמובן נהיה פה כדי לעקוב ולעדכן.
עם השלמת הרכישה, קאנבה ו-Leonardo.ai עומדות בפני אתגר משמעותי של אינטגרציה וחדשנות משותפת – זו לא משימה פשוטה כלל וכלל, שכן למרות נקודות ההשקה (המיקום הגיאוגרפי, המנטליות והזיקה ליצירה ואומנות), בסופו של יום מדובר על פלטפורמות עם ערכי מותג ופונקציונאליות שונים לגמרי. קאנבה הצהירה על כוונתה להשקיע משמעותית במחקר ופיתוח, עם דגש על הרחבת יכולות ה-AI שלה – בטווח הארוך יותר, שאיפת שתי החברות היא לפתח כלים חדשניים שישלבו את החוזקות של שתי החברות, מעבר לכלים הקיימים משני הצדדים. אחד האתגרים המרכזיים יהיה לשמור על האיזון בין חדשנות טכנולוגית לבין שימוש אתי ואחראי ב-AI (נושא שמעסיק משתמשים רבים, בדגש אל אלו שבאים מעולם העיצוב, ורואים בבינה מלאכותית כטכנולוגיה שנולדה בחטא). קאנבה תצטרך להתמודד עם סוגיות כמו הטיות אלגוריתמיות, פרטיות, וזכויות יוצרים בעידן של תוכן מבוסס AI.