תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
× Send

בינה מלאכותית ויופי אמיתי: תקני יופי בעידן ה-AI והשפעתם על נשים ודימוי גוף

קמפיין "יופי אמיתי" של דאב
תוכן עניינים

בתחילת אפריל 2024 חברת Dove פרסמה פרסומת חריגה בנוף הפרסומות שנהוגות בתעשיית הקוסמטיקה – הפרסמת הייתה חלק מקמפיין שמכונה “היופי האמיתי”, בו דאב מביאה מזה שנים רבות אל קדמת הבמה את אחת הבעיות המרכזיות שהפכה למרכזית בעידן הטכנולוגי שלנו: הסטנדרטים הלא-מציאותיים של יופי המופצים באמצעות בינה מלאכותית (AI) ורשתות חברתיות. בפרסומת זו Dove משתמשת בטכנולוגיה המתקדמת של בינה מלאכותית כדי לחשוף את ההשפעה ההרסנית של תופעת עיוות התמונות והציפיות הלא ריאליות שמכתיבים האלגוריתמים.

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

 

האם ה-AI מעודד תפיסת יופי מלאכותית

לפני הכל – צפו בפרסומת המרגשת והחשובה הזו.

 

 

הפרסומת של Dove נפתחת באמירה דרמטית המשקפת את השינויים הצפויים בעתיד הקרוב: “עד 2025, 90% מהתוכן המקוון ייווצר על ידי בינה מלאכותית.” אמירה זו חושפת מיד את האג’נדה של דאב בקמפיין המהפכני והחשוב הזה – ההשפעה הגדולה שיש לטכנולוגיה על עולם היופי. בינה מלאכותית כבר מסוגלת לשנות את המראה שלנו בכמה קליקים בלבד, ועבור רבים מהצופים, זהו תהליך יומיומי: תמונה פשוטה שעוברת שינויים מקצה לקצה, מציגה לנו עולם שבו יופי מושלם הוא הכרחי, אך למעשה – לא קיים.

 

החלק הראשון של הפרסומת מציג צעירה שמשתמשת בכלים מבוססי AI כדי “להפוך” את פניה לדמות אידיאלית – יפה, חסרת פגמים, אך בלתי מציאותית. זה מסר ברור לכך שתקני היופי המושלמים, שאנו רואים באינסטגרם ובפלטפורמות אחרות, אינם אמיתיים, אלא תוצר של טכנולוגיה מתקדמת. במקביל, הטקסטים והשירים ברקע מדגישים את התפיסות המסוכנות שהעולם הווירטואלי מציב.

 

למה מחוללי תמונות מתקשים לג’נרט אישה “רגילה”?

מחוללי תמונות מבוססי בינה מלאכותית מציגים הטיות משמעותיות בכל הנוגע לייצוג דימויים של נשים וגברים. כמעט בלתי אפשרי ליצור תמונה של אישה “רגילה” דרך הכלים הללו, גם אם המשתמש מבקש מפורשות לייצר דמות כזו. במקום זאת, יוצאת לרוב דמות נשית עם מראה מושלם, בהתאם לסטנדרטים כמעט בלתי אפשריים של יופי, בדומה למראה של דוגמניות. ומה לגבי ייצוגים מגדריים? גם כאשר נדרש למשל לייצר דמות של Nurse (אח/אחות בבית חולים), התוצאה כמעט תמיד תהיה אישה בתפקיד אחות, ולא גבר, מה שמחזק סטריאוטיפים מגדריים. כשמבקשים למשל לייצר תמונה של דוקטור, במקרים רבים התוצאה היא גבר רופא ולא אישה בתפקיד רופא.

 

האם בינה מלאכותית מוטה מגדרית?

האם בינה מלאכותית מוטה מגדרית?

 

הסיבה להטיות אלו נעוצה בתהליך האימון של המודלים הללו. הבינה המלאכותית נשענת על דאטה עצום שמקורו בבני אדם, ודאטה זה עצמו מוטה. המידע שהוזן למודלים מבוסס על תכנים שנאספו במשך עשורים מעולמות תעשיית היופי, הדוגמנות, הוליווד והמותגים הגדולים, אשר לאורך השנים יצרו מודל יופי בלתי אפשרי ומגביל. לכן, התוצאה שמפיקים מחוללי התמונות משקפת את ההטיות הללו, אשר כבר הופנמו בתודעה החברתית ובמאגרי המידע שמהם נבנו המודלים.

 

 

דימוי גוף וההשפעות החברתיות

הפרסומת עוסקת בעיקר בהשפעות שיש לסטנדרטים הלא מציאותיים הללו על דימוי הגוף של נשים, ובעיקר נערות צעירות. בנות רבות שואפות להיראות כמו הדמויות שהן רואות ברשתות החברתיות, מבלי להבין שהדמויות הללו עוברות שינויים ועריכות מרובות. כך נוצר פער עצום בין המציאות לבין הדימוי הדיגיטלי – פער שמוביל לתחושות של תסכול, חוסר ביטחון ודימוי גוף נמוך.

Dove משתמשת באותן טכנולוגיות כדי לחשוף את הצד האפל של המגמה הזו. בסצנות בפרסומת מוצגות עריכות ופעולות של השבחת תמונה, שכבה אחרי שכבה, עד שהיא נחשפת לבסוף כדימוי מעוות ולא אמיתי. המסר כאן הוא ברור: התמונות שאנו רואים ברשתות הן פעמים רבות הרחוקות ביותר מהמציאות, והן יוצרות תפיסות שווא על מהו יופי.

 

השפעת הבינה המלאכותית, הפרסומות ותעשיית הדוגמנות על דימוי היופי של נשים ונערות היא נושא מורכב ומשמעותי. תעשיית ה-AI משפיעה על תפיסת היופי בכמה אופנים חשובים. ראשית, היא מאפשרת יצירת תמונות מלאכותיות של נשים שנראות “מושלמות”, אך הן אינן קיימות במציאות. הדבר מייצר סטנדרטים בלתי אפשריים של יופי. השימוש בכלי AI לעריכת תמונות מאפשר יצירת מראה מושלם שאינו ניתן להשגה באופן טבעי. בנוסף, אלגוריתמים שמנהלים את הרשתות החברתיות מקדמים תמונות של נשים הנחשבות “יפות” לפי סטנדרטים תרבותיים מסוימים, מה שמחזק עוד יותר את הציפיות הבלתי מציאותיות. גם לפרסומות יש השפעה מכרעת על דימוי הגוף של נשים. החשיפה התמידית לדוגמניות רזות בפרסומות גורמת להגברת חוסר שביעות הרצון העצמי בקרב נשים רבות. הפרסומות מציגות לעתים קרובות סטנדרטים שאינם מציאותיים של יופי, מה שמוביל לירידה בביטחון העצמי ובתחושת הערך העצמי. 

 

תעשיית הדוגמנות משחקת אף היא תפקיד חשוב בעיצוב תפיסות היופי. הדוגמניות שמוצגות פעמים רבות כאידיאל יופי הן רזות מאוד, מה שיכול להוביל לחוסר שביעות רצון מהגוף אצל נשים רבות. המראה ה”מושלם” שנוצר בעזרת עריכה דיגיטלית מחזק את התחושה שהיופי הוא דבר בלתי מושג. יתרה מכך, הדוגמניות עצמן חוות לחץ לשמור על משקל נמוך מאוד, מה שמעביר מסר מסוכן לנערות ונשים צעירות, הרואות בהן דמות לחיקוי. כל זה קרה “בעולם הישן”, אבל “בעולם החדש” בו יש משפיעניות AI ודוגמניות AI, אידיאל יופי זה הופך לפחות “מציאותי” וליותר “מלאכותי”. הנשים שמקדמות מותגים ועסקים ברשתות החבריות כבר אינן נשים אמיתיות. הן נוצרות בכפוף לבריפים מדויקים של חברות פרסום ותאגידים (שלרוב נכתבים על ידי גברים), וקל לראות איך המצב מחמיר. ההשלכות של השפעות אלו הן חמורות. נשים רבות חוות ירידה בדימוי הגוף ובביטחון העצמי שלהן, וחלקן אף מפתחות הפרעות אכילה בניסיון להתאים את גופן לסטנדרטים הבלתי מציאותיים המוצגים להן. תחושת חוסר הערך העצמי גוברת, והלחץ לשנות את המראה באמצעים קיצוניים, כמו דיאטות קיצוניות או ניתוחים פלסטיים, הופך נפוץ יותר.

 

עם זאת, יש גם מגמות חיוביות בתעשייה שמבקשות לאתגר את הסטנדרטים הללו. 

 

מחויבות ל”Real Beauty”

בשנים האחרונות קמפיינים פרסומיים רבים החלו לקדם מגוון רחב של גופי נשים ויופי טבעי יותר. דוגמניות במידות גדולות מקבלות מקום גדול יותר בתקשורת, והמסר שהן מעבירות הוא מסר של קבלה עצמית. תנועות חברתיות רבות במדיה החברתית מעודדות את הציבור לקבל את הגוף כפי שהוא, ולהילחם בתפיסות היופי המסורתיות והמוגזמות. הקמפיין של דאב משתלב בתוך מגמה זו וזהו ללא ספק צעד בכיוון הנכון, במיוחד כאשר הוא מגיע מחברה כל כך מוכרת ומשפיעה. אין ספק שקמפיינים כאלה תורמים להגברת מודעות לבעיות דימוי גוף ולקידום מאמצים שמעודדים תפיסות יופי בריאות ומגוונות יותר. המגמה לכיוון קבלה עצמית וייצוג רחב יותר של יופי במגוון צורותיו מבשרת על שינוי חיובי שיכול לסייע לשיפור דימוי הגוף של נשים ונערות בעולם המודרני.

 

לדברי דאב, כבר יותר מ-20 שנה היא מובילה את המאבק כנגד תקני היופי הבלתי אפשריים, וכך גם בפרסומת הזו. “במשך 20 שנה, Dove מחויבת ליופי אמיתי“, נאמר בגאון בפרסומת. Dove מזכירה לצופים שהיא ממשיכה לקדם את המסר החיובי של אהבת הגוף כפי שהוא. בחלק הזה של הפרסומת, Dove מציגה קבוצה של נשים אמיתיות, בגילאים שונים, ממוצאים שונים ובעלי מראה ייחודי. כל אחת מהן מייצגת את היופי שלה בדרכה, תוך הדגשת המגוון והאינדיבידואליות שמכתיבים את המציאות שלנו, ולא את העולם הדיגיטלי המושלם, אך הלא אמיתי.

 

הפרסומת מסתיימת בשאלה פרובוקטיבית: “איזה סוג יופי אנחנו רוצים שבינה מלאכותית תלמד?” זוהי שאלה חשובה המפנה את תשומת הלב לצופים – האם אנחנו רוצים שתקני היופי שמופצים על ידי בינה מלאכותית יהיו מבוססים על עיוותים או על מציאות? Dove מאתגרת את המוסכמות הללו ומבקשת מהצופים לבחון מחדש את האופן שבו הם תופסים יופי במרחב הדיגיטלי. המסר הסופי, שלפיו Dove לעולם לא תשתמש בבינה מלאכותית כדי לעוות תמונות של נשים, הוא קריאה חשובה לפעולה. Dove מעודדת את הקהל להיאבק נגד התקנים הלא-ריאליים הללו ולחגוג את היופי האמיתי.

 

חוברת הנדסת פרומפטים ליצירת “יופי אמיתי”

החברה יצרה חוברת PDF מושקעת ומקיפה ובה מאגר פרומפטים שאמור לסייע ליוצרים לג’נרט תמונות של אנשים ונשים יותר “אמיתיים” ופחות “מושלמים”. בנימה אישית – מדובר ביוזמה לא פחות ממדהימה והיא כל כך חשובה! ממליץ לכם בחום לעיין בה ולהתנסות! להורדת החוברת לחצו כאן.

 

קמפיין #KeepBeautyReal של דאב

ההתגייסות של Dove לקמפיין #KeepBeautyReal מדגישה את הרצון של המותג להמשיך ולקדם סטנדרטים חיוביים לדימוי גוף. Dove לא רק מזהירה מפני הסכנות שבלמידת הבינה המלאכותית מתמונות מושלמות, אלא גם מציגה חזון לחברה בה יופי טבעי ומגוון יתקבל ויחגג. כחלק מהקמפיין, Dove גם חושפת את הכוח הגדול שיש לאלגוריתמים בעיצוב התפיסות שלנו, וקוראת לצופים להיות יותר ביקורתיים כלפי התוכן שהם צורכים. זו לא רק שאלה של יופי, אלא גם של ייצוג ושוויון.

 

הפרסומת הזו מהווה סמן נוסף בדיון הרחב יותר על ייצוג ודימוי עצמי בעידן הדיגיטלי. בעוד בינה מלאכותית יכולה להציע כלים לשיפור הדיוק והאיכות של תוכן ויזואלי, היא גם יכולה להוביל לעיוותים מסוכנים של יופי, שעלולים להשפיע על דימוי הגוף והבריאות הנפשית של הצופים. דאב מתמודדת עם אחד הנושאים החברתיים החשובים ביותר בעידן שלנו – תפקידו של היופי בעידן שבו תמונות מושלמות נוצרות באופן מלאכותי, ומציבה את עצמה כמותג שלא רק משווק מוצרים אלא גם מבקש לחולל שינוי חברתי משמעותי. מדובר בפרסומת שהיא גם קריאה לפעולה. היא לא רק חושפת את הסכנות שבשימוש לא אחראי בבינה מלאכותית ליצירת תמונות מושלמות, אלא גם מציעה אלטרנטיבה. יופי אמיתי הוא לא עיוות דיגיטלי, אלא משהו שמתבטא במגוון, אינדיבידואליות ואותנטיות. Dove ממשיכה לשמש קול מרכזי במאבק לקידום דימוי גוף חיובי, והיא עושה זאת הפעם עם טכנולוגיה שמטרתה לחשוף את הסכנות הטמונות בשימוש לא נכון באותה טכנולוגיה. הפרסומת, בשילוב עם הקמפיין #KeepBeautyReal, מציבה את Dove כמותג שמוביל את המאבק לטובת ייצוג שוויוני ואמיתי של נשים בעולם היופי, בעידן שבו רוב התוכן הוויזואלי כבר נוצר על ידי טכנולוגיה.

רוצים להתמקצע?

בואו ללמוד איתנו בינה מלאכותית בקורס המקיף, העשיר והמבוקש בשוק. הצטרפו לאלפים הרבים שכבר עברו את הקורסים והסדנאות שלנו. פרטים והרשמה באתר.

לקבלת הנחה במחיר הקורסים – הזינו את קוד הקופון LETSAI
הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של אביתר אדרי?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

תפריט נגישות

תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

בינה מלאכותית ויופי אמיתי: תקני יופי בעידן ה-AI והשפעתם על נשים ודימוי גוף