סם אלטמן מנפץ את הבועה: “כן, אנחנו בבועת AI, אבל זה הדבר האמיתי” בראיון למגזין הטכנולוגיה The Verge, מספק מנכ”ל OpenAI הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של מהפכת הבינה המלאכותית. הוא מודה בפה מלא שאנחנו בעיצומה של “בועה”, אך ממהר להבהיר מדוע זה לא צריך להדאיג אותנו. במקום זאת, הוא חושף אסטרטגיה מפתיעה ובוגרת יותר לבניית העתיד – כזו שמתמקדת ביעילות ולא רק בכוח גולמי.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
כמו בועת הדוט-קום
ההשוואה הראשונה שאלטמן שולף היא לבועת הדוט-קום של סוף שנות ה-90. רבים זוכרים את ההתלהבות המוגזמת, את ההשקעות האסטרונומיות בחברות ללא מודל עסקי ואת ההתרסקות שבאה אחריה. אך אלטמן מזכיר לנו את הלקח החשוב באמת מאותה תקופה: “למרות כל הטירוף, האינטרנט היה הדבר האמיתי”. ההייפ חלף, חברות נסגרו, אבל הטכנולוגיה עצמה נשארה ושינתה את העולם מהיסוד.
זו בדיוק הנקודה שלו לגבי AI. לדבריו, גם אם כרגע יש הערכות שווי מנופחות והשקעות שנראות חסרות פרופורציה, הבסיס הטכנולוגי איתן. הבינה המלאכותית, הוא טוען, היא מהפכה בסדר גודל של האינטרנט, אם לא יותר. הבועה, כשתתפוצץ, תשאיר אחריה את החברות והרעיונות החזקים באמת, ואלו ימשיכו לעצב את עתידנו.
המחסור במעבדים והשיעור החשוב ביעילות
אחד הגילויים המעניינים ביותר בראיון נוגע לאסטרטגיה מאחורי הדור הבא של מודלי השפה, ChatGPT-5. אלטמן חושף כי המחסור העולמי במעבדים גרפיים (GPUs), “השרירים” של עולם ה-AI, אילץ את OpenAI לחשוב אחרת. כאן נכנס המושג “אופטימיזציה של עלות ההסקה” (Inference).
כדי להבין זאת בשפה פשוטה, בואו נשתמש באנלוגיה של מכונית: אימון (Training), זהו תהליך בניית המנוע במפעל. זהו מאמץ הנדסי אדיר, חד-פעמי, שדורש המון אנרגיה ומשאבים כדי ליצור מנוע חזק ומתקדם. בעולם ה-AI, זהו השלב שבו המודל לומד מכל המידע באינטרנט.
הסקה (Inference), זה מה שקורה בכל פעם שאתם משתמשים במנוע. כל נסיעה, כל התנעה, כל לחיצה על דוושת הגז. בעולם ה-AI, זו כל שאלה שאתם שואלים את ChatGPT וכל תשובה שהוא מייצר עבורכם.
ה”דלק” של שני התהליכים הוא כוח המחשוב של ה-GPUs. הבעיה היא שה”דלק” הזה יקר מאוד וקשה להשגה.
המשמעות של AI יעיל יותר
בעבר, הגישה הייתה פשוט לבנות את ה”מנוע” הכי חזק שאפשר (“כוח עיבוד”), גם אם הוא “זולל דלק” בצורה מטורפת. אך כעת, בגלל המחסור, OpenAI שינו כיוון. במקום להתמקד רק בכוח, הם מתמקדים ביעילות. הם בונים “מנוע” חכם יותר, כזה שמסוגל לתת ביצועים מדהימים תוך צריכת “דלק” מינימלית עבור כל “נסיעה” (כלומר, כל תשובה לשאלה).
המשמעות היא ש-ChatGPT-5 מתוכנן להיות לא רק חכם יותר, אלא גם חסכוני וזול יותר להפעלה. זוהי גישה בוגרת ובת-קיימא, שמבטיחה שהטכנולוגיה תוכל להגיע ליותר אנשים בעלות נמוכה יותר.
טריליוני דולרים והתנצלות כנה
מלבד השינוי האסטרטגי, אלטמן חושף גם את סדר הגודל של החזון שלו. הוא צופה ש-OpenAI תשקיע “טריליוני דולרים” בשנים הקרובות בבניית מרכזי נתונים. הסיבה? לדבריו, לחברה כבר יש מודלים טובים וחזקים יותר ממה שהציבור מכיר, אך הם פשוט לא יכולים להפעיל אותם בקנה מידה רחב בגלל מגבלות התשתית הנוכחיות.
בצד האישי יותר, אלטמן מביע חרטה על החלטה עסקית אחת: ההחלטה הפתאומית להוציא משימוש גרסאות ישנות יותר של המודלים שלהם. משתמשים ומפתחים רבים שבנו יישומים על בסיס אותם מודלים נותרו אובדי עצות. “זו הייתה טעות,” הוא מודה, ומראה צד אנושי יותר של מנהיג טכנולוגי שלומד מניסיון. מאז כאמור, הוחזרו לשימוש כל מודלי הלגאסי.
להתמקד במה שחשוב
הראיון עם סם אלטמן מצייר תמונה מורכבת אך אופטימית. הוא קורא לכולנו – משקיעים, מפתחים ומשתמשים – להסתכל מעבר לבועה ולזהות את המהפכה האמיתית שמתרחשת. המסר שלו ברור: העתיד של הבינה המלאכותית לא ייבנה רק על ידי כוח עיבוד אינסופי, אלא על ידי פיתוח חכם, יעיל ובר-קיימא. בועות באות והולכות, אבל טכנולוגיה שמצליחה להפוך ליעילה ונגישה היא זו שנשארת כאן כדי לשנות את העולם.