22 מיליון צופים תוך 17 ימים, מקום ראשון באמזון פריים, ועונה שנייה בדרך. מאחורי House of David, הסדרה שמביאה את סיפור דוד המלך למסך, מסתתרת החלטה אחת נועזת – להשתמש בבינה מלאכותית כדי לייצר סצנות שהיו בלתי אפשריות תקציבית. העלות? 200 דולר בחודש. התוצאה? מהפכה של ממש בדרך שבה יוצרים תוכן טלוויזיוני.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
האתגר של ג’ון ארווין
הבמאי ג’ון ארווין מצא את עצמו מול אחת הדילמות הקלאסיות של יוצר עצמאי – איך להפיק סצנת פתיחה מרהיבה בלי לקרוס כלכלית. בפרק השישי של House of David הוא רצה להציג מלאך ענק עם כנפיים עצומות, גשם שוטף, עשן ורוח – כל האלמנטים שמעניקים תחושת מיתוס. אבל הפקה כזו בשיטות מסורתיות הייתה עולה 40 עד 60 אלף דולר לצילום בודד, מצריכה צוות של 20-30 אמנים וחמישה חודשי עבודה. לאולפן העצמאי שלו, Wonder Project, זו פשוט לא הייתה אפשרות. במקום לוותר, ארווין בחר לקחת סיכון ולהכניס את הבינה המלאכותית אל לב תהליך ההפקה.
איך עשו את זה?
הצוות של ארווין עבד עם מנוי Unlimited ל-Runway בעלות של 95 דולר לחודש, ובשילוב חמישה כלים נוספים – Midjourney, Magnific, Topaz, Kling ו-Unreal Engine, והוציא את כל זה לפועל בפחות מ-200 דולר בחודש. לשם השוואה, יום צילום מסורתי עם צוות אפקטים חזותיים עולה בין 10 ל-50 אלף דולר, ואמן VFX בכיר גובה 300 עד 1,500 דולר לשעה.
בזכות השילוב הזה, סצנה שהייתה אמורה לקחת חמישה חודשי עבודה הושלמה בתוך שבועיים בלבד. “הסצנה כולה מונעת בבינה מלאכותית כבסיס המרכזי,” הסביר ארווין. “הכלים האלה משתלבים מצוין עם תוכנות המסורתיות. בלי AI היינו צריכים לצלם במדבר או לבצע עבודת VFX בקנה מידה הוליוודי – שניהם מעבר לכל תקציב ריאלי שלנו.”
המספרים מדברים
במהלך שמונת פרקי העונה הראשונה – 432 דקות שידור בסך הכול – שולבו כלי הבינה המלאכותית ב-72 צילומים בלבד, ורק במקומות שבהם היה להם ערך אמיתי מבחינה יצירתית או תקציבית. לפי נתוני Runway, השימוש ב-AI חסך לאולפן חמישה חודשי עבודה של פוסט-פרודקשן, זמן שבאולפן רגיל היה נבלע בין צוותים, תיקונים ובדיקות אין-סופיות.
“הופתעתי עד כמה הסימולציות מדויקות,” אמר ארווין. “גשם, עשן, רוח, אפילו התנועה של נוצות על כנפי המלאך – הכלים האלה עשו זאת טוב יותר מכל מערכת VFX שעבדתי איתה בעבר.”
ההצלחה
House of David עלתה לאמזון פריים ב-27 בפברואר 2025 עם שלושת הפרקים הראשונים, ותוך 17 ימים בלבד צפו בה יותר מ-22 מיליון איש. עד אפריל, עם סיום העונה, היא כבר תפסה את המקום הראשון בפלטפורמה – הישג נדיר לסדרה עצמאית בהיקף כזה.
כדי להבין את גודל הפער, כדאי להשוות – הפקת Fallout עלתה 19.1 מיליון דולר לפרק, Citadel הגיעה ל-50 מיליון, ו-The Rings of Power שברה שיאים עם 58 מיליון דולר לפרק. לעומתם, House of David נוצרה בתקציב זעיר והצליחה להתחרות ביצירות הענק האלה בזכות שימוש חכם בטכנולוגיה.
אמזון, שזיהתה את הפוטנציאל, מיהרה לאשר עונה שנייה. הביקורות היו מעורבות – 71 אחוזים מהמבקרים העניקו לה ציון חיובי ב-Rotten Tomatoes (אחד מהמקורות המשפיעים ביותר בעולם להערכת סרטים וסדרות טלוויזיה), אבל הצופים היו הרבה יותר נלהבים, ו-90 אחוזים מהקהל דירגו את הסדרה כאחת מהאהובות של השנה.
הצד האפל של המהפכה
השימוש הגובר בבינה מלאכותית בתעשיית הבידור לא עבר בשקט. מחקר של הפדרל ריזרב בסנט לואיס שפורסם באוגוסט 2025 מצא כי תחומי המחשוב והאפקטים החזותיים חוו עלייה ניכרת באבטלה מאז 2022, בדיוק בתקופה שבה כלי ה-AI הפכו לנפוצים בהפקות טלוויזיה וקולנוע.
סקר נלווה חשף כי כ-30 אחוזים מהעובדים בתעשייה חוששים שהמשרות שלהם יוחלפו בטכנולוגיה. ובכל זאת, הנתונים המלאים מציירים תמונה מורכבת יותר: 91 אחוזים מהחברות שכבר משלבות בינה מלאכותית מתכננות לגייס עובדים חדשים במהלך 2025, ו-96 אחוזים מהן מדווחות שמיומנויות בתחום ה-AI מעניקות למועמדים יתרון ממשי.
במילים אחרות, האיום עלול להפוך להזדמנות למי שמוכן ללמוד לעבוד לצד המכונה, ולא במקומה.
בין אדם למכונה
“האתגר האמיתי,” אומר ג’ון ארווין, “הוא לגרום לסצנה להרגיש אנושית. הכלים עצמם מדהימים, אבל בלי עין אמנותית ותחושת אינטואיציה, התוצאה נשארת קרה ומכנית.”
טים מור, מנכ”ל Vū Technologies שליווה את ההפקה, מסכים: “מה שקרה כאן הוא קפיצת מדרגה לכל תעשיית הבידור. אנחנו רואים איך בינה מלאכותית מאפשרת לפרוץ גבולות שלא היה ניתן לגעת בהם קודם, אבל עדיין נדרשת הנוכחות האנושית שתהפוך את זה לסיפור שמרגישים.”
למי זה באמת מתאים
שילוב בינה מלאכותית בתהליך ההפקה מתאים בעיקר לאולפנים עצמאיים שעובדים עם תקציב של עד חצי מיליון דולר לפרק – שם כל דולר נמדד וכל יום צילום קובע. הכלים האלה מאפשרים להפוך מגבלות למשאבים – לבדוק רעיונות במהירות, לבנות סצנות מורכבות מבלי לשכור צוותים גדולים, ולהפיק עולמות של פנטזיה ומדע בדיוני שלא ניתן היה לממן בעבר.
יחד עם זאת, יש גבול ברור ליכולות של AI. הוא עדיין מתקשה בקלוז-אפים אנושיים, בעקביות מדויקת בין עשרות צילומים ובאנימציה עדינה של הבעות פנים. במילים אחרות, הוא מצוין ליצירת אווירה, תנועה ואפקטים כלליים, אבל כשנדרשת נשימה אנושית או דיוק רגשי, אין תחליף לאמן מאחורי המסך.
נקודת מפנה
House of David היא לא רק סדרה מצליחה, אלא נקודת מפנה. זו אחת ההפקות הראשונות ששילבו בינה מלאכותית בלב תהליך היצירה, והיא בוודאי לא תהיה האחרונה. האולפנים לומדים, היוצרים מסתגלים, והגבול שבין הוליווד לאולפנים העצמאיים הולך ונמחק.
בעבר השאלה הייתה האם להשתמש ב-AI. היום השאלה האמיתית היא איך – איך לעשות זאת באופן חכם, אתי ויצירתי. הטכנולוגיה כבר הוכיחה שהיא יכולה לחסוך חמישה חודשי עבודה וכ-90 אחוזים מהתקציב. אבל רעיון טוב, סיפור מרגש ודמות שחודרת ללב – את אלה שום אלגוריתם לא יכול להמציא.
העונה השנייה של House of David תשודר החודש (אוקטובר 2025) באמזון פריים.
כתיבת תגובה