מטא (Meta), הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם ו־WhatsApp, ממשיכה להשקיע בתחום החומרה הלבישה עם עדכון משמעותי למשקפי הבינה המלאכותית שלה – Ray-Ban Meta ו-Oakley Meta HSTN.
העדכון החדש, תחת גרסה 21 (v21), מציג יכולות מתקדמות בשני תחומים מרכזיים: שיפור משמעותי בהבנת שיחות בסביבות רועשות, ושילוב יוצא דופן של חוויית מוזיקה מותאמת בזמן אמת דרך שיתוף פעולה עם שירות הסטרימינג Spotify.
שיחה טבעית גם כשהסביבה רועשת
אחד האתגרים המרכזיים במכשירי אודיו חכמים הוא הקליטה המדויקת של קול הדובר, במיוחד במקומות רועשים או הומי אדם. מטא מנסה לפתור את הבעיה הזו עם פיצ’ר חדש שנקרא Conversation Focus. הפיצ’ר משתמש ברמקולים הפתוחים המובנים במשקפיים כדי לבודד את קולו של האדם עמו המשתמש משוחח ולהגביר אותו על פני רעשי הרקע.
באמצעות אלגוריתמים של בינה מלאכותית, המשקפיים מזהים מי הדובר הקרוב ביותר, ומוודאים שהשמע שמועבר לאוזני המשתמש ממוקד באותו קול. המשמעות היא שיחה טבעית ונוחה הרבה יותר, גם במקומות כמו בתי קפה, רכבת או רחוב סואן. זוהי אחת הפעמים הראשונות שבהם נראה פיצ’ר כזה מוטמע בתוך מוצר לביש מסחרי, ולא כחלק מאוזניות או רמקולים חיצוניים.
מוזיקה שמבינה את הסביבה
אבל הפיצ’ר המסקרן ביותר בעדכון החדש הוא דווקא בתחום הבידור: שילוב חכם עם Spotify, שמאפשר הפעלת מוזיקה רלוונטית על בסיס מה שהמשתמש רואה.
המשקפיים, שמשולבים עם מצלמה ובינה מלאכותית ויזואלית, מאפשרים כעת למשתמש לומר: “Hey Meta, play music for what I’m looking at”, והמערכת תזהה את האובייקטים או ההקשר החזותי – ותבחר שיר מותאם אוטומטית.
כך לדוגמה, אם המשתמש מביט בעץ חג מולד, המשקפיים עשויים להשמיע שיר חורפי מוכר. אם הוא מתבונן בשקיעה, ייתכן שתתנגן מוזיקה רגועה שתואמת את האווירה. מדובר בשלב חדש בשילוב בין חיישני ראייה ממוחשבת (computer vision) לבין חוויות סאונד מותאמות אישית – לא לפי ז’אנר או אמנים מועדפים, אלא לפי ההקשר של הרגע עצמו.
על גבול המדע הבדיוני
החיבור בין Meta AI ל־Spotify מביא לראשונה לשוק הצרכני תצוגת יכולת של מה שבעבר נשמע כמדע בדיוני. מעבר להפעלה קולית פשוטה של שירים, מדובר במערכת שיודעת לזהות את הסצנה החזותית שמול המשתמש, לפענח אותה ולהתאים לה פס-קול.
לטענת מטא, הפיתוח הזה יכול להתאים לא רק לשימושים פרטיים, אלא גם ליישומים עתידיים בתחום בריאות הנפש, סיוע באימון מנטלי, או פשוט כדי לייצר רגעים מרגשים ביום־יום. אין צורך להפעיל את הפלאפון או לבחור שיר, המשקפיים פשוט “חושבים איתך”.
מתי זה זמין?
העדכון החדש מופץ בימים אלו למשתמשי תוכנית ה־Early Access של מטא בארצות הברית ובקנדה. לא פורסם תאריך מדויק להשקה גלובלית, אך מטא הדגישה כי מדובר ב”עדכון מתגלגל” שיגיע לשאר המשתמשים בהמשך החודשים הקרובים.
גם משקפי Ray-Ban Meta וגם Oakley Meta HSTN יתמכו בעדכון, והוא יתבצע דרך אפליקציית Meta View, ללא צורך ברכישת חומרה חדשה.
חוויית לבישה שמתקדמת צעד נוסף
החזון של מטא למשקפיים חכמים מבוסס על תפיסה שבה המכשיר הלביש הוא יותר מאביזר גאדג’ט – הוא חלק בלתי נפרד מהאינטראקציה שלנו עם העולם. עם פיצ’רים כמו צילום מהיר, שידור חי לרשתות החברתיות, גישה לקונטקסט חזותי ושילוב AI חכם, נראה כי מטא מציבה את עצמה בחזית שוק המשקפיים החכמים – תחום שנמצא במרוץ מול ענקיות כמו אפל, סמסונג ו־Snap.
אז מה דעתנו? העדכון הזה הוא לגמרי הצצה לעתיד, שבו הטכנולוגיה לא רק מגיבה לנו – אלא גם מבינה אותנו.






