גם לכם נמאס להגיע למקדונלד’ס רק כדי לגלות שמכונת הגלידה מקולקלת שוב? נראה שענקית המזון המהיר מבינה את התסכול של הלקוחות ועושה צעדים משמעותיים כדי לפתור את הבעיה. מקדונלד’ס החלה ביוזמה חדשנית להטמעת טכנולוגיית בינה מלאכותית ב-43,000 מסעדותיה ברחבי העולם. המטרה? לשפר את חוויית הלקוחות והעובדים באמצעות פתרונות טכנולוגיים מתקדמים. כפי שדווח ב-Wall Street Journal, החברה משקיעה מיליארדים בשדרוג מערכותיה, במטרה לקצר זמני המתנה, לייעל את תהליך ההזמנות ולהבטיח שאותה מכונת גלידה מפורסמת תהיה זמינה בדיוק כשמתחשק לכם McFlurry.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
קצת רקע
מקדונלדס, שנוסדה בשנת 1940 על ידי האחים ריצ’רד ומוריס מקדונלד, התפתחה להיות רשת המסעדות הגדולה בעולם מבחינת הכנסות. נכון לשנת 2025, ההכנסות של מקדונלדס הגיעו ל-26.77 מיליארד דולר, עלייה של 3.27% לעומת 25.92 מיליארד דולר בשנת 2024. החברה מעסיקה כ-205,000 עובדים ברחבי העולם ומפעילה יותר מ-41,000 מסעדות בלמעלה מ-100 מדינות.
מקדונלד’ס החליפה את IBM בגוגל כשותפה טכנולוגית המרכזית שלה, מהלך המסמן שינוי אסטרטגי משמעותי בגישה הדיגיטלית של הענקית. שותפות זו מתרחשת בזמן שהחברה ממשיכה להרחיב את נוכחותה העולמית, כאשר ארצות הברית מובילה עם 13,622 סניפים, אחריה יפן עם 2,975 סניפים וסין עם 2,700 סניפים. המהלך האסטרטגי מגיע לאחר שהמכירות הגלובליות של מקדונלדס עברו את רף ה-130 מיליארד דולר בשנת 2024, כשתוכנית הנאמנות שלה לבדה הגיעה לכ-30 מיליארד דולר, גידול של 30%, עם יותר מ-175 מיליון משתמשים פעילים ב-60 שווקים.
החברה מתכננת להרחיב את פעילותה באופן משמעותי עם פתיחת 10,000 מסעדות חדשות עד שנת 2027, מה שיביא את המספר הכולל ל-50,000 מסעדות ויהווה את “תקופת הצמיחה המהירה ביותר בהיסטוריה של המותג”.
למה מקדונלד’ס זקוקה למהפכה טכנולוגית?
“המסעדות שלנו יכולות להיות מקום מלחיץ מאוד”, מסביר בריאן רייס (Brian Rice), מנהל מערכות המידע של הענקית משיקגו. “יש לנו לקוחות בדלפק, לקוחות בדרייב-אין, שליחים שמגיעים לאיסוף הזמנות, ומשלוחים בצד הכביש. זה המון להתמודד איתו עבור הצוות שלנו”.
ההשקעות הטכנולוגיות מגיעות בזמן קריטי עבור מקדונלד’ס, שהמכירות שלה בארה”ב היו איטיות בתחילת השנה – תופעה המשקפת האטה רחבה יותר בתעשיית המזון המהיר. הרשת מקווה שחוויה משופרת בעזרת טכנולוגיה תעזור לה להגדיל את מספר לקוחות המועדון הנאמנים מ-175 מיליון ל-250 מיליון עד 2027.
איך הבינה המלאכותית משנה את מקדונלד’ס?
ציוד מטבח מחובר לאינטרנט
מקדונלד’ס שכרה את שירותי Google Cloud בסוף 2023 כדי להביא יותר כוח מחשוב לכל מסעדה. המערכת, הידועה כ-“מחשוב קצה” (edge computing), מאפשרת עיבוד וניתוח נתונים במקום, ללא צורך בשליחתם לענן. הספקים החלו להתקין חיישנים על ציוד המטבח – כולל מכונות הטיגון ומכונות הגלידה הידועות לשמצה – שיזינו נתונים למערכת המחשוב ויעניקו לזכיינים תמונה בזמן אמת על תפקוד המסעדות. הבינה המלאכותית יכולה לנתח את הנתונים הללו ולזהות סימנים מוקדמים לבעיות תחזוקה. “אם נוכל לטפל בבעיות אלה באופן יזום לפני שהן מתרחשות, זה יבטיח פעילות חלקה יותר בעתיד”, הוסיף רייס.
ראייה ממוחשבת לדיוק בהזמנות
החברה בוחנת גם שימוש בראייה ממוחשבת, צורה של בינה מלאכותית שעומדת מאחורי זיהוי פנים, במצלמות המותקנות בחנויות כדי לוודא שההזמנות מדויקות לפני שהן נמסרות ללקוחות.
מנהל וירטואלי מבוסס בינה מלאכותית
מקדונלד’ס מתכננת ליצור “מנהל וירטואלי מבוסס בינה מלאכותית יצרנית” שיטפל במשימות אדמיניסטרטיביות כמו תזמון משמרות עבור המנהלים. ענקיות מזון מהיר אחרות כמו פיצה האט וטאקו בל כבר בוחנות יכולות דומות.
שירות דרייב-אין חכם
מקדונלד’ס עובדת גם על שימוש בבינה מלאכותית קולית בחלונות הדרייב-אין. החברה מנסה טכנולוגיות של דרייב-אין מופעל קולית ומטגנות רובוטיות כבר משנת 2019.
אתגרים חברתיים וסוגיות אתיות
המהפכה הטכנולוגית של מקדונלד’ס מעלה שאלות אתיות וחברתיות משמעותיות שראוי לדון בהן. ראשית, קיים חשש אמיתי לגבי השפעת האוטומציה על תעסוקה – האם הטמעת בינה מלאכותית תוביל לאובדן משרות בענף שמספק תעסוקה למיליוני עובדים בשכר נמוך ברחבי העולם? לפי הערכות הפורום הכלכלי העולמי, בינה מלאכותית ואוטומציה עלולות לדחוק עד 92 מיליון משרות ברחבי העולם עד 2030, כאשר ענפי הקמעונאות ושירותי המזון נמצאים בין המושפעים ביותר.
סוגיה אתית נוספת נוגעת לפרטיות המידע – השימוש בנתוני לקוחות לצורך התאמה אישית של תפריטים והצעות מעלה חששות לגבי אבטחת מידע ופרטיות, במיוחד כאשר מקדונלד’ס מתכננת לנצל את נתוני הלקוחות והבינה המלאכותית כדי להציע מבצעים מותאמים אישית, כמו הצעות McFlurry בימים חמים על בסיס היסטוריית הרכישות.
יש גם דאגה לגבי “דה-פרסונליזציה” של חוויית הלקוח, כאשר אינטראקציות אנושיות מוחלפות במערכות אוטומטיות. מחקרים מראים שהאלמנט האנושי נותר חיוני בהיבטים רבים של שירות לקוחות, במיוחד במצבים בהם ללקוחות יש צרכים מורכבים או דרישה לתשומת לב אישית. בנוסף, קיימת סכנה של הטיה אלגוריתמית – מערכות בינה מלאכותית עלולות לשכפל דפוסים מפלים הקיימים בנתונים שעליהם הן מאומנות, מה שעלול להוביל לתוצאות לא הוגנות. האיזון בין יעילות טכנולוגית לבין ערכים אנושיים יהיה המפתח להצלחה אמיתית של מהפכה זו.
לסיכום
הבינה המלאכותית מאפשרת למקדונלד’ס להתאים את המבצעים וההצעות שלה באופן אישי, תוך ניתוח נתוני לקוחות והיסטוריית רכישות, ואפילו לשלב נתוני מזג אוויר. כפי שהסביר בריאן רייס, “לקוח שאנחנו יודעים שאוהב את הממתקים שלנו יכול לקבל הצעה דרך האפליקציה לגלידה (McFlurry) ביום קיץ חם”. שיתוף הפעולה האסטרטגי עם Google Cloud, שהחליפה את IBM כשותפה הטכנולוגית המרכזית, מדגים כיצד אפילו תעשיות מסורתיות כמו מזון מהיר מאמצות טכנולוגיות מתקדמות לשיפור היעילות והעשרת חוויית הלקוח. מהפכה טכנולוגית זו, המשלבת מחשוב קצה, ציוד מטבח מחובר לאינטרנט וניטור מערכות בזמן אמת, מבטיחה לא רק שירות מהיר ויעיל יותר, אלא גם פתרון לבעיות תחזוקה מתמשכות, כולל אותן מכונות גלידה ידועות לשמצה.