בוובינר האחרון של LetsAI והוצאה לאור “בני גורן” למורים למתמטיקה, הצגתי לצד אביתר אדרי, כיצד כל מורה, אפילו מי שלא כתב שורת קוד אחת בחייו, יכול לשלב בכיתה “עוזר דיגיטלי חכם”, הפועל מסביב לשעון ומעניק לתלמידים חוויה לימודית מותאמת אישית. או לחלופין – לבנות כלי עזר ואפליקציות שמעודדים למידה אקטיבית בכתה. במיוחד בימים מורכבים אלו, חשיבות ההסתייעות בבינה מלאכותית לגישור פערים, לתמיכה מקצועית ולהנגשת “מורים פרטיים מבוססי AI” לכל תלמיד, הופכת להיות משימה לאומית! ובימים רגילים, אותם כלים בדיוק יכולים לסייע למורים באשר הם – לא רק מורים למתמטיקה – לשפר את איכות ורמת ההוראה בכתה, ומנגד – להשאיר למורה את המשימה החשובה ביותר: להדריך, לעורר השראה ולהוביל לחשיבה ברמה הגבוהה ביותר.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
הקלטת הוובינר
לפני הכל, מוזמנים לצפות בהקלטת הוובינר, בה חשפנו שיטות רבות לשימוש ב-AI בהוראת המתמטיקה. צפייה חובה! סמכו עלינו…
בנוסף, השיח במהלך הוובינר על שילוב בינה מלאכותית בחינוך בכלל ובמתמטיקה בפרט, חשף מספר תובנות פדגוגיות משמעותיות, אשר יכולות לשנות באופן עמוק את הדרך שבה אנו מלמדים.
לפרטים וסילבוס על קורס ה-AI שלנו למורים, לחצו פה.
אינטליגנציה מלאכותית כאמצעי לשוויון הזדמנויות
כלי AI נגישים כמו ג’מיניי למשל (Gemini), מציעים פוטנציאל אדיר לקידום שוויון בחינוך. בעזרת כלים אלה, תלמיד בפריפריה יכול לזכות בסיוע אישי המקביל לשירותיו של מורה פרטי ממרכז מצוינות. היכולת של תלמידים לקבל הדרכה פרטנית ואיכותית כבר אינה מותנית במיקומם הגיאוגרפי או במצבם הכלכלי. חשוב להקפיד לעבוד עם מודל שמסוגל להתמודד עם משימות מתמטיות, כמו Gemini 2.5 pro, שזמין גם בחבילה החינמית.
הגברת יעילות של שיעור הפוך (Flipped Classroom)
שיטת “השיעור ההפוך“, שמטרתה להעביר את החלק המעשי (התנסות בתרגול פתרון שאלות בגרות במתמטיקה) לעבודה עצמית בכתה, או אפילו לבית (חשוב במיוחד בימים אלו), מסייע להפוך את הכתה או הסלון למרחב לעבודה מעשית ולהתנסות. במקום הרצאות ארוכות, התלמידים עוברים מבוא קצר בלבד, ואז ניגשים לעבודה מעשית עם כלים כמו Gemini החינמי, או במידה ויש להם מנוי בתשלום – עם מודלי ריזונינג כמו o3 של ChatGPT, בזמן שהמורה פנוי להדרכה פרטנית ולאיתור קשיים בזמן אמת, או לסיוע מרחוק.
למידה פעילה ויצירתית בעזרת AI
כאשר התלמידים מפתחים בעצמם משחקים או אפליקציות, הם נאלצים להתמודד לעומק עם החומר הלימודי. ההבנה של מושגים כמו הסתברות או גיאומטריה הופכת להיות משמעותית יותר, כאשר התלמידים נדרשים להשתמש בידע שלהם בצורה פעילה ויצירתית. זו למידה אפקטיבית ומעמיקה הרבה יותר מאשר זכירת נוסחאות בלבד. אפשר לתת להם לחקור נושא מסוים בעזרת פרפלקסיטי או NotebookLM החינמיים, להכין מצגות עם Gamma, או אפילו לבנות אפליקציות בקליק עם Canva Code או Perplexity Labs (שני הכלים האחרונים מצריכים מנוי בתשלום או מנוי Edu).
האחריות האנושית בעבודה עם AI
חשוב להדגיש כי כל תוצר של AI הוא בגדר טיוטה בלבד. הפיקוח האנושי נותר הכרחי בכל שלב בתהליך – החל מבדיקת תקינות נוסחאות, דרך התאמת הטקסט לעברית ולכיוון מימין לשמאל (RTL), ועד לאישור הסופי. תפקיד המורה הוא להיות המבקר, המפקח והמאשר הסופי של כל פעילות בכיתה.
צעדים מעשיים לשילוב AI כבר מחר בבוקר
הנה כמה צעדים פשוטים וקלים ליישום, שתוכלו להתחיל לבצע כבר למחרת:
לחצו על התמונה כדי להגדיל>>
דשבורד הכנה למבחן עם פרפלקסיטי (Perplexity)
צרו במהירות דשבורד קצר עם נושא החזרה לשיעור הבא באמצעות Perplexity Labs. שתפו אותו דרך הקבוצה בוואטסאפ הכיתתי כדי שהתלמידים יוכלו להתכונן מראש. אל תשכחו לציין לפרפלקסיטי מה הנושאים למבחן ולכוון אותו.
יצירת שיעור אינטראקטיבי בקאנבה (Canva)
צרו לתלמידים שלכם אפליקציות, סימולציות וכלי עזר, למשל – שיעור על הסתברות בהטלת מטבעות או קוביות דיגיטליים. לאחר מכן, שתפו את האפליקציה באמצעות קוד QR, כך שהתלמידים יוכלו לגשת אליה בקלות מהטלפונים שלהם.
מינוי “שגרירי AI”
הקצו תלמיד אחד בכל קבוצה קטנה להיות “שגריר AI”. תלמיד זה יאסוף ויחפש טריקים ויישומים חדשים לשימוש ב-AI, ויציג אותם בפני הכיתה אחת למספר שיעורים, בתחילת השיעור.
כיצד AI משנה את לימודי המתמטיקה?
מתמטיקה תמיד היתה תחום הדורש אימונים חוזרים, תרגולים מדויקים ומשמעת גבוהה. אולם, ב-2025, עבודה טכנית וחזרתית כבר אינה חייבת להיות מוטלת על המורה או על התלמידים – זו בדיוק העבודה שאפשר להשאיר למכונה. היכולת להתמקד בהבנה מעמיקה, חשיבה יצירתית והעצמת התלמידים הופכת למשימה המרכזית של המורים.
הזדמנות זו היא לא רק בשינוי דפוסי הלימוד, אלא בשינוי הגישה החינוכית כולה – מעבודה טכנית יבשה להנדסה של ידע אמיתי, התנסות ולמידה אקטיבית שמעודדת סקרנות וחשיבה מחוץ לקופסה – וכל אלו לצד שימוש בטכנולוגיה הכי מתקדמת על כדוה”א.