קינה בלחיצת כפתור: חשבתם שדוד המלך כתב את הקינה המפורסמת על יהונתן בעצמו? תחשבו שוב! בפרק חדש של “היהודים באים” התברר שמאחורי כל מלך גדול (ודומע) מסתתרת טכנולוגיה אלוהית מתקדמת ובינה מלאכותית שיודעת לכתוב קינות קורעות לב יותר מכל משורר אנושי.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
קרדיט לתמונה ולסרטון: כאן 11, “היהודים באים” (עונה 6, פרק 4)
מי באמת עומד מאחורי הקינה המפורסמת?
בפרק חדש ומשעשע במיוחד של “היהודים באים” (עונה 6, פרק 4) נחשף סוד אפל מאחורי “קינת דוד” המפורסמת. מתברר שהמלך האגדי רחוק מלהיות שבור לב על מות שאול ויהונתן, וככל הנראה נעזר בטכנולוגיה אלוהית מתקדמת – לא אחרת מהבינה המלאכותית – כדי לכתוב את הקינה קורעת הלב.
דוד, בגילומו של יוסי מרשק, נראה מיואש. הוא רוצה לכתוב קינה על מותו של יהונתן אך התוצרים שלו לא מאוד מרשימים (בלשון המעטה). הוא מבקש את עזרתו של הכהן הגדול אביתר, בגילומו של יניב ביטון האגדי, שלא מבין מה הלחץ. כאן נכנסת לתמונה הטכנולוגיה המהפכנית – מכונה אלוהית זוהרת ומתקדמת, עשויה עץ ואורות, שאותה מתפעל הכהן הגדול בעזרת אבני החושן המשמשות כמקלדת.
הכול מתחיל ונגמר בהנדסת פרומפטים
אביתר, בתפקיד המפעיל הטכנולוגי, מקליד מילות מפתח כמו “צבי”, “במות”, ודואג להדגיש שיהונתן היה חובב “חלל” מושבע. המכונה מתחילה לפעול וכעבור מספר שניות מגיחה מהצד השני הקינה המפורסמת – “קינת דוד”.
הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל, עַל-בָּמוֹתֶיךָ חָלָל: אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים
“נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי, מֵאַהֲבַת נָשִׁים”, קורא דוד בקול, פניו מתכווצות. הוא ואביתר מסכימים שמדובר בגליץ’ ובהזיות של המכונה (ממש כמו מודלי השפה הגדולים שנהנים להמציא מעשיות). דוד לא יכול להסתיר את התפעלותו מהטקסט המרשים.
מדובר בעוד מערכון משובח של סדרת קאלט שכל המחמאות יעשו עימה עוול. הוא מצחיק, מקורי, שנון ומנהל דו־שיח מעבר לזמן עם המציאות העכשווית שלנו. הדינמיקה המושלמת בין שני השחקנים, יניב ביטון ויוסי מרשק, מוכרת את הסצנה ומוסיפה לביקורת הסמויה על טרנד ה־AI, על ההתמכרות לצ’טבוטים ג’נרטיביים ומודלי שפה גדולים ועל המגבלות של טכנולוגיות אלו. “היהודים באים” מוכיחה שוב שהיא לא רק סדרה קומית מבריקה אלא גם כזו שיודעת לשקף לנו את עצמנו, גם אם זה דרך מראה עתיקה (וסטירית) של מלכים, כהנים ובינה מלאכותית אלוהית.