בואו נדמיין שיעור היסטוריה שבו המורה מדבר על תקופת הרנסאנס והאמנות באותה תקופה. במקום לתאר במילים את הציורים המפורסמים של אותה תקופה, לפתע הציורים עצמם מתחילים להופיע על הלוח כאילו בקסם. מונה ליזה של דה וינצ’י, העלמה עם הפנינה של ורמיר ועוד יצירות מופת – כולן מופיעות מול התלמידים כאילו יצאו ישירות מהמוזיאון אל הלוח.
אבל לפני הכל – הישארו מעודכנים! הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון, חידוש או מידע על כלי חדש שיוצא…
מחולל תמונות בחינוך
זה נשמע כמו פנטזיה, אבל זו בדיוק האפשרות שמחוללי תמונות מבוססי בינה מלאכותית פותחים בפנינו. מחקרים מראים שתלמידים לומדים טוב יותר כאשר החומר הנלמד מומחש באופן חזותי ואינטראקטיבי. כלים כגון מחוללי תמונות יכולים להפוך כל נושא לימודי לסיפור מרתק, ולעורר את סקרנותם והתלהבותם של התלמידים.
האפשרויות הן אינסופיות: בשיעור ספרות ניתן ליצור תמונות של דמויות ומקומות מהסיפורים שקוראים, בשיעור מדעים ניתן להמחיש תופעות פיזיקליות מורכבות, ובשיעור מתמטיקה ניתן לראות נוסחאות הופכות לגרפים ותרשימים מוחשיים.
בואו נראה איך זה עובד.
דוגמה 1: מסע בזמן דרך רצועת קומיקס
המשימה: פרויקט “מסע בזמן דרך רצועת קומיקס” מאפשר לתלמידים ליצור באופן יצירתי רצועת קומיקס המשלבת דמויות ואלמנטים מתקופות שונות בהיסטוריה. הפרויקט מעודד חשיבה יצירתית, שילוב ידע היסטורי וספרותי, ופיתוח מיומנויות תקשורתיות.
תהליך העבודה: התלמידים בוחרים דמויות היסטוריות או ספרותיות מתקופות שונות שהם מעוניינים לשלב ברצועת הקומיקס. בעזרת מחולל תמונות מבוסס בינה מלאכותית הם יוצרים תמונות של הדמויות.
לאחר מכן הם מוסיפים את התמונות לתוכנת מצגת וכותבים דיאלוגים בין הדמויות תוך שימוש בידע ההיסטורי והספרותי שלהם. הם מוסיפים בועות דיבור עם הדיאלוגים לתמונות.
הצגה ומשוב: התלמידים מציגים את רצועות הקומיקס שיצרו בפני הכיתה ומסבירים את הרעיונות והבחירות שעמדו מאחורי היצירה. המורה והתלמידים נותנים משוב על היצירתיות, השימוש בידע רלוונטי ואיכות הדיאלוגים והתקשורת בין הדמויות.
רעיון לתוצר: נניח, למשל, שנבחר את קלאופטרה ממצרים העתיקה, רובינסון קרוזו מהספרות הקלאסית, ואישה אסטרונאוט מהעתיד. רצועת הקומיקס תציג את שלוש הדמויות האלו יושבות סביב שולחן בסצנה שמשלבת אלמנטים מכל תקופה, כמו פירמידות, ספינת מעבורת, ואי נידח. הן ידברו זו עם זו בדיאלוג שמשלב רעיונות מתקופותיהן.
דוגמה 2: סיום חלופי
צרו סיום חלופי .טוויסט נהדר בהיסטוריה. מה אם דמות בסיפור בחרה בדרך אחרת? מה אם מישהו בהיסטוריה עשה משהו אחר לגמרי? בקשו ממחולל תמונות בינה מלאכותית תמונה של איך זה ייראה.
רעיון לתוצר: סיום חלופי בהיסטוריה: ניל ארמסטרונג מחליט לא לצאת מהחללית על הירח
בסיום חלופי זה, ניל ארמסטרונג, האסטרונאוט המפורסם, מחליט ברגע האחרון לא לצאת מהחללית ‘אפולו 11’ כשהיא נחתה על הירח. במקום להיות האדם הראשון שדרך על הירח, הוא בוחר לשאת אחריות על בטיחות המשימה ולהישאר בתוך החללית, מעביר את ההזדמנות לבאז אלדרין, שהופך להיות האדם הראשון שדרך על הירח.
התמונה יכולה לשמש כנקודת מוצא לדיון בכיתה על השפעת החלטות אישיות על ועל המשמעות של להיות “הראשון” במשהו.
מילות סיכום
מחוללי תמונות מאפשרים גם למידה אישית ומותאמת – כל תלמיד יכול להשתמש בכלי בדרך הייחודית לו, לפי סגנון הלמידה שלו. זוהי טכנולוגיה מרתקת שיכולה לחולל שינוי אמיתי בחוויית הלמידה של התלמידים, ולהפוך כל שיעור להרפתקה יצירתית ומעוררת השראה.
סדנת AI למורים ואנשי חינוך
הצטרפו לסדנה ייעודית וממוקדת לצרכים ולשימושים של מורים, אנשי חינוך ועובדי הוראה שרוצים לשלב AI בחינוך והוראה. הסדנה בהיקף של כ-15 שעות אקדמאיות כוללת 3 סדנאות עומק בלייב זום, 8 תכני הרחבה והעשרה, מבחנים ומשימות תרגול. היא תיתן לכם את הכלים והידע שיאפשרו לכם ליצור סביבה לימודית וחינוכית מתקדמת, בעידן החדש, תוך שימוש בבינה מלאכותית ובמגוון של כלי AI ומתודות חינוכיות.