לקראת סיום השנה, ארגונים רבים מתמקדים בתהליכי הערכה ומשוב, המהווים חלק קריטי בניהול המשאב האנושי. תהליכי הערכת ביצועים ומתן משוב הם בין התהליכים הקריטיים ביותר בארגון. הם קובעים לא רק את שביעות רצון העובדים והמנהלים, אלא גם את היכולת להציב יעדים אסטרטגיים ולעודד צמיחה אישית ומקצועית. לעיתים קרובות הם גם משפיעים באופן ישיר על תהליכי שכר ותגמולים.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
בינה מלאכותית ככלי מתקדם לניהול הערכת ביצועים ומשוב
עם כניסת הבינה המלאכותית לעולם משאבי האנוש, התהליכים הללו יכולים להפוך לאפקטיביים ומדויקים יותר, תוך שיפור חוויית המשתתפים בהם. הנה כמה רעיונות איך לעשות זאת:
1. יצירת משוב מותאם אישית
באמצעות כלי AI, ניתן לנתח את נתוני הביצועים של העובדים שנאספו לאורך השנה וליצור משוב אישי וממוקד. הכלים מזהים הישגים עיקריים, מדגישים תחומים לשיפור, ומסייעים בבניית והגדרת יעדים ברורים לשנה הבאה. המערכת מאפשרת גם התאמה לסגנון תקשורת שונה בהתאם לתרבות ולז’רגון הארגוני וכן למאפייני העובד.
2. ניתוח איכותני של טקסט לזיהוי נושאים “חמים” ואוכלוסיות בסיכון
כלי בינה מלאכותית מסוגלים לנתח כמות עצומה של טקסט ביעילות, ולזהות תמות חוזרות ונושאים רגישים, כמו תחושות של חוסר שביעות רצון ושחיקה. לדוגמה: בעיות מתמשכות העולות בצוות או במיקום גאוגרפי מסוים, ואיתור עובדים המביעים תחושות תסכול שעלולות להוביל לעזיבה, במיוחד כשמדובר בעובדי מפתח.
3. זיהוי והפחתת הטיות במשוב
כלים מבוססי AI מסייעים לבדוק את תוכן המשובים שניתנים לעובדים, לזהות שפה העלולה לשקף הטיות מגדריות, תרבותיות או אחרות, ולהתריע על כך. לדוגמה: אם יש שוני מובהק והטיה באופן הניסוח המשוב לעובדים גברים לעומת נשים.
4. סימולציות של שיחות קשות
אחת התכונות המתקדמות ביותר של כלים כמו ChatGPT היא היכולת לבצע סימולציות של שיחות רגישות. מנהלים יכולים לתרגל שיחות עם עובדים, כמו מתן ביקורת בונה או התמודדות עם עובד שאינו מחוייב או כזה המראה ירידה בביצועים, ולבחון כיצד תהליכים כאלה עשויים להתפתח. הסימולציות מאפשרות למנהלים להגיע מוכנים יותר, עם שפה מדויקת וטון מתאים, כמובן בהלימה לנהוג בארגון.
5. תרגום משוב לשפות שונות
בארגונים גלובליים, השפה הרווחת היא אנגלית, אולם נוח יותר לכתוב ולקיים את שיחת המשוב בשפת האם. AI מסוגל לתרגם משובים לשפות שונות תוך שמירה על דיוק התוכן. כך ניתן להבטיח שגם למנהלים יהיה יותר נוח לכתוב את המשוב בשפת האם ולתרגם אותו במידת הצורך, וגם לעובדים אשר יוכלו לקבל משוב מדויק וברור בשפתם.
6. יצירת חומרי הדרכה מותאמים
באמצעות AI, ניתן ליצור מדריכים והכשרות מותאמים לכל שכבת ניהול:
- למנהלים חדשים: חומרי הדרכה עם דוגמאות מעשיות לניהול שיחות משוב ותכנון מטרות.
- למנהלים בכירים: כלים מתקדמים לניהול שיחות אסטרטגיות והנחיית מנהלים תחתיהם.
- לעובדים: חומרי הדרכה המסבירים כיצד להתכונן לשיחות משוב, להבין את המשוב שניתן להם ולהשתמש בו לצמיחה מקצועית.
זהירות! שמירה על חיסיון המידע והסיכונים בשימוש ב-AI
לצד היתרונות הרבים, חשוב לשים לב להיבטי פרטיות ואבטחת מידע בתהליכי הערכת ביצועים:
- שמירה על חיסיון המידע: יש להיזהר מהזנת מידע אישי או רגיש למערכות AI שאינן מבוססות בארגון מחשש לדליפת נתונים.
- מניעת הסתמכות יתר: למרות היכולות הגבוהות של AI, יש לזכור כי תהליכי הערכה ומשוב דורשים שיקול דעת אנושי ומאוזן, במיוחד במקרים רגישים.
- חשיבות ההתייעצות עם מחלקת HR: במקרים של ביצועים נמוכים או הכנה לשימוע לפני פיטורים, מחלקת משאבי אנוש חייבת להוביל את התהליך כדי להבטיח שהוא מתבצע בצורה הוגנת וחוקית.
בינה מלאכותית כמקפצה לשיפור תהליכים
כלים מבוססי בינה מלאכותית מאפשרים ניהול מדויק ואפקטיבי יותר של תהליכי הערכת ביצועים ומשוב. הם עוזרים למנהלים לייעל את תהליכי התקשורת עם העובדים, להפחית הטיות ולהגביר את היעילות והאימפקט של תהליכי המשוב בארגונים. עם זאת, הצלחת התהליך תלויה בשילוב נכון של הטכנולוגיה עם הידע והמקצועיות האנושית וכמובן היכרות אישית עם העובדים, תוך הקפדה על פרטיות המידע והתייעצות עם מומחים במקרים רגישים.