בתמונה: אילוסטרציה.
בעולם שבו בינה מלאכותית וכלי GenAI הפכו למרכזיים בארגז הכלים של יוצרים, פרסומאים ואנשי שיווק, אין זה פלא שיותר ויותר פרסומות AI צצות בארץ ובעולם. ה-AI משנה את פני עולם הפרסום ונדמה שמי שנשאר מאחור עלול למצוא את עצמו לא רלוונטי. אבל האם עצם העובדה שתוכן נוצר בעזרת בינה מלאכותית הוא הסיפור הגדול שיוצר לחברה או מותג בידול? השבוע חברת H&O השיקה קמפיין AI בעלות של מיליון ש”ח, אליו צורפה הטענה שהוא “ראשון מסוגו בישראל”. בפרסומת הזו מוצגים דגמי קולקציית הילדים לסתיו-חורף 24-25, כשהדמויות המופיעות בה הן כולן יצירות של בינה מלאכותית, והבגדים שהן לובשות הם בדיוק הפריטים המוצעים למכירה בחנויות H&O. אין ספק שמדובר ברעיון טוב ופתרון מרשים לבעיה לא פשוטה. גם אין ספק שהפקות AI חוסכות בזמן ובמשאבים, אבל השאלה הכי חשובה היא – מתי בינה מלאכותית היא הבחירה הנכונה עבור מפרסמים? יצאנו לחקור את הפרסומת החדשה, האתגרים והכלים שסיפקו פתרונות, וגם סקרנו את סצנת פרסומות ה-AI בארץ ובעולם. מאמר מרתק ששופך אור על מגוון רחב של יוזקייסים לשימוש ב-AI בעולם הפרסום.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
הכלים והשיטות מאחורי הקמפיין
לפני הכל – צפו בפרסומת החדשה, אותה יצרה KNBL מדיה עבור H&O:
קרדיט: קניבל מדיה.
פרסומת ה-AI הזו נוצארה באמצעות שימוש במגוון כלי בינה מלאכותית מתקדמים שהותאמו במיוחד לצרכים המורכבים של הפרויקט. בין הכלים ניתן למצוא את Midjourney ו-Miro שתרמו ליצירת הדמויות העקביות. לאחר מכן, נעשה שימוש במודלים IDM-VTON ו-Flux להלבשת הדמויות בפריטי המותג, תוך שימוש בפריטים הספציפיים שנמצאים במבצע בסניפי H&O. כדי להנפיש את הדמויות ולהפיח חיים בתמונות הסטטיות, נעשה שימוש במגוון מחוללי וידאו LUMA, Runway ו-Kling. המילים לשיר שבסרטון נכתבו בעזרת ChatGPT, בעוד המוזיקה נוצרה באמצעות Suno. השילוב הזה מאפשר לייצר “יש מאין”. פרסומת עם שחקנים AI שלא קיימים במציאות, שלובשים בגדים אמיתיים שכן קיימים במציאות. האם התוצאה אינה נופלת באיכותה מפרסומות שהופקו בשיטות המסורתיות? אתם תשפטו. מה שבטוח, מדובר בקיצור משמעותי של זמני ההפקה והפחתת עלויות דרמטית.
למה AI? האתגרים והפתרונות
לדברי “קניבל מדיה”, שיצרו את הפרסומת, האתגר המרכזי ביצירת הפרסומת היה מורכב מכמה חלקים: תקציב מצומצם, לו”ז צפוף שנקבע על ידי מצב לא יציב במדינה, והצורך בהתאמה בין הצילומים לקולקציה הסופית של המותג, שהושפעה ממגבלות לוגיסטיות כמו זמינות מלאי ומזג האוויר. כדי להתגבר על המגבלות, צוות KNBL, שמשמש כמשרד הפרסום של קבוצת H&O, בחר ליצור מודל ייעודי עם יכולות הלבשה דיגיטליות, אשר אפשר חיסכון ניכר בימי צילום והתאמה מהירה לכל שינוי בקולקציה. המודל הזה לא רק שיפר את יעילות ההפקה אלא גם הפך אותה לגמישה ולחסכונית יותר, תוך יכולת להלביש דמויות דיגיטליות בפריטים משתנים וליצור תוצרים עקביים בכל קמפיין חדש. בהמשך, הנכסים והמודלים שנוצרו אפשרו גם יצירת חומרי יח”צ משלימים כמו גרפיקות לחנויות, מוצרי פרינט ועוד.
העלויות מאחורי הפרסומת: האם היא באמת עלתה מיליון ש”ח?
הקמפיין המדובר הוערך בעלות של מיליון ש”ח, אך חשוב לציין כי סכום זה כולל לא רק את ההפקה אלא גם את עלויות המדיה, שהן תקן סטנדרטי בקמפיינים בקנה מידה ארצי. כך, התקציב הזה אינו מיועד כולו ליצירת הפרסומת עצמה, אלא מתפזר על פני כלל ההוצאות. כיום העלות של יצירת סרטוני AI דומים נעה בין 5,000 ש”ח (עבור תוצר בסיסי ופשוט, או לחלופין – עבודה של יוצרים מתחילים), ל-50,000 ש”ח ומעלה (עבור תוצר מורכב שנוצר על ידי חברות הפקה או יוצרים מנוסים, תלוי במורכבות ההפקה ובדרישות הפרויקט. למידע נוסף על סוגי מחירים אלו, ניתן לעיין במאמר הבא שלנו, שמרחיב בנושא: למה שלקוח ישלם על תמונת AI בודדת 4 ספרות ועל סרטון AI בודד 5 ספרות.
האם זה באמת קמפיין ה-AI הראשון בישראל?
הטענה כי מדובר בקמפיין הבינה המלאכותית הראשון בישראל היא הצהרה נפוצה בימים אלו, אם כי ניתן לטעון שיש לא מעט קמפיינים ופרסומות AI שהופקו בישראל בשנתיים האחרונות עבור מגוון לקוחות וארגונים. למעשה, אנחנו, כמו גם חברות רבות נוספות, יצרנו במהלך השנים האחרונות מספר קמפיינים מבוססי AI עבור לקוחותינו, המותאמים אישית לצרכים ספציפיים של כל לקוח. למען האמת – כמעט כל הסושיאל (פרסום ברשתות חברתיות) של כל הלקוחות שלנו מתבסס באופן מלא על שימוש בכלי AI. לפני חודשיים למשל השקנו קמפיין AI גדול המבוסס על דמות עקבית – פרסומת נוספת שנוצרה כולה באמצעות AI, מרמת התסריט, המוזיקה, פס הקול וכמובן כל מה שרואים על המסך – שום דבר שם לא אמיתי!
פרסומת ה-AI של LetsAI לקורס GenAI Master.
ראשונים או לא, הפרסומת החדשה של H&O, מעבר לאיכות הביצוע או חדשנותה, מדגישה את התפקיד ההולך וגדל של טכנולוגיות AI במענה לצרכים משתנים בתעשיית הפרסום. מעבר לכך שהיא מהווה פתרון יצירתי לבעיות לוגיסטיות כמו עבודה בלוח זמנים צפוף ותקציב מוגבל, היא גם פורצת דרך במתן גישה לכלי פרסום מתקדמים למפרסמים גדולים כקטנים. בעידן שבו הפקת פרסומות כוללת צוותים שלמים ויקרים – במאים, שחקנים, עורכים, מאפרים ומעצבי תאורה – כלים מבוססי AI מאפשרים למפרסמים להגשים חזון יצירתי בתקציב נמוך בהרבה וליצור תוצרים באיכות גבוהה יחסית. כמו כן, הם מאפשרים לייצר תוצרים שבעבר היו בגדל חלום בלתי מושג – סצנות דמיוניות או פנטסטיות, שימוש באפקטים ויצירת עולמות או סביבות בדיוניים ויצירתיים – אדם רוכב על אריה, שוחה עם כריש או מפלס את דרכו בצמחייה עבותה, הם רעיונות שהיו נדחים על הסף בכל ישיבת תסריט בעולם הישן, בשל עלות ההפקה הגבוהה!
כשמותגים גדולים כמו H&O בוחרים לאמץ את הטכנולוגיה הזו, הדבר שולח מסר ברור לשאר התעשייה ומשפיע על הנורמות והסטנדרטים. כלים אלה ממשיכים להתפתח במהירות, והיכולת של AI לא רק לדמות בגדים, אלא גם לג’נרט את דגמי הביגוד האמיתיים של החברה על “שחקני AI”, היא דוגמה מושלמת לשימוש פונקציונלי שמשרת גם את המפרסם וגם את הצופה. עם ההתקדמות המהירה ביכולות של כלים אלו, צפוי שהשימוש בהם יהפוך לחלק בלתי נפרד מהפקות פרסום רבות נוספות, ובכך ירחיב את אפשרויות היצירה עבור עסקים בכל סדר גודל.
פרסומות AI בעולם
הפרסומת של Toys R Us עם Sora
ביולי 2024 חברת Toys R Us השיקה פרסומת ייחודית שנוצרה כולה באמצעות מחולל הטקסט לוידאו Sora מבית OpenAI (שעדיין לא זמין לציבור הרחב. כן כן. עדיין).
מדובר בפעם הראשונה שבה כלי זה שימש ליצירת פרסומת מלאה עבור מותג מסחרי. הפרסומת הציגה את סיפורו של צ’ארלס לזרוס, מייסד החברה, ותיארה את החזון שלו למותג בשנות ה-30 המוקדמות, כולל את “הולדתו” של ג’פרי הג’ירף – הקמע המפורסם של Toys R Us. תוכלו לקרוא על כך בהרחבה בכתבה שלנו על הפרסומת.
קוקה קולה מאמצת את הבינה כבר מימיה הראשונים של מהפכת ה-AI
ההתפתחות המהירה של כלי הבינה המלאכותית הובילה חברות נוספות בעולם לאמץ כלים אלו בדרכים יצירתיות ומשפיעות. קוקה-קולה שיתפה פעולה עם OpenAI ו-Bain & Company בקמפיין ייחודי שכלל שימוש ב-GPT-4 ו-DALL-E ליצירת אמנות דיגיטלית המשלבת את נכסי המותג. משתמשים יכלו ליצור יצירות משלהם שהוצגו בשלטי חוצות בפלטפורמות בינלאומיות כמו טיימס סקוור בניו יורק ופיקדילי סירקוס בלונדון. במסגרת הקמפיין נוצרו מעל 120,000 יצירות אמנות ייחודיות, שקיבלו יותר מ-300 מיליון חשיפות ברשתות החברתיות, 46 פרסומים תקשורתיים ב-22 מדינות ו-90% תגובות חיוביות מהצרכנים באותה העת.
בקמפיין אחר השיקה חברת קוקה-קולה את Y3000 Zero Sugar – משקה במהדורה מוגבלת, אשר פותח בשיתוף ייחודי בין בינה מלאכותית לבין צוות אנושי. הטעם נולד מתוך תהליך שבו ה-AI אסף וניתח מגמות טעם ורגשות של צרכנים ברחבי העולם. הבינה המלאכותית השתמשה בנתונים כמו צבעים, טעמים ואפילו שאיפות לעתיד, כדי ליצור פרופיל טעם ייחודי שמייצג את הדור הבא. האריזה עוצבה בשיתוף AI. קוד QR מוטבע על האריזה המוביל לחוויה דיגיטלית ב-Coca-Cola Creations Hub, בה היה ניתן לשתף תמונות עם פילטר המדמה את המציאות העתידית. מהלך זה מייצג את המאמצים של קוקה-קולה לשמור על רלוונטיות ולהציע לצרכנים חוויות חדשניות המשלבות טכנולוגיות AI מתקדמות.
קמפיין ה-AI קטשופ של היינץ
כבר לפני שנתיים השתמשה היינץ במהלך מבריק במחולל התמונות DALL-E 2 של OpenAI כדי להמחיש את הטענה, שאפילו הבינה ממלאכותית מג’נרטת את הקטשופ של היינץ, כשהיא מתבקשת לג’נרט קטשופ. הקמפיין השנון הראה גרסאות ויזואליות של קטשופ על בסיס הנחיות שונות, כשהמשותף לכולן שהן מזכירות מאוד את מותג הקטשופ המפורסם, מה שממחיש את התהודה והעוצמה של המותג. הקמפיין קיבל חשיפות גלובליות נרחבות(כמעט מיליארד חשיפות בכל רחבי העולם) והוביל לעלייה של 38% במעורבות בהשוואה לקמפיינים קודמים של החברה.
ראיין ריינולדס יוצר פרסומות עם ChatGPT ל-Mint Mobile
בקמפיין הפרסומי של Mint Mobile, ראיין ריינולדס ניצל את כישוריו של ChatGPT ליצירת פרסומת בלתי שגרתית שתפסה את תשומת הלב של הקהל – וגרמה לתחושת “אימה קלה”. ריינולדס ביקש מ-ChatGPT לכתוב את הפרסומת בסגנון שלו, תוך ציון כמה מרכיבים חיוניים: שימוש בבדיחה, מילה גסה, ואיזכור לקידום המכירות לחגים של Mint Mobile. התוצאה, כפי שתיאר ריינולדס עצמו, הייתה “מוזרה” ו”מעט מצמררת”, שכן AI הצליח לשכפל את סגנונו הייחודי ולהפיק תסריט שנשמע כאילו יצא ישירות מהמוח שלו. השימוש ב-ChatGPT לא נעשה רק כגימיק טכנולוגי – אלא כדרך לבחון את הפוטנציאל של AI ביצירת תסריטים בפרסום ולבדוק את גבולות היצירתיות האנושית לעומת היכולות של הבינה המלאכותית. הצלחת הקמפיין הזה הדגימה כיצד Generative AI, כמו ChatGPT, יכול לא רק לענות על שאלות או לכתוב מאמרים, אלא גם לספק חוויה מבודחת, מושכת ומקורית. Mint Mobile ניצלה את ההומור הייחודי של ריינולדס ויצרה מהלך שיווקי שכבש את הרשתות החברתיות, תוך שהיא מדגישה כיצד טכנולוגיה יכולה להיות יצירתית ומצחיקה, אך גם מעוררת תהיות בנוגע למגבלות השימוש בה.
אלו רק כמה מהדוגמאות המדגימות כיצד מותגים מובילים ברחבי העולם מנצלים את היתרונות של בינה מלאכותית ליצירת פרסומות מושכות ומעוררות עניין. AI מציב בפני תעשיית הפרסום אתגר יצירתי, ומאפשר יצירה איכותית במינימום זמן ומשאבים, תוך כדי העשרת חוויות הצפייה ויצירת קמפיינים מותאמים ומעניינים יותר מתמיד. אבל לא כל הנוצץ זהב!
האם העובדה שתוכן נוצר ב-AI מצדיק את השימוש ב-AI?
פייבר (Fiverr) טוענת שלאף אחד לא אכפת!
במהלך מבריק ובעל נימה אירונית, השיקה פייבר (אחת מהחברות הישראליות המצליחות בעולם) קמפיין בסגנון מחזמר ברודוויי בשם “Nobody Cares” (“לאף אחד לא אכפת”), אשר שואל את השאלה האם השימוש בטכנולוגיות כמו בינה מלאכותית באמת חשוב בפני עצמו או שהחשיבות האמיתית היא בתוצאה ובאנשים שמאחורי היצירה. הפרסומת כוללת ריקודי ג’אז ושיר קליט, עם הופעות אורח של Ross Pomerantz (Corporate Bro) ומיכה קאופמן, מנכ”ל פייבר, ומדגישה את המסר שהעיקר הוא הכישרון והיצירתיות שמניעים את הטכנולוגיה, ולא הטכנולוגיה עצמה.
הקמפיין מלווה בדו”ח השימוש ב-AI של פייבר לשנת 2024, שסקר כ-3,300 פרילנסרים בפלטפורמה כדי להבין כיצד הם משתמשים בכלים כמו ChatGPT, Midjourney, ו-Firefly וכיצד השימוש בטכנולוגיות אלו משפיע על תחומי עיסוק שונים. הנתונים מראים ש-63% מהפרילנסרים עושים שימוש קבוע בכלי AI, עלייה של 5% משנה קודמת. לצד היתרונות, הדו”ח מציין כי הפרילנסרים נותרים עם חששות בנוגע לדיוק התוצאות, בעיות זכויות יוצרים ופרטיות, אשר מקשים על השגת תוצאות איכותיות. אגב, גילוי נאות – LetsAI סיפקה שירותי ייעוץ לחברת Fiverr בהטמעת AI בפלטפורמות שלה, ונציגי החברה אף לימדו את משתתפי הקורסים שלנו איך לבצע את דריסת הרגל הראשונה שלהם בפלטפורמה של פייבר – אחד מהשווקים המקוונים הגדולים בעולם.
מתי יהב, סמנכ”ל השיווק של פייבר, מציין כי הקמפיין מזמין את הציבור להרחיב את המחשבה מעבר ל-AI ככלי טכני בלבד, ולהתרכז באפשרויות היצירתיות והפוטנציאל הטמון בשילוב היכולות האנושיות. הדו”ח גם מראה עלייה במספר הפרילנסרים המשלמים על מנויים לכלי AI, עלייה של 10% ביחס לשנה הקודמת, מה שמצביע על רצון להתחייב לטכנולוגיה ולשפר מיומנויות בה. הקמפיין והשימוש הגובר ב-AI מייצגים את מטרתה של פייבר להנגיש כישרון ויכולות יצירתיות גם לעסקים גדולים וגם לקטנים, וליצור דינמיקה גמישה וסתגלנית בעולם העבודה.
המיניונים לוקחים אחריות ב-Super Bowl
בסופרבול האחרון, בינה מלאכותית תפסה מקום של כבוד, כשפרסומת מיוחדת חשפה את “האשמים” האמיתיים מאחורי התמונות ההזויות שנוצרות לעיתים באמצעות AI: המיניונים. הדמויות הצהובות והקטנות, המוכרות בכל העולם, הוצגו כ”אמני הבינה” האחראיים על חלק מהעיוותים והמוזרויות שמג’נרטים כלים שונים. הפרסומת שוחררה באופן חריג רק שעות לפני השידור המרכזי, מהלך הפוך לטרנד של פרסום מקדים ארוך, במטרה לשמור על סודיות וליצור הפתעה.
קוקה-קולה עם Body Armor טוענת שהמציאות מתעלה על המלאכותי
שוב קוקה-קולה, אבל הפעם מהצד ההפוך! החברה הצטרפה לחגיגה עם פרסומת למשקה “בודי-ארמור” תחת הסלוגן “המשקה האמיתי” (“The Real Deal”), בניגוד למה שהם הציגו כ”עולם המלאכותי”. קוקה-קולה ניסתה ליצור בעזרת AI מראות משונים שמדגישים את היתרונות של המוצר האמיתי לעומת החיקויים. אך בניגוד להומור הקליל של המיניונים, הפרסומת התקבלה כבעלת אווירה מעט מיושנת ולא מצחיקה, מה שהוביל לביקורות מעורבות. נראה שקוקה קולה מנסה לרקוד על שתי חתונות ובמקביל, לאכול עוגה ולהשאיר אותה שלמה. הפעם זה לא כל כך הצליח לה.
להרחבה, מוזמנים לקרוא את הכתבה הבאה, שסוקרת את פרסומות ה-AI של הסופרבול האחרון.
בינה מלאכותית בכל מחיר?
השימוש בבינה מלאכותית ליצירת תוכן מעלה את השאלה אם עצם קיומו של התוכן מצדיק את השימוש בטכנולוגיה הזו, או שמא היא צריכה לשרת מטרה עמוקה ומשמעותית יותר. מצד אחד, AI מציע יתרונות פרקטיים רבים – הוא חוסך בזמן, בעלויות ובמשאבים, ומאפשר למותגים ליצור תוכן ויזואלי מרשים גם בתנאים מוגבלים. מצד שני, נותרת השאלה אם השימוש ב-AI מצליח להעביר את עומק הרגש, היצירתיות והחיבור האישי שאנשים מצפים מפרסומות איכותיות, או שמדובר רק באמצעי טכני. הפרסומות השונות שמותגים מובילים בעולם יצרו עם AI ממחישות כיצד הטכנולוגיה משמשת לא רק ליצירת תוכן חדשני, אלא גם להעלאת שאלות על משמעותו של השימוש בה בתעשיית הפרסום. רבות מהפרסומות הללו מציגות נימה של הומור עצמי ומתייחסות לבינה המלאכותית כאמצעי עזר, לא כתחליף. הרעיון שמוצג בפרסומות אלו הוא ששימוש ב-AI לבדו אינו מה שמוביל להצלחה – אלא מה שאותם יוצרי תוכן עושים איתו. תפקידם הוא לחבר את הקהל, לרגש ולהדהד את הערכים האמיתיים של המותג, ולבסוף להשתמש בטכנולוגיה כדי להעצים את החוויה מבלי לאבד את הפן האנושי. כך, AI נתפס ככלי עזר משמעותי בעידן החדש, שמעשיר את היכולות היצירתיות אך גם מדגיש את חשיבותו של המגע האנושי בכל תוכן הנוצר, במטרה ליצור קשר אמיתי ואותנטי עם הצופים.