יש מגוון כלי הגדלה וחידוד בשוק: אפסקיילרים, ריפיינרים ועוד. חלקם בתשלום. חלקם חינמיים. חלקם פיצ’רים מובנים בתוך מחוללי התמונות עצמם (כמו האפסקיילרים והריפיינרים של מידג’רני או לאונרדו) וחלקם כלים חיצוניים כמו Vidmore או Giga Pixel. במאמר הבא אסקור את היתרונות והחסרונות של הכלים המובילים בשוק וגם של הכלים האהובים עלי אישית. אדגים איך הכלים המובנים של מידג’רני ולאונרדו עומדים מול אפסקיילרים חיצוניים (חינמיים ובתשלום) ולבסוף אתן גם את ההמלצה האישית שלי.
אבל לפני הכל – הישארו מעודכנים! הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ולא תפספסו שום עדכון, חידוש או מידע על כלי חדש שיוצא…
כפתורי ההגדלה של מידג’רני
הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על כפתורי ההגדלה של מידג’רני (שנכנסו לתוקף ב-19/10/23).
כמה הם מגדילים?
לאחר הגדלת תמונה עם כפתורי U1-4 בגרסה 5 ומעלה (כולל גרסת NIJI וכולל גרסה 6) יופיעו לכם שני כפתורים חדשים:
- בגרסה 5.2: הגדלה פי 2 והגדלה פי 4.
- בגרסה 6: Upscale (Subtle) ו-Upscale (Creative).
- ככל שההגדלה עוצמתית יותר (פי 4 בגרסה 5.2 או Creative בגרסה 6, כך יהיו שינויים גדולים יותר בין תמונת המקור לתמונה המוגדלת).
ומה אם מדובר בתמונה ישנה?
אם מדובר בתמונה ישנה שנוצרה לפני העדכון, ניתן להשתמש בפקודה /show ולרשום לאחריה את ה-Jobid של התמונה הישנה.
כדי לגלות את ה-Jobid של תמונה ישנה, רחפו עם העכבר מעל התמונה, לחצו על האייקון של האימוג’יז ולחצו על האייקון של המעטפה (אם אתם לא רואים אותו, רשמו בשורת החיפוש ENVELOPE). ראו תמונה מטה>>
לאחר שתלחצו על המעטפה, מידג’רני יקפיץ לכם את התמונה הישנה בצירוף מספר הסיד וגם את ה-Jobid שלה. פשוט העתיקו אותו, הפעילו את פקודת /show והדביקו את ה-Jobid בתוך התיבה השחורה (ראו תמונה מטה).
לאחר שתעשו זאת, מידג’רני יציג לכם את התמונה הישנה בצירוף שני כפתורי ההגדלה החדשים (ראו תמונה מטה).
מה הרזולוציה שנקבל לאחר ההגדלה והאם זה מתאים לדפוס (פרינט)?
חשוב לציין שהרזולוציה שמתקבלת מכל אפסקייל במידג’רני היא רזולוציית WEB של 72 DPI. בפרינט לרוב משתמשים ברזולוציה של 300 DPI. עם זאת, ההגדלה פי 4 היא בהחלט הגדלה משמעותית וברוב המקרים זה יביא את התמונה לגודל שאפשר לעבוד איתו. אם יש לכם גישה לתוכנות עריכה כמו פוטושופ או אילוסטרייטור, תוכלו לפתוח קובץ חדש בגודל הרצוי וב-300 DPI ולהעביר אליו את התמונה המוגדלת. אם אין לכם גישה, תוכלו להעביר את הקובץ המוגדל לבית הדפוס או למעצב שלכם וסביר שהם יוכלו להסתדר איתו.
הגדלת תמונה ע”י הפיכתה לתמונה וקטורית
אופציה נוספת היא להפוך את התמונה לוקטורית (כלומר תמונה שלא מבוססת על פיקסלים אלא על דאטה מספרי – גרפיקה וקטורית שמושתתת על נוסחאות מתמטיות השולטות בסידור הנקודות והקווים). המשמעות היא שתוכלו להגדיל את התמונה למעשה עד אין סוף (שכן היא לא מבוססת על פיקסלים אלא על ערכים מספריים).
אני ממליץ להשתמש ב”וקטורייזר” (vectorizer.ai) – כלי AI נהדר שהופך תמונות “רגילות” לתמונות וקטוריות. הוא סופר פשוט ונוח לשימוש, ויש לו מגוון רחב של אפשרויות הורדה. חשוב לציין – כלי זה מתאים בעיקר לתמונות עם עיצוב שטוח ו/או תמונות עם מראה וקטורי (איורים / אילוסטרציות). הוא לא יעבוד טוב על תמונות ריאליסטיות ו/או על תמונות עם גראדייאנטים (מעברי צבע הדרגתיים). ראו דוגמאות מטה:
כלי AI חיצוניים להגדלה ולחידוד תמונות (אפסקיילרים חיצוניים)
יש יתרון באפסייקלרים וריפיינרים מובנים כמו שיש במידג’רני, אבל פעמים רבות אני בוחר לעבוד עם כלים חיצוניים – הנה שני כלים מוצלחים במיוחד!
לא חינמי, אבל עושה עבודה מצוינת: GIGA PIXEL
בעלות חד פעמית של 99$ תוכלו לרכוש את התוכנה GIGA PIXEL של TOPAZ LABS. לאחר התשלום, הכלי זמין לכם לשימוש חופשי וללא הגבלה (אין פה מנוי – זה תשלום חד פעמי). אגב, לחברה יש כלים נוספים כמו הסרת רעש, כלים שמתאימים לוידאו ועוד. שווה בדיקה.
הכלי מאפשר להגדיל תמונות משמעותית, לחדד אותן (כלומר לג’נרט את הפיקסלים החסרים) ולשפר את הרזולוציה של התמונה ב-600%!
סרטון המציג את מגוון הכלים של טופז לאבס לעיבוד תמונות:
הבחירה האישית שלי – וידמור VIDMORE
שימו לב לסרטון הבא, הממחיש את היכולות המרשימות של וידמור. העלאתי לאתר תמונה מפוקסלת (צילום מסך מתוך ראיון שלי ברשת 13 על בינה מלאכותית), הגדלתי פי 4 וחידדתי. הכל בלחיצת כפתור. מדהים!!
האפסקיילרים והריפיינרים של לאונרדו
גם ללאונרדו יש אפסקיילרים מרשימים! לא רק מידג’רני – לאונרדו (מחולל תמונות שמבוסס על סטייבל דיפיוז’ן) מכיל כמעט מיום היווסדו מגוון רחב של אפסקיילרים (כפתורי הגדלה) וריפיינרים (כפתורים שמאפשרים לג’נרט מחדש תמונה ולהגדיל את כמות הפרטים שבה, וכך גם לשפר את הנראות שלה וגם להגדיל אותה בפועל). לפני מספר חודשים החברה שיחררה את אלכמי ריפיינר (Alchemy Refiner). הריפיינר גם מגדיל את התמונה פי 1.5 אך הוא גם משנה את הפרטים באופן דיי משמעותי, שכן הוא מג’נרט את התמונה מחדש. בניגוד למידג’רני שמקפיד לשמור על נאמנות לתמונת המקור, בלאונרדו נראה שינויים דיי דראסטיים בין תמונת המקור לתמונה המוגדלת.
שימו לב לשינויים בין התמונה לפני ואחרי הריפיינר של לאונרדו…
השוואה בין ההגדלות של מידג’רני להגדלות בעזרת Giga pixel ו-Vidmore
לפניכם טסט שעשה בחור בשם Tim Woolworth (ביקשתי את רשותו לשתף). טים ג’ינרט תמונה של פיה – זה הפרומפט למי שתהה:
a faery with pink hair and neon wings, in the style of dc comics, at a bar, le fée verte, expressive, absinthe, hyper-detailed, –s 150 –V 5.2
לאחר מכן הוא הגדיל את הפיה פי 4 בעזרת כפתור ההגדלה המובנה בתוך מידג’רני. בהמשך הוא ביצע את אותו תהליך (הגדלה פי 4), אך הפעם בעזרת ג’יגה פיקסל. התוצאות לפניכם – מוזמנים לשפוט בעצמכם… (מומלץ ללחוץ על הגלריה ולהגדיל כדי לראות את ההבדלים).
סיכום ומסקנות
שורה תחתונה… מה עדיף? איך נדע באיזה כלי לבחור ומתי? אם תשאלו אותי, אלה התובנות שלי לאור הבדיקות המקיפות שביצעתי:
- ברירת המחדל צריכה להיות הגדלה בתוך הכלי עצמו (מידג’רני או לאונרדו) בעזרת הכפתורים המובנים.
- אם אתם רוצים להגדיל תמונה שלא ג’ונרטה במידג’רני או לאונרדו AI (או סתם תמונה ברזולוציה נמוכה שצילמתם או קיבלתם), כדאי להשתמש בוידמור, שכן הוא גם מגדיל, גם מחדד וגם חינמי (יחסית).
- ההגדלה הכי טובה במידג’רני היא X2. היא מביאה לתוצאות מדויקות יותר. אם אתם בגרסה 6 ממליץ לנסות את שתי האופציות ולראות מה אתם אוהבים יותר. אני לרוב הולך על Subtle.
- בלאונרדו אפשר להשתמש ב”אלכמי ריפיינר”, אבל לקחת בחשבון שבניגוד למידג’, הוא ישנה באופן דיי בולט חלקים מהתמונה, שכן הוא מג’נרט אותה מחדש. אם רוצים לשמור על מאפייני תמונת המקור ורק להגדיל, כדאי לעבור לוידמור, או להשתמש בריפיינרים הרגילים.
- ג’יגה פיקסל הוא אחלה כלי, אבל במציאות בה יש כלי AI חינמיים, אני לא רואה הצדקה לשלם 99$ בשביל משהו שאני יכול לקבל בחינם.