תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
× Send

הפרויקט החדש של סם אלטמן – ה-World וה-Orb

תוכן עניינים

המעבר לעידן שבו AI משחק תפקיד משמעותי בחיינו מעלה שאלות רבות – אחת המרכזיות שבהן היא: איך נבדיל בין אנשים אמיתיים לבין ישויות שנוצרו על ידי AI? פרויקט חדשני בשם World, מציע תשובה בדמות מכשיר ייחודי: “האורב” (Orb) – או בשפה עממית: “הכדור”. מדובר בפרויקט שנועד לאמת ולאשר את זהות האנשים בעולם דיגיטלי שבו לא תמיד ברור אם מולם עומד אדם אמיתי. בעזרת טכנולוגיה מתקדמת לזיהוי ביומטרי, World שואפת לשנות את הדרך שבה נבדוק ונאשר את האנושיות של המשתמשים ברחבי האינטרנט. אבל עם ההזדמנות והבטחות מגיעות גם הזהרות ותהיות: האם מדובר בצעד חיוני או בצעד מסוכן? כשסיסמאות כמו “הרשת האנושית האמיתית” או “אמת את האנושיות שלך” מדיפות ריח של 1984 או סרטי מד”ב עתידניים ופוסט אפוקליפטיים, לנו רק נותר לשאול – מי באמת צריך את זה ומי באמת מוכן “למכור” את הזהות שלו בעבור חופן מטבעות קריפטו?

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

 

האורב (ORB) של אלטמן:

 

World: מהו הפתרון שמאחורי הפרויקט?

השמות שמאחורי הכדור המסתורי

World (שבעבר נקרא Worldcoin) הוא פרויקט שאפתני המובל על ידי סם אלטמן ואלכס בלניה (Alex Blania), מנכ”ל Tools for Humanity, שמטרתו לספק דרך לאמת את זהותם של בני אדם בעידן שבו בינה מלאכותית עלולה להשתלט על תהליכים דיגיטליים.

המערכת פועלת בעזרת מכשיר הנקרא “האורב” (Orb), או “הכדור”, המסוגל לסרוק את קשתית העין של המשתמשים ולאמת את זהותם האנושית. כבר היום מערכות AI שונות יוצרות דמויות פיקטיביות ותוכן שנראה אנושי לחלוטין, השימוש בטכנולוגיה ביומטרית כמו סריקת קשתית פתאום הופך להיות קריטי על מנת להבחין בין אנושות למכונה. זה הרי רק עניין של זמן עד שנשמע על שוד בנק ענק של האקרים שיתחזו לבעלי חשבונות בנק בעזרת אווטארים ומודלי קול.

 

מטבע דיגיטלי או פתרון טכנולוגי?

הפרויקט החל את דרכו בשם Worldcoin, כאשר סריקת העין הייתה מזכה את המשתמשים במטבע דיגיטלי ייחודי – Worldcoin. עם זאת, ההתרחקות מפתרונות מבוססי קריפטו גרמה לצוות מאחורי World להפסיק להשתמש במילה “coin” בשם הפרויקט. היום המיקוד הוא בהרחבת האימות האנושי ובהפיכת הטכנולוגיה לכלי מרכזי בחברה דיגיטלית עתידית. אגב, ואם אתם רוצים, גם אתם יכולים להפוך להיות מפעילים של המערכת, כנסו לאתר הבא.

 

world.org

מעל 7 מיליון בני אנוש אומתו בעזרת ה-ORB של אלטמן | Credit: world.org

 

איך פועלת מערכת האימות של Orb?

האורב (Orb) הוא מכשיר חדשני שמביא איתו קפיצת מדרגה טכנולוגית בתחום האימות הביומטרי. מדובר במערכת מתקדמת, בעלת עיצוב ייחודי שמטרתה לאמת את זהותו של אדם בצורה בטוחה ומדויקת. אחד המרכיבים המרכזיים שמאפיינים את המכשיר הוא האופן שבו הוא משתמש בסריקות קשתית העין כדי ליצור קוד מוצפן שמאשר את זהות המשתמש.

 

חיישנים ומצלמות ברזולוציה גבוהה, מקנים דיוק חסר תקדים

האורב בנוי ממערך חיישנים ומצלמות ברזולוציה גבוהה שמסוגלים ללכוד פרטים עדינים של מבנה קשתית העין. תהליך האימות מתבצע באמצעות ניתוח הנתונים שנאספים מהמכשיר, ולאחר מכן יצירת קוד מוצפן המבוסס על מבנה ייחודי זה. בצורה כזו, המערכת לא רק מאמתת את הזהות של המשתמש, אלא גם מוודאת שאדם אמיתי עומד מאחורי ההרשמה, בניגוד לשימוש במידע דיגיטלי בלבד שעלול להוות מטרה לזיופים.

 

סריקת קשתית בשילוב אימות מוצפן

מערכות אימות ביומטריות רבות, כמו סריקות טביעת אצבע או זיהוי פנים, נחשבות למתקדמות, אך הן נושאות עימן מגבלות בכל הנוגע לדיוק בקנה מידה גלובלי. סריקת קשתית העין לעומת זאת, מתגלה כאחת השיטות המדויקות ביותר לאימות זהות. לכל אדם יש מבנה קשתית ייחודי לחלוטין, מה שהופך את התהליך ליעיל במיוחד כאשר מדובר במניעת זיופים.

המכשיר מבצע את הסריקה ברמה גבוהה מאוד של דיוק, ולאחר מכן מעביר את הנתונים למערכת מבוזרת המבוססת על בלוקצ’יין. באמצעות טכנולוגיה זו, הנתונים נשמרים בצורה מאובטחת מבלי לחשוש מהדלפה או ניצול לרעה. המערכת מנצלת את הבלוקצ’יין כדי לוודא שלא ניתן לשנות את המידע לאחר שאומת, וכך מבטיחה שהמידע של המשתמשים ישאר פרטי ומוגן.

 

אתגרים רגולטוריים וביקורת עולמית

כמו כל טכנולוגיה חדשנית, גם Worldcoin, החברה שמאחורי אורב, נתקלת בביקורות מצד רגולטורים וגופים ממשלתיים ברחבי העולם. החששות העיקריים עוסקים בהשלכות האתיות של איסוף נתונים ביומטריים בהיקפים גלובליים, במיוחד במדינות מתפתחות. מדינות כמו קניה וחלק ממדינות האיחוד האירופי כבר עצרו או ניהלו מחקרים סביב הפרויקט עקב חששות בנוגע לאבטחת המידע ופרטיות המשתמשים.

אחת מהביקורות המרכזיות נוגעת לכך שמדינות אלו חוששות שאנשים באזורים חלשים מבחינה כלכלית עלולים להתפתות למסור את המידע האישי שלהם בתמורה לתמריצים כמו מטבעות דיגיטליים. טענה נוספת של מבקרים היא שהפרויקט עשוי לייצר אי-שוויון אתי, כאשר אוכלוסיות חלשות מנוצלות לשם איסוף מידע יקר ערך.

 

לא רק מדינות ותאגידים מביעים חשש, אלא גם ארגונים ציבוריים וחוקרים שונים, הטוענים כי איסוף המוני של נתונים ביומטריים מציב אתגרים אתיים מורכבים. השאלה העיקרית היא כיצד יטופל המידע הביומטרי בעתיד והאם מערכת מרכזית כזו עלולה להיחשף לפגיעה או לניצול מצד גורמים זדוניים. למרות האיומים הפוטנציאליים, נראה שעד כה אין חלופות מדויקות יותר לאימות זהות בקנה מידה עולמי.

כדי להתמודד עם החששות, Worldcoin פועלת לפיתוח מתמשך של המערכת, תוך שיפור אבטחת המידע, והבנת ההשלכות הרגולטוריות באזורים השונים. יחד עם זאת, הביקורות לא עוצרות, ויש שאלות רבות שנשארות פתוחות.

 

השפעות טכנולוגיות בעולם הבינה המלאכותית

עם ההתקדמות המהירה בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI), Worldcoin רואה חשיבות עליונה בפיתוח מערכות כמו Orb ככלי מפתח לזיהוי ולאימות ישויות אנושיות אל מול ריבוי הישויות הדיגיטליות שנוצרו על ידי AI. ככל שהבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח ולשמש ליצירת תוכן, פייק ניוז ובוטים מזויפים, יש צורך עולה וגובר במערכות שיוכלו להבחין בין בני אדם אמיתיים לבין בוטים או דמויות דיגיטליות מזויפות.

 

המטרה של Worldcoin היא לספק פתרון טכנולוגי אוניברסלי לאימות זהות באינטרנט, כזה שיהיה מבוסס על מאגרי נתונים מאובטחים ובלתי ניתנים לשינוי. בעידן שבו כל אחד יכול להשתמש בטכנולוגיות בינה מלאכותית כדי ליצור ישויות דיגיטליות מזויפות, אורב עשוי להיות הכלי שימנע את ההשתלטות של AI על חלקים נרחבים באינטרנט. 

 

פריסה גלובלית ופיתוח טכנולוגי מתקדם

בשלב הבא של הפרויקט, החברה מתכננת להרחיב את פריסת המערכת כך שהיא תהיה זמינה לכל אדם בעולם. החזון של Worldcoin הוא לאפשר לכל אדם לאמת את זהותו באינטרנט באמצעות סריקת קשתית, וכך למנוע בעיות הנובעות משימוש לרעה בטכנולוגיות AI, כמו יצירת בוטים שמבצעים פעולות מזויפות.

מטרת החברה היא להפוך את World ID, הזיהוי הדיגיטלי המבוסס על סריקת קשתית, לסטנדרט עולמי שיחליף את שיטות האימות המסורתיות כיום. בעתיד, המערכת תוכל לשמש כאמצעי אימות בכל פלטפורמה דיגיטלית – מרשתות חברתיות ועד אתרי מסחר מקוונים. כן כן – אנחנו יודעים על מה אתם חושבים. תאגיד עולמי עם גישה לטכנולוגיית בינה מלאכותית מתקדמת שמחזיק בזהות של כל אדם. נשמע כמו התחלה של סרט אימה ברוח 1984.

 

מנגד, אחת הנקודות המעניינות שהועלו בדיונים סביב Worldcoin היא התחרות מול ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל. כיום, אנשים רבים מאמתים את זהותם דרך שירותי Gmail או חשבונות Google. אך Worldcoin שואפת להציע חלופה שתהיה בטוחה ואמינה יותר. ישנן טענות שהמערכות המסורתיות הללו לא יספיקו בעתיד, וכי טכנולוגיות כמו אלו ש-Worldcoin מציעה עשויות להחליף את הכלים הקיימים.

 

האם זהו העתיד או סכנה מוסרית?

הפרויקט של Worldcoin מעלה שאלות מורכבות ועמוקות לגבי האיזון בין חידושים טכנולוגיים לבין פרטיות ואתיקה. מצד אחד, מדובר בטכנולוגיה מהפכנית עם פוטנציאל לשנות את כללי המשחק. היא עשויה לספק כלים חסרי תקדים להתמודדות עם בעיות מהותיות בעידן הדיגיטלי, כמו התחזות, שימוש בבוטים להפצת פייק ניוז ואיומים אחרים הקשורים לעליית הבינה המלאכותית. הדיוק הרב של סריקות קשתית העין בשילוב עם אבטחת נתונים במערכות בלוקצ’יין יוצר כלי עוצמתי לשיפור אבטחת האימות של זהויות באופן גלובלי.

עם זאת, ישנן השלכות מוסריות ואתיות משמעותיות שיש להביא בחשבון. איסוף המוני של נתונים ביומטריים, במיוחד בקרב אוכלוסיות מוחלשות, מעלה שאלות בנוגע לניצול הכוח והשפעותיו ארוכות הטווח. כאשר מידע זה נאסף, קשה להבטיח שלא יעשה בו שימוש לרעה בעתיד – בין אם על ידי גורמים פרטיים, ממשלתיים, או אפילו עברייניים שיצליחו לחדור למערכת. בנוסף, המודל הריכוזי של הפרויקט מעלה חששות לגבי ריכוז כוח רב מדי בידי גופים מסוימים, דבר העלול לפגוע בזכויות דיגיטליות ובחירות הפרט.

השאלה המרכזית היא האם היתרונות של טכנולוגיה זו עולים על הסיכונים הפוטנציאליים. בעידן שבו יותר ויותר ישויות דיגיטליות פועלות במרחב המקוון, יש צורך בכלים אמינים להבחין בין אנשים אמיתיים ליישויות מזויפות. עם זאת, קיים חשש שטכנולוגיה כזו עלולה להוביל למעקב המוני ולפגיעה חמורה בפרטיות.

מעבר לכך, יש לשקול את ההשלכות החברתיות והכלכליות. אם הפרויקט יצליח, הוא עשוי לשנות את מודלי האימות המסורתיים, להשפיע על הכלכלה הדיגיטלית ולערער את המעמד של תאגידים ותעשיות ענקיות. החשש הוא שמערכת כזו תהפוך לכלי מרכזי בידי גופים כלכליים ופוליטיים, ותיצור חוסר איזון בכוח שבין אזרחים לבין הגופים השולטים במידע שלהם.

מה השורה התחתונה? בסופו של יום יש לבחון את הפיתוח בעיניים פקוחות ולהכיר בכך שגם אם הוא מציע פתרונות לבעיות מורכבות, יש צורך לוודא שהסיכונים הנלווים לא יעלו על התועלת. הטכנולוגיה שמציעה Worldcoin עשויה להיות צעד קדימה במאבק על זהות דיגיטלית מאובטחת, אך יש לשים דגש על כך שהיא לא תביא יותר נזק מתועלת. מה שלא יהיה, ההמלצה שלנו אליכם היא שכדאי שתתחילו לקרוא את האותיות הקטנות לפני שאתם חותמים על דברים באינטרנט, או לכל הפחות לתת למודלי שפה לאתר סעיפים בעייתיים ולהציג לכם אותם. ורגע לפני שאתם מוסרים את הזהות שלכם לחברה פרטית או תאגיד עולמי – חשבו פעמיים. אנחנו כלל לא בטוחים שאנחנו היינו סורקים את העין שלנו ומצטרפים למאגר שכזה. 

 

רוצים להתמקצע?

בואו ללמוד איתנו בינה מלאכותית בקורס המקיף, העשיר והמבוקש בשוק. הצטרפו לאלפים הרבים שכבר עברו את הקורסים והסדנאות שלנו. פרטים והרשמה באתר.

לקבלת הנחה במחיר הקורסים – הזינו את קוד הקופון LETSAI
הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של עומר הררי?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

תפריט נגישות

תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

הפרויקט החדש של סם אלטמן – ה-World וה-Orb