תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
× Send

הריבית יורדת, הבינה המלאכותית עולה: מה צופן העתיד למניות ה-AI?

הריבית יורדת, הבינה המלאכותית עולה
תוכן עניינים

החלטת הבנק הפדרלי להפחית את שיעור הריבית ב-50 נקודות בסיס מעוררת דיון סביב ההשפעה האפשרית על מניות בתחום הבינה המלאכותית (AI). מצד אחד, ניתוחים היסטוריים מצביעים על כך שהתוצאה של מהלך זה יכולה להיות מגוונת, בהתאם למצב הכלכלה ולגורמים הייחודיים לכל חברה בנפרד. מצד שני, יש מקום להאמין כי המהלך יוביל להאצת צמיחה בתחומים טכנולוגיים, בדגש על בינה מלאכותית.

 

 

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

השפעת הפחתת הריבית על צמיחת NVIDIA

נכון ל-24 בספטמבר 2024, המנייה של חברת NVIDIA זינקה ביותר מ-5% בעקבות החלטת הבנק הפדרלי להוריד את הריבית ב-50 נקודות בסיס. יש לציין כי היסטורית, המנייה של NVIDIA מציגה תוצאות מרשימות לאחר הפחתות ריבית דומות, עם ממוצע עלייה של 6.9% בתוך חודש, 16.6% לאחר שלושה חודשים ו-20.7% בשנה שלאחר מכן. לשם השוואה, מדד ה-S&P 500 רושם עלייה ממוצעת של 2.9% בלבד בתקופה המקבילה לאחר הפחתת ריבית.

 

הפחתת הריבית הנוכחית צפויה להיטיב עם NVIDIA, במיוחד על ידי הפחתת עלויות המימון, מה שעשוי לתרום לצמיחה נוספת בתחום הבינה המלאכותית, בו החברה נמצאת בעמדה מובילה. מנכ”ל החברה, ג’נסן הואנג (Jensen Huang), הביע אופטימיות רבה לגבי ההזדמנויות “העצומות” הקיימות בבינה המלאכותית. החזון שלו נתמך גם על ידי מעמד הדומיננטי של החברה בשוק המעבדים הגרפיים (GPU) המשמשים ליישומי בינה מלאכותית, שהולך וגדל משנה לשנה. התחזיות צופות שהשוק יגדל מהיקף של 184 מיליארד דולר ב-2024 ל-826 מיליארד דולר עד 2030. עם זאת, חשוב לזכור כי ביצועי מניות החברה עשויים להיות תלויים גם במצב הכללי של הכלכלה העולמית ולא רק בציפיות הקשורות לבינה המלאכותית.

 

מניות AI ומחזורי כלכלה

מניות חברות הבינה המלאכותית הראו עמידות יחסית בתקופות של אי ודאות כלכלית. חלק מהאנליסטים טוענים כי המגזר הזה עשוי להיות פחות פגיע לתנודות כלכליות מאחר וחברות רבות בתחום זה מציעות שירותים הנחשבים חיוניים גם בזמן משברים כלכליים. לדוגמה, חברת Palantir מציעה פתרונות ניתוח נתונים מבוססי בינה מלאכותית שיכולים לעזור לארגונים להתייעל ולהקטין הוצאות, ולכן חשיבותם גוברת דווקא בתקופות של ירידה כלכלית.

 

יחד עם זאת, אין להניח כי מניות חברות הבינה המלאכותית חסינות לחלוטין מפני תנודתיות בשווקים. למרות ביצועים חזקים בשנים האחרונות, קיימות דאגות לגבי ההוצאות הגבוהות הקשורות לתשתיות הבינה המלאכותית והאפשרות לירידות ברווחיות. ככל שהענף יבשיל, ייתכן כי נצפה בקונסולידציה של השוק, עם התחזקותם של מספר מצומצם של חברות גדולות, בדומה למה שקרה בתעשיות טכנולוגיות אחרות. משקיעים צריכים לשקול לפזר את ההשקעות שלהם בין מספר מניות, ולא להתמקד רק במניות של חברות בודדות בתחום הבינה המלאכותית, מחשש לריכוזיות בשוק.

 

 

ריבית וחדשנות בתחום הבינה המלאכותית

הקשר בין ריביות לחדשנות בתחום הבינה המלאכותית הוא מורכב ולעיתים אף מנוגד לציפיות המקובלות. למרות שהיגיון כלכלי גורס כי ריביות נמוכות מעודדות חדשנות בכך שהן מפחיתות את עלות המימון, יש כלכלנים הטוענים כי דווקא אימוץ נרחב של טכנולוגיות בינה מלאכותית עשוי להוביל לעלייה בריביות. זאת בשל הצורך בהשקעות הון גדולות שמתחייבות על ידי עסקים המעוניינים למנף את הפוטנציאל של טכנולוגיות אלו.

 

מחקרים מצביעים כי ריביות גבוהות יכולות לפגוע משמעותית בחדשנות במגוון תחומים. לדוגמה, מחקר שנערך על ידי ירן מה (Yueran Ma) מאוניברסיטת שיקגו וקספר צימרמן (Kaspar Zimmermann) מבית הספר לניהול ופיננסים בפרנקפורט מצא כי על כל עלייה של אחוז אחד בריבית, ההשקעה במו”פ (מחקר ופיתוח) יורדת ב-1%-3%, ההשקעה בהון סיכון (VC) יורדת בכ-25% והיקף הגשת פטנטים מצטמצם ב-9% בתוך מספר שנים.

 

עם זאת, תחום הבינה המלאכותית נראה כחריג לתבנית הזו, כאשר ההשקעות בו נמשכות למרות עליות הריבית המשמעותיות מאז 2022. ייתכן כי הפוטנציאל העצום של הבינה המלאכותית גובר על המגבלות הכלכליות הרגילות שמציבה עליית הריבית. זה עשוי לרמוז כי השפעות הריבית על התחום יהיו חלשות יותר, לפחות בטווח הקצר.

 

 

השפעת הריבית על השקעות הון סיכון ב-AI

עליית ריביות משפיעה על מימון סטארטאפים מבוססי בינה מלאכותית, כאשר עלויות המימון עולות. זה הופך את המימון החדש ליקר יותר עבור המשקיעים, דבר שמוביל לצמצום הפעילות בתחום ההון סיכון במגוון תעשיות, כולל בתחום הבינה המלאכותית. מחקרים מצביעים על כך שעל כל עלייה של אחוז אחד בריבית, היקף ההשקעות בהון סיכון עשוי לרדת בכ-25% תוך שנה עד שלוש שנים לאחר עליית הריבית.

 

 

למרות המגמה הכללית הזו, חברות סטארטאפ בתחום הבינה המלאכותית הראו עמידות מסוימת. פריצות הדרך האחרונות בתחום, במיוחד בתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית, הצליחו לשמר את העניין של המשקיעים, גם כאשר הריביות עלו בצורה ניכרת מאז 2022. לדוגמה, ראינו סבבי גיוס משמעותיים לחברות בינה מלאכותית, זאת בניגוד לירידה הרחבה במימון סטארטאפים כתוצאה מעליית הריבית. זה מעיד על כך שהפוטנציאל העצום של טכנולוגיות הבינה המלאכותית ממשיך למשוך השקעות משמעותיות, אפילו בסביבה כלכלית פחות ידידותית.

 

מחשבות אחרונות

הקשר בין ריביות לבינה מלאכותית מורכב ומעניין במיוחד. בעוד שבריביות נמוכות יש יתרונות פוטנציאליים מבחינת עלות המימון וההשקעה, הבינה המלאכותית מציגה חריגה מעניינת לתבניות המוכרות בשוק.
העובדה שתחום זה ממשיך למשוך השקעות למרות עליות הריבית מדגישה את הפוטנציאל העצום של הטכנולוגיה לשנות תעשיות ולקדם חדשנות בקנה מידה גלובלי.
יחד עם זאת, המשקיעים חייבים להיות זהירים ולא להתבסס רק על מניות של חברות בודדות, אלא לפזר את הסיכונים כדי להימנע מההשפעות השליליות של ריכוזיות בשוק.

הישארו מעודכנים

רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.

 

 

אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו

 

רוצים הרצאה או ייעוץ של עומר הררי?
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם עם המידע הרלוונטי
אולי יעניין אותך גם...
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

תפריט נגישות

תוצאות נוספות...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

הריבית יורדת, הבינה המלאכותית עולה: מה צופן העתיד למניות ה-AI?