המרוץ אחר הבינה המלאכותית השאפתנית ביותר דוחף חברות טכנולוגיה אל מעבר לגבולות החדשנות, אך לעתים התוצאות הן גזעניות, מתישות או פשוט מתסכלות. ונוסף לכל זה, דמיינו אובדן של מיליארדי דולרים בגלל באג אחד קטן או החלטה שגויה. בכתבה הבאה אסקור מספר כישלונות מפוארים שעלו לעיתים מיליארדים!
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
Google Gemini/Bard (2024)ֿ
גוגל השיקה את מערכת ה־AI שלה בשם Gemini או Bard בתחילת 2024, שניחן ביכולות שיחה ויצירת תמונות מפורטות מהוראות טקסט. אך מהר מאוד התגלו בעיות משמעותיות. Gemini הפגין הטיות גזעיות בולטות בתוצאות התמונות והטקסט שלו. למשל, כשהתבקש ליצור תמונה של האבות המייסדים של ארה”ב, הוא השמיט דמויות לבנות והציג דמויות בדרכים גזעניות ובאופן לא מדויק היסטורית. כשהתבקש ליצור חיילים גרמנים מימי מלחמת העולם השנייה, הוא כלל חיילים אסייתים ושחורים באופן לא הגיוני. גרסת הטקסט של Gemini נתנה גם תשובות שגויות או מוטות לשאלות מכשילות בנושאי מגדר וגזע, כמו האם יש להתייחס לאישה טרנסג’נדרית בלשון זכר כדי למנוע אפוקליפסה גרעינית.
מנכ”ל גוגל סונדר פיצ’אי הכיר בבעיות אלו והבטיח לפעול לתיקונן. עובדים לשעבר טוענים שהדבר נובע מתרבות ארגונית בגוגל שמעדיפה מדיניות DEI (גיוון, שוויון, הכללה) בכל מחיר.
Amazon “Just Walk Out” (2022)
אמזון הכריזה על טכנולוגיית “Just Walk Out” לחנויות ללא קופות, שבהן הלקוחות יכולים פשוט לקחת מוצרים ולצאת ללא צורך לשלם בקופה. אמזון טענה שהדבר מבוסס על מצלמות חכמות ובינה מלאכותית לזיהוי המוצרים. אך התברר שבניגוד לטענות המערכת הסתמכה בעיקר על סקירה ידנית של הווידאו באמצעות 1,000 עובדים בהודו.
הטכנולוגיה דרשה 700 סקירות אנושיות על כל 1,000 רכישות, הרבה מעבר ליעד של 20 – 50 סקירות בלבד. בסופו של דבר, המערכת הוכרזה ככישלון – היא הייתה איטית מדי ויקרה מדי ליישום מסחרי רחב. אמזון הסירה אותה מרוב החנויות החדשות והקיימות שלה.
Humane AI (2023-2024)
חברת הזנק שהוקמה ע”י יוצאי אפל גייסה 230 מיליון דולר לפיתוח התקן נישא בשם AI Pin המסוגל לנהל שיחות עם המשתמש. ההתקן זמין להזמנה מנובמבר 2023 תמורת 700 דולר ומנוי חודשי של 24 דולר.
אך לאחר שההתקן הגיע לידי מבקרים מובילים באפריל 2024, הוא ספג ביקורות קשות. מרקס בראונלי כינה אותו “המוצר הגרוע ביותר שסקרתי אי פעם”. אחרים חשבו שהוא איטי מאוד, לא מדויק ויקר מדי ביחס למתחרים. כמעט כל הביקורות היו שליליות מאוד, וזה מעיד על בעיות חמורות במוצר על אף המימון והציפיות הגבוהות.
Jibo (2012-2018)
סטארט־אפ הרובוטיקה Jibo גייס 73 מיליון דולר לפיתוח רובוט ביתי חברתי. בתחילת הדרך הוא זכה לתשומת לב רבה וגייס 3.6 מיליון דולר בקמפיין מימון המונים. הרובוט פותח כדי לזהות פרצופים, להגיב לפקודות קוליות ולהפגין רגשות.
אך החברה התמודדה עם עיכובים במשלוחים לתומכים ועם ביקורות שליליות על המוצר. היא גם נאלצה לבטל משלוחים בין־לאומיים ולהתמקד רק בארצות הברית וקנדה. המחיר הגבוה של 899 דולר הקשה על התחרות במוצרים כמו אמזון אקו. למרות ההבטחה Jibo לא הצליחה להשיג מימון נוסף וקרסה בד בבד לפיטורי רוב העובדים ב־2018 לאחר הפסד של 73 מיליון דולר.
Roadstar.ai (2017-2019)
סטארט־אפ נהיגה אוטונומית מסין גייס 128 מיליון דולר, אחד הסכומים הגדולים שגויסו בתחום זה בסין. הוא התמקד ברמת אוטונומיות מלאה (L4) וסיפק הדגמות מרשימות. אך מהר מאוד עלה לכותרות בגלל מאבקי כוח פנימיים. שני המייסדים האשימו את השלישי בשחיתות ופיטרו אותו, וזה גרם לדירקטוריון להדיח את ה־CEO ולהחליפו במייסד אחר שהיה ה־CTO.
המהומות הפנימיות הרתיעו משקיעים. נוסף לכך, החברה לא הצליחה לספק מוצרים אמיתיים כפי שהבטיחה. ב־2019 הגישו המשקיעים בקשה לפירוק החברה, חשבונותיה הוקפאו ומשרדיה נסגרו. 128 מיליון דולר הפכו לאפר.
Anki (2010-2019)
חברת רובוטיקה לצרכנים שגייסה כ־200 מיליון דולר מאת משקיעי הון סיכון, התחילה עם משחק מרוץ מכוניות שנשלט מהסמארטפון, ואז עברה לרובוטים חכמים בשם Cosmo ו־Vector. הרובוטים יכלו לזהות רגשות אנושיים, להגיב לפקודות קוליות, לשחק משחקים ולבצע תעלולים. הם היו בעלי ‘מנוע רגשות’ שאפשר להם להפגין מגוון רגשות וכלל בין 340 – 800 חלקים.
על אף הכנסות של כמעט 100 מיליון דולר בשנה, החברה נקלעה לקשיים כשמימון ההמשך שתוכנן נכשל ברגע האחרון. היא נאלצה לפטר את כל 200 העובדים ונסגרה ב־2019. אנקי המחישה את הקושי לבנות עסק רווחי ובר־קיימה בתחום הרובוטיקה הצרכנית למרות הטכנולוגיות המתקדמות וההכנסות המשמעותיות.
Zymergen (2013-2024)
חברת ביוטכנולוגיה שיישמה בינה מלאכותית ולמידת מכונה לעיצוב יצורים מהונדסים גנטית. גייסה מעל מיליארד דולר מקרנות הון סיכון במספר סבבים, כולל 300 מיליון דולר מקרן הוויז’ן של סופטבנק ב־2020.
הושקה ב־2020 עם חומר בנייה ביולוגי בשם Hyaline, אך התקשתה לייצר ולמסחר אותו. למרות גיוס עתק הכנסותיה ב־2020 היו רק 13 מיליון דולר והפסדיה 262 מיליון דולר. לאחר הנפקה ב־2021, החברה גילתה שיש לה קשיי ייצור וצפי להכנסות זניחות ב־2022, וזה גרם לצניחת המניה ולהתפטרות ה־CEO. היא נמכרה ב־2022 ל־Ginkgo Bioworks תמורת 300 מיליון דולר, פחות משליש מההשקעות בה, אך הכריזה על פשיטת רגל מוחלטת ועל סגירה בפברואר 2024. מיליארד דולר הפכו לאפר.
Argo AI (2016-2022)
חברת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית שגייסה השקעות עתק של 3.6 מיליארד דולר מפורד ומפולקסווגן. הוקמה על ידי יוצאי Waymo ו־Uber ומנתה 1,700 עובדים בשיאה. שיתפה פעולה עם Lyft ו־Walmart וערכה ניסויים בערים רבות בארצות הברית. אך ב־2022 החליטו פורד ופולקסווגן לספוג את הטכנולוגיה ואת הנכסים שלה ולהשמיד את מרבית ההשקעה.
הן העריכו שייקח עוד שנים רבות עד שנהיגה אוטונומית תהיה ישימה מסחרית. פורד לבדה רשמה הפסד השקעה של 2.7 מיליארד דולר. המייסדים הקימו מאז חברה חדשה שמממן משקיע מסתורי.
פרויקט הרכב האוטונומי הסודי של אפל Project Titan (2014-2024)
אפל השקיעה יותר מ־10 מיליארד דולר לאורך עשור בפרויקט סודי לפיתוח רכב חשמלי אוטונומי כדי להתחרות בטסלה. הפרויקט עבר שינויי מנהיגות ואיטרציות רבות ואופיין במחלוקות פנימיות ובספקנות מצד בכירים כמו ה־CFO. נשקלו רכישת טסלה או שיתופי פעולה עם יצרניות אחרות. הפרוטוטייפ “Breadloaf” היה מיניוואן לבן עם צדדים מעוגלים, גג זכוכית מלא וגלגלים צרים בהשראת מיקרובוס פולקסווגן.
בפברואר 2024 אפל החליטה לבטל את הפרויקט כי העריכה שלתחום הרכב מרווחים נמוכים ושהטכנולוגיה האוטונומית לא תהיה מוכנה בקרוב מבחינה מסחרית . כ־2,000 העובדים שהועסקו בפרויקט פוטרו, הועברו לצוותי AI אחרים או שובצו מחדש. פרויקט בהיקף של 10 מיליארד דולר הושמד כליל.
מגמות חוזרות בכישלונות אלה:
תובנה ראשונה: קושי מיוחד בפיתוח מכוניות אוטונומיות. חברות ענק כמו אפל, פורד ופולקסווגן שרפו מיליארדים בפרויקטים בתחום שנכשלו או בוטלו. גם סטארט־אפים ממוקדים כמו Argo או Roadstar נכשלו למרות המומחיות והגיוסים של מאות מיליונים. ההערכה היא שהטכנולוגיה לא תהיה מסחרית בעתיד הנראה לעין.
תובנה שנייה: מרווחי רווח נמוכים גם כשיש הכנסות. חברות כמו Anki ו־Zymergen הצליחו להניב עשרות עד מאות מיליוני דולרים בהכנסות, אך העלויות היו גבוהות מדי כדי להיות רווחיות. הן נקלעו לקשיים ונאלצו להיסגר אפל זיהתה שלתחום הרכב יש מרווחים נמוכים מדי.
תובנה שלישית: חוסר הסכמה והתאמה בקרב צוות המנהיגות.