Madonna della Rosa | Credit: http://www.museodelprado.es/imagen/alta_resolucion/P00302.jpg | Raffaello Sanzio
נפתרה תעלומה אומנותית בת 500 שנה בעזרת בינה מלאכותית! מחקר מבוסס AI פתר תעלומה אומנותית שבסופה התברר שרפאל לא צייר בעצמו כל חלק ביצירת המופת המפורסמת שלו “Madonna della Rosa”. החשוד? פניו של יוסף הקדוש, המסתתרים בפינה השמאלית העליונה.
רוצים לקבל עדכונים בלייב? רוצים מקום בו אתם יכולים להתייעץ עם מומחי AI, לשאול שאלות ולקבל תשובות? רוצים לשמוע על מבצעים והטבות לכלי ה-AI שמשנים את העולם? הצטרפו לקהילות ה-AI שלנו.
אפשר גם להרשם לניוזלטר שלנו
האם רפאל התעצל?
אלגוריתם מתקדם למד את טכניקת הציור של רפאל
גדולי האומנים לדורותיהם יצרו יצירות מופת מרהיבות שממשיכות להקסים ולעורר סקרנות גם לאחר מאות שנים. בתוך יצירות רבות ישנם סודות חבויים, והודות לטכנולוגיות חדשות כיום יש לנו היכולת לחשוף חלק מהם. חוקרים מאוניברסיטת ברדפורד באנגלייה, בהובלת פרופסור חסן אוגייל, השתמשו בבינה מלאכותית (AI) כדי לפענח את המסתורין שמאחורי הציור המפורסם “מדונה דלה רוזה” (שמוצג במוזיאון פראדו היוקרתי במדריד), יצירה שיוחסה לאומן הנודע בן תקופת הרנסנס רפאל .
הצוות פיתח אלגוריתם מתקדם שניתח למעלה מ־4,000 פרמטרים של טכניקת הציור (משיכות מכחול, שימוש בצבעים ובגוונים). אלגוריתם זה הקנה לצוות את היכולת לזהות בדייקנות (בשיעור של 98%) את הציורים שאכן צייר רפאל. החוקרים גילו שאף על פי שרפאל אכן צייר את רוב הדמויות ביצירתו, דמותו של יוסף הקדוש צוירה בידי מישהו אחר. פרופסור אמריטוס האוול אדוארדס, ששותף במחקר, מסביר כי המומחים היו חלוקים לגבי הייחוס של דמות זו לרפאל, שכן איכותה נראתה פחותה ביחס לשאר הדמויות. הניתוח של הבינה המלאכותית אישש חשדות אלה והוכיח שיוסף הקדוש צויר בידי צייר אחר בסדנתו של רפאל.
אכן, הממצאים המדהימים שהעלה הניתוח של הבינה המלאכותית איששו חשד זה.
“הוכח ללא ספק שהמדונה, הילד ישו ויוחנן המטביל צוירו בידי רפאל, אבל יוסף הקדוש צויר בידי מישהו אחר.”
כך לדברי אדוארדס.
בתמונה: ציור אחר שבוודאות צויר בידי רפאל – המדונה הסיסטינית: מריה ויוסף.
השילוב בין מדע לאומנות
שילוב הכוחות בין מדע לאומנות מעלה שאלות מעניינות לגבי תהליכי היצירה של יצירות מופת, ומאיר זווית חדשה על חלקם של שותפים ועוזרים בעבודתם של גדולי האומנים. אין ספק, היכולות העוצמתיות והחדשניות של הבינה המלאכותית עשויות לקדם את תחום המחקר והאומנות. עם זאת, כפי שמציין פרופסור חסן אוגייל שהוביל את המחקר, נתקלה התגלית הזו בהתנגדות מסוימת מצד קהילת האומנים והמומחים. יש הטוענים כי על אף דיוקו, האלגוריתם אינו יכול להעריך את מלוא ההיבטים הרגישים של יצירת אומנות באופן שיחקה את ההבנה האנושית העמוקה.
לעומת זאת, אוגייל מדגיש שדווקא הבינה המלאכותית מאפשרת רמה של ניתוח פרטני שאינה אפשרית לבן אנוש. היא בודקת אלפי מאפיינים הקשורים לטכניקת הציור כדי לקבוע את מקור היצירה. “גם המומחה הטוב ביותר לא יכול לרדת לפרטים הקטנים האלה. מדובר בכלי משלים שיכול לעזור לנו לפענח תעלומות היסטוריות,” אומר אוגייל.
עתיד ה־AI בעולם האומנות
נותר לראות כיצד ימשיך הדיון הזה להתפתח בשנים הבאות. האם נמשיך לראות שילוב של כלי AI בתהליכי מחקר וניתוח של יצירות אומנות, או שהשמרנות והסקפטיות יגברו? התשובה תלויה כנראה ביכולת של הבינה המלאכותית להוכיח את עצמה ככלי מהימן ובעל ערך רב להבנת עולם האומנות ופענוח סודותיו. ללא ספק, המקרה של “מדונה דלה רוזה” הוא נקודת ציון חשובה בשילוב הטכנולוגיות החדשניות של בינה מלאכותית בתחומים מסורתיים יותר כמו ההיסטוריה של האומנות. החשיפה של הסוד הגלום בייחוס הדמויות השונות ביצירה זו מדגימה את הפוטנציאל האדיר הטמון בשימוש מושכל בכלי המחקר החדשניים הללו. חשוב לציין שהם גם לעולם לא יימצאו בחלל ריק – בינה מלאכותית היא כלי עזר ולא תחליף לבני אדם. מאחורי המכונה תמיד עומד אדם שמפעיל אותה, מכוונן, מדייק ובוחן בקפדנות את האאוטפוטים השונים. השילוב בין הדיוק והיכולות של הבינה המלאכותית ובין הניסיון והרגש של בני אדם מהווה פתרון למרבית הבעיות שעלולות לצוץ מהסתמכות עיוורת על טכנולוגיה (ולא משנה עד כמה היא חדשנית ומהפכנית).
עם זאת, אי אפשר להתעלם מהסקפטיות של מומחי אומנות ותיקים. יש הטוענים כי האלגוריתמים הממוחשבים – למרות מידת הדיוק הגבוהה שלהם – אינם מסוגלים באמת לחדור לעומקה של יצירת אומנות ולתפוס את כל הניואנסים וההקשרים המורכבים הכרוכים בה. הם חוששים שהסתמכות יתרה על טכנולוגיית ה־AI עלולה לפגוע דווקא בהבנה המלאה והרגישה של היצירות. האם תצליח הבינה המלאכותית להפריך חששות אלו ולהוכיח את עצמה כבת ברית אמיתית של המומחים האנושיים בתחום האומנות? או שמא היא לעולם לא תוכל באמת לחקות את הבנתו העמוקה של המוח האנושי לגבי היצירות המורכבות ומרובות הרבדים הללו? את התשובה לשאלה זו נקבל בשנים הקרובות, אך את העמדה שלנו אתם כבר יכולים לנחש – ככל שעוד ועוד אנשים מתחומי דעת שונים יבינו שבינה מלאכותית היא כלי עזר נהדר ועוצמתי, כך יגבר השימוש בכלי בינה מלאכותית, וכך הם ישולבו יותר ויותר במגוון רחב של מקצועות ודיסציפלינות לרבות חקר ההיסטוריה של האומנות.